Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Alpina B5 – i stället för BMW M5 Touring

Det blir ingen BMW M5 Touring baserad på nya 5-serien G31. Men häng inte läpp för det! För nu har vi presenterats Alpina B5 Bi-Turbo, och den finns som kombi – med 608 hästkrafter!

alpina b5 2018

Den som väljer Alpina framför BMW:s egen M-avdelning vill troligtvis ha lite mindre av det vulgära och lite mer av det stiliga. Så har det i varje fall varit tidigare, men nu finns ytterligare en anledning att välja Alpina framför originaltysken. Liksom förra generationens BMW M5, med beteckningen F10, så kommer den nya M5:an, med modellbeteckningen G30, också bara att finnas som Sedan. Men helt nya Alpina B5 Bi-Turbo – den finns både som Sedan och Touring.

Allt det typiska för Alpina finns fortfarande kvar. De signifikativa multieker-fälgarna, de blå bromsoken och de exklusiva blå och gröna Alpina-färgerna.  Mot beställning kan karossen också förses med klassiska stripes i silver eller guld. En tidlös design som fungerar.

Det klassiskt diskreta fortsätter in i kupén. Standard är nappa-läderklädsel i olika färger och två interiörlister i trä eller en i pianosvart finns att välja på. Naturligtvis finner vi här även Alpinas egna ratt med blå och gröna sömmar.

alpina b5 2018-1

Men det mest intressanta hittar vi ändå under motorhuven – särskilt för de som är ute efter en ”M5 Touring”. Den Alpina-optimerade V8:an är på 4,4 liter och ger 608 hästkrafter (447 kW) och enorma 800 newtonmeter. Alpina B5 är fyrhjulsdriven och har en åttastegad automatlåda. För sedanen tar 0-100 km/h 3,5 sekunder, och för den något tyngre kombin 3,6 sekunder. Det gör Alpina B5 Touring en tiondel snabbare än Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback Plus Performance och en ynka tiondel långsammare än nya Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi. Toppfarten är 330 km/h, respektive 325 km/h.

Sedanen blir din för 94 118 euro, eller strax under 900 000 kronor, och Touringen för 96 891 euro, eller ungefär 925 000 kronor. Alla priser är exklusive skatter och avgifter. För dig som hellre väntar på BMW M5, så presenteras den troligtvis i Frankfurt i höst, men kom då ihåg – bara som Sedan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa