Prenumerera på Teknikens Värld

Nu ska även Autobahn bli elväg

Sverige var tidigt ute med en bit av E16 elkonverterad för tung trafik. Nu tar Siemens med sig tekniken hem till Tyskland där en bit av Autobahn ska genomgå samma förvandling.

Autobahn Siemens eHighway elväg

Det var i juni 2015 som du på teknikensvarld.se kunde läsa om hur en cirka två kilometer lång sträcka av E16 mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik skulle bli elektrifierad för att tung trafik ska kunna köra helt utan utsläpp. Ett halvår senare inleddes bygget och ytterligare sex månader senare var det dags för invigning av den världsunika vägsträckan som i framtiden är tänkt att bli drygt tio mil lång och gå mellan Gävle och Borlänge.

Bland alla företag som var och fortfarande är inblandade i den svenska elvägen finns tyska industrikoncernen Siemens, ansvariga för tekniken som kallas för eHighway. Nu har Siemens tagit med sig kunskapen man erhållit i Gästrikland för att använda den på hemmaplan, närmare bestämt i tyska delstaten Hessen, som är beställare. En tio kilometer lång sträcka av Bundesautobahn 5 (A5) mellan Zeppelinheim och Cargo City Süd ska få stolpar med tillhörande elkablar.

Detta blir första gången som eHighway-konceptet testas på allmän motorväg i Tyskland. Förhoppningen är att försöket med tio kilometer elväg ska leda till betydligt fler motsvarande och längre sträckor som tillåter hybridlastbilar att köra utsläppsfritt, men även elektriska lastbilar som på sträckan inte behöver använda den i fordonet lagrade energin.

Du vet väl om att en annan typ av elväg är under utveckling på en vägsträcka norr om Stockholm?

Filmen nedan är från E16 i Gästrikland.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa