Den nya drivlinan eTwinsterX från GKN är kompakt nog för de flesta bilar och ska ge riktiga terrängegenskaper.

Det är inte bara bilar som visas upp under Frankfurtsalongen utan även tekniken under de välpolerade skalen. GKN Driveline presenterar där vad de själva hävdar är världens mest avancerade elektriska drivlina som kombinerar elmotor, torque vectoring-teknik och en växellåda med två lägen.

Systemet heter eTwinsterX och är så kompakt att det får plats i allt från stadsbilar till suvar. Systemet passar såväl fram-, bak- som fyrhjulsdrivna fordon av både el- som hybridtyp. GKN hävdar också att eTwinsterX är är världens första elektriska drivlina att ha riktiga terrängegenskaper.

GKN e-TwinsterX

Det nya systemet kommer att monteras i testbilar senare i år för att delta i företagets i vinterprogram, bland annat i svenska Arjeplog där vi på Teknikens Värld tidigare testat GKN:s olika system. De första testbilarna i flottan kommer att utgöras av befintliga modeller och av laddhybridtyp.

Dagens eAxle-teknik från GKN finns i dag i så spridda bilar som BMW 2-serie Active Tourer, Porsche 918 Spyder och Volvo XC90.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ny elektrisk drivlina från GKN
NÄSTA STCC-chefen får sparken