Prenumerera på Teknikens Värld

Ny design och fler Mini-modeller

Experimentera och bevara är framtiden för Mini. Och fler modeller i paletten, kanske rent av en pickup.

Mini Vision Next 100 2016

Nya designgrepp och ytterligare fler modeller, så ser framtiden ut för Mini enligt den nye designchefen Oliver Heimler.

Första modellen ut blir EV, som visades upp som koncept under Frankfurtsalongen tidigare i år, en bil som bygger på dagens basmodell. Nästa generation Mini, som beräknas komma 2021, kan dock få radikala designändringar, berättar Oliver Heimler för Autocar.

Framför allt vill han kapa bilens överhäng framtill men ändå behålla grundformer som ett-hjul-i-varje-hörn och det ”flytande” taket. Han understryker att man måste vara experimentell men samtidigt inte förlora det man redan har.

Aerodynamik är ett område det jobbas mycket inom just nu hos Mini. En försmak på vad vi kan komma att få se i framtiden exponerades på John Cooper Works GP Concept (på bilden nedan) som även det visades upp under höstens salong i Frankfurt.

Mini John Cooper Works GP Concept

Dagens Miniutbud utgörs av fem modeller: tredörrars, femdörrars, cabriolet, kombin Clubman och suven Countryman. I framtiden ska än fler varianter tillkomma, enligt Oliver Heimler och inspirationen ska komma från original-Mini från 1959 som bland annat fanns som pickup. Faktum är att han själv ritade en Mini med flak redan 2000.

– Ur-Mini var en bil som fyllde ett behov och vi vill nu ta reda på hur behovet ser ut om fem-sex år. Vi måste titta på morgondagens kunder som är 13 till 15 år gamla i dag. Vilka referenser har de? De är helt klart influerade av mobiltelefoner men hur ska vi kunna ta det med oss in i framtiden, menar Oliver Heimler.

Förutom dagens modeller har Mini funnits som coupé och roadster. Bilden ovan visar Minis bidrag till BMW-koncernens 100 årsfirande Vision Next 100. Med konceptet ville Mini visa den perfekta citybilen för morgondagen. En bil med  digitalisering och uppkoppling i fokus. En fordon för bildelning men som har  körkänsla – Minis signum. Hur mycket som kan komma i produktion därifrån återstår att se.

Oliver Heilmer är nytillträdd som designchef hos Mini och har tidigare varit chef för Designworks som ingår i BMW-koncernen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa