Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi A7 Sportback officiell – fakta, bilder och pris

Efter sju år är det dags för första generationen att pensioneras. Nu har en helt ny Audi A7 Sportback presenterats. Grundformerna är desamma, men tekniken är modern och samtliga modellversioner är så kallade mildhybrider.

Audi A7 Sportback 2018

Drygt två veckor innan världspremiären fick vi se nya Audi A7 i form av en modellbil. Men nu är det i naturlig storlek vi får se den. Formerna känns tydligt igen från förra generationen, helheten är nämligen densamma. Nya A7 upplevs däremot betydligt mer kompakt tack vare små förändringar som syns framför allt rakt från sidan. Huven är lite flackare och gör inte samma trubbiga front som tidigare. Även bakänden har plattats till en aning och ger inte samma ankstjärtsliknande utseende som vissa haft svårt för hos gamla modellen. Fronten upplevs som betydligt bredare och lägre tack vare grillen som påminner om den vi såg på prologue concept för tre år sedan, och den kombineras med smala strålkastare av LED Matrix-typ med tolv separata kluster (laserstrålkastare finns som tillval). Rumpan känns inte lika trött och ledsen som hos föregående generation, mycket tack vare rakare linjer och bakljus som sträcker sig över större ytor än tidigare. Här har Audi sneglat åt koncernkollegan Porsches bakljusfilosofi och knutit samman de båda ljusenheterna med en LED-list (som vid dörröppning lyser upp med animationer). Effektfullt, eller kanske tramsigt? Den integrerade bakvingen som fälls upp vid 120 km/h, om inte föraren manuellt skjuter upp den via en knapptryckning, finns kvar.

Audi A7 Sportback 2018

Interiört är det som att kliva in i en helt ny bil. I princip ingenting påminner om hur det såg ut i gamla A7 Sportback. Den nya mittkonsolen är på ett snyggt sätt sammanbunden med instrumentbrädan som till formen är ljusår från den gamla. Det påminner inte alls om hur det ser ut i nya A4, däremot känns en hel del drag igen från nya A8:ans interiör.
Det är digitalt rakt igenom i nya A7 Sportback. Tre skärmytor utgör, utöver ratt och pedaler, kontakten mellan människa och maskin. En 8,6-tumsskärm på mittkonsolen framför växelväljaren där bland annat klimatanläggningen styrs, en 10,1-tumsskärm ovanför denna som utgör infotainmentsystemets gränssnitt samt en Audi virtual cockpit-skärm som utgör instrumenteringen i mätarhuset. Skärmarna är haptiska, det vill säga de ger återkoppling till användaren genom att ”vibrera” vid klick. Även ett litet ljud avges.

Nya Audi A7 Sportback är faktiskt något kortare än sin föregångare. Med 496,9 centimeter från främre till bakre stötfångare är den fem millimeter kortare. Men axelavståndet är utdraget till 292,6 centimeter, tolv millimeter mer än hos gamla A7:an. Kortare bil med längre axelavstånd ger kortare överhäng vilket syns framför allt där fram. Nya A7 ser inte lika framtung ut som sin föregångare.
Tre millimeter smalare än nya generationen då den mäter 190,8 centimeter från sida till sida (backspeglarna ej inräknade). Med 142,2 centimeter från topp till tå har nykomlingen sträckt på sig med två millimeter.

Audi A7 Sportback 2018

De interiöra utrymmena ska vara bättre än i föregångaren, bland annat är kupéutrymmet 2,1 centimeter längre än tidigare vilket sägs gynna framför allt benutrymmena.
Bagageutrymmet i nya A7 Sportback är till volymen identiskt med bagageutrymmet i gamla. Med baksätesryggen uppfälld ryms 535 liter och med den nedfälld ryms 1 390 liter. Utrymmet ska vara optimerat för att rymma två liggande golfbagar. Som tur är kan bakluckan öppnas med en fotrörelse när du har en golfbag i varje hand, dock är funktionen placerad på tillvalslistan.

Vid introduktionen, med försäljningsstart i november och Sverige-lansering i mars, finns endast modellversionen A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic. Som vi ser är det Audis nya modellbeteckningar som gäller, de är inte helt lätta att greppa men om du läser här så kanske du blir en aning klokare.
55 TFSI-maskinen är en treliters V6-bensinare med turbo som levererar 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. Den tillåter A7 Sportback att accelerera från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder och nå en toppfart på 250 km/h. 0,68 liter per mil vill den ha vilket motsvarar 154 gram koldioxid per kilometer (det är fortfarande NEDC-siffror som redovisas, inte WLTP- och RDE-siffror).

Audi A7 Sportback 2018

Drivlinan är en så kallad mildhybrid, vilket alla motoralternativ till A7 Sportback sägs vara, då den har ett 48-volts elsystem som avlastar bensinmotorn vid vissa tillfällen. En kombineration startmotor och generation (BAS, Belt Alternator Starter) är sammankopplad med ett litiumjonbatteri som lagrar energi som återvinns från inbromsning. Detta system kan driva alla nödvändiga system i så pass hög utsträckning att bensinmotorn helt deaktiveras vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h (om inte kraftigt gaspådrag görs).

Nya A7 Sportback har vad Audi kallar för 39 avancerade säkerhets- och assistanssystem som är indelade i tre olika paket. Samtliga funktioner är dock inte tillgängliga redan vid lanseringen utan introduceras gradvis.

Som nämnt är det Sverige-premiär för nya Audi A7 Sportback i mars 2018 men försäljningen drar igång redan i november 2017. 662 000 kronor kostar A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic i grundutförande. Fler motoralternativ, även fyrcylindriga och dieseldrivna, följer, men för dessa finns det ännu varken specifikationer eller prisuppgifter.

Audi Sveriges pressmeddelande om nya A7 Sportback

Med nya A7 Sportback visar Audi upp det nya designspråket som kunde anas redan hos prologue-koncepten. Kraftfulla, dynamiska linjer, avskalad digital interiör och ännu sportigare körupplevelse med långfärdskomfort är några av kännetecknen för Audis nya Gran Turismo. Linjesköna A7 Sportback är dessutom elektrifierad med mildhybridteknik som standard.

Exteriör med nytt designspråk
Den exteriöra designen i A7 Sportback är ett uttryck för det nya designspråket som Audi introducerade med prologue-koncepten. Den skulpturala karossen med sina skarpa linjer signalerar sportig elegans från alla vinklar. I fronten är Singleframe-grillen ännu bredare och lägre än hos Audi A8, strålkastarna smalare och luftintagen ännu mer markerade. Audis ljusdesigners har eftersträvat en digitalt karaktär på Matrix LED-strålkastarna med 12 ljussegment som separerats med smala spalter. I sin mest avancerade form kan de utrustas med laserljus.

Den linjesköna siluetten med skarpa linjer och konvexa ytor definieras av en lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng där hjulhusen är tydligt markerade som en referens till Audi’s quattro-gener. Den låga taklinjen sluttar skarpt mot bakpartiet som likt föregångaren är indraget som på en klassisk yacht. Den långa bakluckan avslutas med en integrerad spoiler som automatiskt fälls ut vid 120 km/h. En LED-list binder samman bakljusen som består av 13 vertikala segment, som även lyser upp med animationer vid dörröppning. Gran Turismon är 4,969 mm lång, har en hjulbas på 2,926 mm och är 1,908 mm bred men endast 1,422 mm hög.

Reducerad interiördesign
Interiören präglas av en futuristisk och samtidigt reducerad design med högkvalitativa materialval och loungekänsla. De horisontella linjerna och den slanka instrumentpanelen ger en känsla av rymd medan den förarorienterade mittkonsolen understryker den sportiga karaktären. Med den svarta paneloptiken inramad i grafitgrå aluminium, smälter den in i instrumentbrädan när den stängs av.

Digitala skärmar med akustisk och haptisk feedback
Nya Audi A7 följer samma digitaliseringsstrategi som Audi A8. Nya högupplösta touchskärmar ersätter det traditionella vridreglaget hos föregångaren. Överst en 10.1-tums pekskärm med tydlig grafik och intuitiv meny med färre nivåer som liknar logiken i smarta mobiler. Användaren kan dessutom själv byta plats på och anpassa viktiga ikoner på samma sätt som i en mobil. Nedanför huvudskärmen finns en 8.6-tums skärm som styr klimatanläggningen och komfortfunktioner. På den nedre skärmen kan föraren även skriva in resmål och sökningar med pekfingret.

Audi har gått ett steg längre för att överföra den fysiska känsla i traditionella reglage till den digitala skärmen. När användare aktiverar en funktion hörs och känns ett klick som bekräftelse. Direkt i förarens siktfält finns dessutom de viktigaste funktionerna samlade i Audis virtual cockpit som enkelt kan styras med hjälp av multifunktionsratten. Röststyrningen i nya A7 Sportback gör det ännu enklare och mer bekvämt. Med MMI navigation plus processar det naturliga röstdialogsystemet frågor och kommandon på två sätt, dels med information som är lagrad i bilen, dels med information som hämtas in tack vare att bilen är uppkopplad.

Uppkopplad för ökad komfort och säkerhet via infotainment och connect-tjänster
Med samma utbud av avancerade och uppkopplade tjänster som i Audi A8 är Audi A7 rustad för att göra resan ännu mer komfortabel och säker. Upp till sju förare kan lagra sina önskade inställningar i individuella användarprofiler där så många som 400 parametrarar kan personaliseras. Audi connect erbjuds med ett stort antal online-tjänster. Med hjälp av andra Audi-bilar skapas s.k. swarm intelligens och Car-to-X-tjänster så att bilarna kan varna varandra vid halka eller trafikolyckor. Nya A7 Sportback är standardutrustad med MMI navigation medan MMI navigation plus erbjuds som tillval. För den som önskar erbjuds Bang & Olufsen Advanced Sound System med ett fantastiskt 3D-ljud även till de bakre sätena.

39 avancerade säkerhets- och assistanssystem
Nya Audi A7 Sportback kan utrustas med hela 39 förarassistanssystem som ökar säkerheten och komforten. Tre paket samlar de flesta: Audi AI parkeringspaket (introduceras gradvis 2018), Citypaket med den nya korsningsassistenten samt Tourpaketet som är standard. Den senare inkluderar bl.a. effektivitetsassistans, som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil, samt en adaptiv körassistent (ADA) med både adaptiv farthållare och filhållare i ett.

Med AI-knappen kan föraren aktivera Audi AI remote parkeringspilot och Audi AI remote garagepilot, som kommer att kunna beställas under 2018. Systemen gör att Audi A7 Sportback själv kan parkera i en parkeringsficka eller i garage och styras från utsidan via myAudi-appen på mobilen. En grundförutsättning för AI-systemens funktion är den avancerade centraldatorn (zFAS) som hämtar in och tolkar information från ett stort antal avancerade sensorer som kontinuerligt räknar fram en bild av omgivningen. Beroende på utrustningsnivå kan det vara så mycket som fem radarset, fem kameror, 12 ultraljudssensorer och en laserskanner.

Dynamiskt chassi med långfärdskomfort
Nya Audi A7 Sportback är syntesen av sportighet och komfort. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen som finns som tillval, det nya elektroniska chassiprogrammet (ECP) som är den centrala styrenheten för chassit, och den uppdaterade luftfjädringen gör körupplevelsen ännu vassare. A7 är därmed den perfekta Gran Turismon: dynamisk på slingriga landsvägar men ändå bekväm på längre motorvägssträckor.

Fram- och bakaxeln har i många delar nyutvecklats. Den progressiva styrningen som är standard ger direkt respons från vägen, med sportig utväxling som blir ännu mer direkt ju längre ratten vrids. Fyra fjädringsval erbjuds: konventionell stålfjädring, sportfjädring som sänker markfrigången med 10 mm, elektroniskt styrd dämpning eller självnivåreglerande adaptiv luftfjädring. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen kombinerar direkt och sportig styrrespons med suverän körstabilitet. Styrutväxlingen varierar som en funktion av hastigheten mellan 9,5:1 och 16,5:1 genom aktiva styringrepp på fram- och bakaxeln. Det minskar vändradien vid fullt utslag med 1,1 meter. I hastigheter över 60 km/h styr axlarna i samma riktning för att öka stabiliteten och underlätta snabba filbyten.

Sportdifferentialen som erbjuds som tillval fördelar vridmomentet aktivt mellan bakhjulen och kompletterar fyrhjulsdriften quattro. Liksom dynamiska fyrhjulsstyrning, elektroniskt styrd dämning och den adaptiva luftfjädringen är sportdifferentialen integrerad i den elektroniska chassisplattformen (ECP) för maximal precision. Föraren kan använda Audi drive select för att aktivera olika körprofiler med tydligare skillnader mellan komfort och sportighet jämfört med föregångaren.

Elektrifierad med mildhybridteknik som standard
Alla motorer i A7 Sportback är elektrifierade mildhybrider (MHEV) som ökar komforten och minskar bränsleförbrukningen. De två V6-motorerna kombineras med ett 48-volts huvudelsystem. En kombinerad generator/startmotor (BAS) arbetar tillsammans med ett litium-jon-batteri och kan därigenom återvinna energi med upp till 12 kW vid inbromsning. Vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h kan fyradörrascoupén rulla fritt med motorn deaktiverad och sedan starta smidigt igen via BAS (Belt Alternator Starter).

Start-stop funktionen aktiveras nu redan vid 22 km/h. I kombination med frontkameran som är standard, startas motorn i förväg vid stillastående så snart som bilen framför börjar röra på sig. Vid verklig körning sänker mildhybridtekniken bränsleförbrukningen med så mycket som upp till 0,7 liter/100 kilometer.

Nya Audi A7 Sportback kommer inledningsvis med en 3.0-liters V6 TFSI-motor på 340 hk och 500 Nm i vridmoment, vilket ger 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Enligt NEDC förbrukar grundversionen av Audi A7 55 TFSI 6,8 liter/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 154 gram. 3.0 TFSI-motorn är utrustad med en sjustegad S tronic-växellåda och det bränslebesparande quattrosystemet med ultrateknik, som blixtsnabbt kan koppla ur driften till bakhjulen och frikoppla kardanaxeln när fyrhjuldriften inte längre behövs. Fler sex- och fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer kommer att introduceras kort efter produktionsstarten.

Coupé, Sedan och Avant – i en Sportback
A7 Sportback kombinerar det bästa från alla världar med design som en Coupe, rymd som i en Sedan och flexibilitet som i en Avant. Interiören imponerar med mer utrymme och bekvämare säten trots den sluttande taklinjen. Jämfört med föregångaren har längden invändigt ökat med 21 mm vilket ger mer knäutrymme. Baksätespassagerarna har dessutom bättre huvudutrymme. Lastbredden har ökat jämfört med föregångaren och mäter nu 1.050 mm.

För den som vill göra resan extra behaglig erbjuds justerbara, skräddarsydda kontursäten med ventilation och massage fram. För den som önskar erbjuds två individuella säten bak som tillval. För att göra resan ännu mer behaglig kan luften i kupén förbättras med luftjoniserare, doftgivare och ett effektivt luftfilter.

Karossen i stål och aluminium är en nyckel till den direkta körkänslan och ökade komforten. Gran Turismon får toppvärden när det gäller vridstyvhet, ljudkvalitet och luftmotstånd, och skämmer bort sina passagerare med minimalt vindbrus och förbättrad ljudkomfort.

Panoramaglastaket med större glasytor släpper in mer ljus och den eluppvärmda vindrutan och vindrutetorkarna med integrerade sprutmunstycken ökar komforten vid sämre väder. Trots den slanka siluetten rymmer bagageutrymmet 535 liter och kan ökas till 1.390 liter med baksätet nedfällt. Bagageutrymmet har dessutom optimerats så att två golfbagar kan få plats på tvären.

Nya Audi A7 Sportback tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och lanseras i Sverige i mars 2018 med försäljningsstart under november. Ca-priset för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic är 662.000 kr.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa