Prenumerera på Teknikens Värld

Ny elektrisk drivlina från GKN

Den nya drivlinan eTwinsterX från GKN är kompakt nog för de flesta bilar och ska ge riktiga terrängegenskaper.

GKN  e-TwinsterX

Det är inte bara bilar som visas upp under Frankfurtsalongen utan även tekniken under de välpolerade skalen. GKN Driveline presenterar där vad de själva hävdar är världens mest avancerade elektriska drivlina som kombinerar elmotor, torque vectoring-teknik och en växellåda med två lägen.

Systemet heter eTwinsterX och är så kompakt att det får plats i allt från stadsbilar till suvar. Systemet passar såväl fram-, bak- som fyrhjulsdrivna fordon av både el- som hybridtyp. GKN hävdar också att eTwinsterX är är världens första elektriska drivlina att ha riktiga terrängegenskaper.

GKN e-TwinsterX

Det nya systemet kommer att monteras i testbilar senare i år för att delta i företagets i vinterprogram, bland annat i svenska Arjeplog där vi på Teknikens Värld tidigare testat GKN:s olika system. De första testbilarna i flottan kommer att utgöras av befintliga modeller och av laddhybridtyp.

Dagens eAxle-teknik från GKN finns i dag i så spridda bilar som BMW 2-serie Active Tourer, Porsche 918 Spyder och Volvo XC90.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa