Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi A6 – första bilderna!

Många frågar sig var nya Audi A6 blir av. Här är den! För första gången har nya generationen fångats på bild och vi ser en hel del skillnader i jämförelse med dagens A6.

Audi A6 C8 2019
CarPix

Dagens Audi A6 har börjat kännas gammal, inte minst då BMW, Mercedes och Volvo har släppt nya modeller och generationer av sina klassmotsvarigheter – 5-serie, E-klass och S90/V90.
Många testprototyper har siktats runt Arjeplog och Arvidsjaur denna vinter, men märkligt nog inte nya A6. Är den lagd i malpåse tro? Verkligen inte, Audi är bara extra hemliga, de har nämligen tagit A6:ans testverksamhet till norra Norge, långt från nyfikna blickar. Men inget undgår vår spionfotograf som nu har lyckats fotografera Audi A6 generation C8 som därmed för första gången har fastnat på bild.

Bilderna avslöjar att fronten på nya A6 får nytt utseende, framför allt då grillen blir lägre och bredare än i dag. Formen på den stämmer till stor del överens med den som fanns på konceptbilen prologue concept, signerad designchef Marc Lichte, som Audi visade upp i november 2014. Notera även de olika sensorerna i grillen, ett tecken på att Audi gör nya A6 semiautonom, ett måste för att inte distanseras av konkurrenterna.
Men grillen är inte allt som är nytt i fronten, även strålkastarna bär nyheter. Vid en första anblick ser de kanske ut som på dagens A6, men det är bara ett maskeringstrick. Titta igenom strålkastarglaset och du ser maskering på insidan av strålkastarna. Tänk dig i stället strålkastarglas som går innanför den maskerade ytan så har du strålkastare som är betydligt lägre, eller tunnare om man så vill, än i dag.
Grillen och strålkastarna skiljer sig från de testprototyper som vi tidigare sett av nya A8 och nya A7 Sportback. Tilltaget ligger helt i linje med vad Marc Lichte förklarat – att det ska finnas olikheter mellan Audis modellserier för högre igenkänningsfaktor.

Audi A6 C8 2019

En annan detalj som ser ut att skilja A6 från kommande A7 och A8 är skuldran, eller midjelinjen. På A6 ser det ut som att man har kryddat detta parti med ett extra veck strax under fönsterlinjen. Det kan vara ett maskeringstrick men troligtvis inte.

Ytterbackspeglarna bär på en tydlig nyhet. De är inte bara med slimmade och tillspetsade utan har också flyttat från placeringen där främre sidorutorna möter A-stolparnas baser till att vara fästa i själva dörrbladet. Denna placering, som var vanlig förr i tiden och på senare år har varit en sportbilsdetalj, blir allt vanligare även på mer konventionella bilar.

Tyvärr är det med dessa bilder svårt att avgöra om nya A6, som baseras på nya och lättare MLB-plattformen som nästa generation A8 också använder sig av, växer eller inte. Förmodligen blir det några millimeter hit och dit så att totallängden överstiger dagens 493,3 centimeter. Den bör därmed bli längre än både nya 5-serie och E-klass men kanske inte S90 som är hela 496,3 centimeter lång.
Axelavståndet blir förmodligen något längre än de 291,2 centimeter som A6 i dag har. Det ser så ut baserat på framför allt överhänget bak som ser kortare ut än på nuvarande generation. Även fram ser överhänget ut att krympa, men inte lika mycket som bak på bilen.

Audi A6 Avant 2019 illustration

Så här föreställde vi oss nya Audi A6 Avant i september 2016.

Nya Audi A6 kommer att presenteras och lanseras under 2018 som årsmodell 2019. Det betyder att dagens miljöfokus är ännu större då vilket påverkar motorutbudet. En rad olika bensin- och dieselmotorer, snålare än dagens motsvarigheter, är aktuella liksom en ny värstingmaskin som ska sitta i nya RS6 Avant. Dagens RS6 har en V8-maskin som ger 560 hästkrafter (605 i Performance-utförande). Det är inte säkert att RS6:an får behålla sin åttacylindriga maskin. Tillsammans med Porsche utvecklas nämligen nya, högpresterande V6-motorer.

Ett eller flera laddhybridalternativ, e-tron, är också aktuella och då med en räckvidd på el som är åtminstone fem mil.
Vi ska inte heller glömma bort att Audi är på väg att skruva upp spänningen i bilarnas elsystem från 12 till 48 volt vilket ökar möjligheterna med bland annat sänkt förbrukning och rapp turboladdning (elektriskt turbo).

Nu är det bara sedanversionen vi ser på bild, men självklart kommer nya A6 även i kombiutförande, det vill säga A6 Avant. Baserat på den varianten kommer även en ny A6 allroad med högre markfrigång, skön komfort och karossdetaljer som gör modellen lite mer stryktålig än en vanlig Avant.

NYA BILDER: Nya Audi A6 bakifrån

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa