Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi A4 Avant mot BMW 3-serie Touring och Volvo V60

Audi A4 Avant hamnar i ett veritabelt getingbo där konkurrenterna kommer att göra allt för att se den besegrad. Det kommer att bli väldigt tufft för alla inblandade parter.

Nej, det är ingen park vi ställt upp i. Det är entrén till racerbanan Paul Ricard.
Andreas Libell

Nej, det är ingen park vi ställt upp i. Det är entrén till racerbanan Paul Ricard.

Audi A4 och dess föregångare Audi 80 har i 43 år varit fabrikens stor­säljare och gått i bräschen för många av de innovationer som tagit företaget dit de är i dag. Fyrhjulsdrift med självlåsande centraldiff, helt galvaniserad kaross, S-tronic-lådan, för att nämna några. Bilmodellen har också, om än verkligen i annat än original­utförande, skördat stora framgångar som rallybil (Rallye quattro och Sport quattro) och som racingbil främst i Supertouring och DTM.

Det lär inte dröja förrän senaste generationen Audi A4 debuterar i tävlingssammanhang, 2016 skulle jag tro, men nu har den en minst lika tuff utmaning framför sig. Att vara bättre än konkurrenterna i mellanklassens kombigäng, och främst då i premiumavdelningen.
Konkurrensen är mördande och utöver BMW 320d och Volvo V60 D4, som vi ställer dem mot här, finns Mercedes C-klass, Skoda Superb och Octavia, Volkswagen Golf Sportscombi, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Seat Leon ST och, ja hur många som helst. Audi A4 Avant lirar i många divisioner.

PeO och Oskar pratar racing, Kalle rally. En givande konversation i Frankrike.

PeO och Oskar pratar racing, Kalle rally. En givande konversation i Frankrike.

Volvo V60 D4 är gammal i gården och det är inte utan att det märks. Men den klarar sig fortfarande förvånansvärt bra i konkurrensen, även om det egentligen inte är mycket bevänt med den som kombi, då lastutrymmet är litet.
Sett till rena siffror rymmer Volvo enligt VDA bara 430-1 240 liter vilket är betydligt mindre än Audi A4 Avant. De rundare formerna tar sin tribut och dessa bidrar också till en ganska hög lasttröskel, 69 centimeter.
Om kroppen är gammal så är inte själen det, det gäller i allra högsta grad Volvo V60 D4. Den gamle har fått en hjärttransplantation som heter duga i form av den fyrcylindriga motorn som när den föddes kallades VEA men nu bytt namn till Drive-E.

Audi A4 Avant BMW 3-serie Volvo V60

Vid introduktionen hade motorn 181 hästkrafter, till 2016 års modell har mjukvaran uppgraderats och nu har motorn 190 hästkrafter. Exakt lika många som Audi A4 Avant 2,0 TDI och BMW 320d Touring.
Motorn är en pärla och den i särklass bästa dieselmotor Volvo byggt. I en direkt konfrontation mot den gamla dieselfemman framgår det helt klart. Där denna svimmar vid 3 500 r/­min varvar nya motorn glatt vidare.

Det är inte bara ny motor som gett Volvo V60 en nådatid tills en ny version kommer. Den åttaväxlade automatlådan gör också sitt till.
Men problemet för Volvo är att Audis motsvarande drivlina är minst lika bra och prestanda är likvärdiga i allt. EU-cykeln uppger 0,42 liter per mil för Audi och 0,40 för Volvo. Marginellt alltså. Sak samma med accelerationen från 0-100 km/h, 7,9 mot 7,7, och toppfarten 231 kontra 225 km/h.
Nu är detta fabriksuppgifter som får tas med en nypa salt tills det är dags att konfrontera bilarna i test på hemmaplan.

PeO Kjellström blir trött i ögat bara han hör talas om Oskar och Kalles resa.

PeO Kjellström blir trött i ögat bara han hör talas om Oskars och Kalles resa.

Denna jämförelse gjordes i Marseille där presentationen av Audi A4 Avant hölls. För detta körde vi ner BMW och Volvo från Sverige. Bilarna var inte jämlikt motoriserade, det sitter en D5-motor i Volvon och 320d är en xDrive. Jämförande data och intryck kommer från andra körningar av bilarna.

Volvo V60 känns alltjämt bra på väg även om styrningen inte kommer upp i samma klass som Audi och BMW. Volvon är en mindre bil än Audi A4 men har ändå 170 kg mer tjänstevikt att släpa på. Det ger också betydligt mindre möjlighet att lasta många kilon. Volvon tar 406 kg, Audi lastar 540 kg.

Volvo V60 D4 kostar 319 000 kronor med manuell låda, automatlådan kostar 19 900 kronor. Bra pris och hyfsat billiga mil i kombination med motor och drivlina gör att den fortfarande kan göra sig gällande. Sedan är det förstås också mycket nationell känsla som kan avspegla sig i den svenska försäljningen.

Sluttande C-stolpar stjäl utrymme för den som vill lasta mycket. På alla tre.

Sluttande D-stolpar stjäl utrymme för den som vill lasta mycket. På alla tre.

BMW 320d Touring känns mer som en hårdare rival för Audi A4 Avant. Det har, och kommer alltid att vara, kampen mellan Audi, BMW och Mercedes som är den hårdaste. Vore ­verkligen kul om Opel kunde blanda sig i denna med nästa generation Insignia.

BMW 3-serie fick nyligen ett facelift men det var så litet att det knappt märks. Stötfångarna modifierades en aning, det gives nu möjlighet att beställa full LED-belysning fram. Lite mer krom har tillkommit på insidan. I samband med denna omgörning vässades BMW 320d från 184 hästkrafter till 190, alltså samma som Audi, och de har även lika mycket vridmoment att tillgå: 400 Nm – och till på köpet vid exakt samma varvtal, 1 750 r/­min.
Audi och BMW har därtill samma tjänstevikt, 1 605 kilo. Snacka om soulmates.

BMW 3-serie 320D Touring

Att BMW 3-serie är en halvsekund snabbare ut ur startblocken vid acceleration 0-100 km/h (7,4 sekunder) får tillskrivas bakhjulsdriften. I toppfart blir BMW slagen med fem km/h. Det kan tyckas vara marginellt, men i Tyskland är det en hederssak vid en Autobahn-duell.
Liksom Volvo har BMW en utmärkt fungerande åttaväxlad automatlåda och i kombination med 320d-motorn är den minst lika bra som Audis motsvarighet. Känns banne mig lite rappare i växlingarna, men även där handlar det om väldigt små skillnader.

Volvo V60 D4

BMW har alltid upplevts som den körgladaste av tysktrion Audi, BMW och Mercedes. På den fronten tycker jag att den får behålla titeln även om Audi A4 Avant i sin senaste reinkarnation också bjuder mycket av den varan, liksom Mercedes C-klass.

BMW 3-serie Touring har en väldigt distinkt styrning som förmedlar mycket av vägen till föraren och gör bilen lätthanterlig. BMW 3-serie Touring upplevs som tyst om den körs på rätt däckdimension. Men det är bara tills man kört en Audi A4…
Som kombi betraktat tar den på ­papperet ungefär lika mycket som Audi men bagage­utrymmet är inte lika lätthanterligt. Baksätesryggen i BMW är precis som i Audi tredelad (40-20-40) vilket gör det mer lättjobbat vid last. Ett plus för BMW är den öppningsbara bakrutan som kan underlätta en hel del i trånga garage.

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Audi och BMW i denna konstellation har i stort sett samma pris, Audi A4 Avant är tusen kronor dyrare. Fyrhjulsdriften xDrive och automat­lådan håller också Audi-nivå prismässigt.
Vi har en spännande höst framför oss när vi kan ställa Audi, BMW och Mercedes mot varandra på hemmaplan. Audi har haft några tunga år med sin åldrade A4 men nu är det andra tider.

Betyg

Betygsskala: 1 (dåligt) till 5 (mycket bra).
Tips: Scrolla i sidled om du inte ser hela tabellen.

Audi A4 Avant BMW 3-serie Touring Volvo V60
Pris: 338 000 kronor men då ingår bra utrustningsnivå med bl a autobroms och xenonstrålkastare. 4 Pris: Tusingen billigare än Audi men det räcker att addera xenonljus så blir den dyrare. 4 Pris: Klart billigast och bra standardutrustning. Bra val för den som vill köra svenskt. 5
Köregenskaper: Har med en sträng diet blivit betydligt mer leksugen och är nu riktigt kul. 5 Köregenskaper: Som vanligt är BMW den körgladaste av alla och det tar ingen ifrån dem här. 5 Köregenskaper: För att vara så gammal hänger den med ganska bra. Styrningen dock inte så vass. 3
Garantier: Har de garantier man kan förvänta sig av en ny bil men bjuder inga extravaganser. 4 Garantier: Precis som de andra två bjuder inte BMW på några extra år i nybilsgarantin. 4 Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år och assistans. Som Audi och BMW. 4
Utrymme: Störst bagageutrymme och bäst baksäte med gott om plats för ben och huvud. 5 Utrymme: Inga problem för de där fram men baksätet är trångt, bagageutrymmet mindre än Audi. 3 Utrymme: Här faller Volvo platt jämfört med de båda tyskarna. Bredden mellan hjulhusen okej. 3
Motor/växellåda: Mustigt stark dieselmotor och en riktigt trevlig automatlåda. 4 Motor/växellåda: För bara några år sedan var detta världens bästa diesel, men konkurrensen hårdnar. 4 Motor/växellåda: Volvo har med VEA/Drive-E byggt sin bästa diesel någonsin. Världsklass! 5
Komfort: Det är knappt man tror det är sant när man kör nya Audi A4. Tyst som i graven. 5 Komfort: Om BMW inte körs på alltför stora hjul upplevs den som ganska tyst, men inte som Audi. 4 Komfort: Ljudnivån är bra men inte mycket bra. Upplevs lite tystare än BMW, men bara lite. 4
Totalt 27/30 Totalt 24/30 Totalt 24/30

Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 hk

Pris
Från 338 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och två tvärställda länkarmar


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 473, bredd 184, höjd 143, spårvidd f/b 158/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 605, maxlast 540, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 231 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,49, landsväg 0,39, blandad körning 0,42. CO2 109 g/km. (Obs S-tronic, manuellt data ej tillgängligt)


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 103 kronor per år.

BMW 320d Touring

Pris
Från 337 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder, kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90/84,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 8-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 462, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 605, maxlast 595, max släpvagnsvikt 1 450. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 226 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,49, landsväg 0,37, blandad körning 0,41. CO2 109 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 103 kronor per år.

Volvo V60 D4

Pris
Från 319 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 bakåtgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/50 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 463, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 774, maxlast 406, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430-1 240 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,40. CO2 104 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 3 år.


Skatt
1 103 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa