Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi A8 officiell – fakta, bilder och film

Efter en lång presentation under Audi Summit i Barcelona är nu nya generationen A8 officiell med bilder, fakta och mycket annat. A8 generation fyra visar upp Audis nya formspråk, självkörande teknik och annat iögonfallande.

Audi A8 2018

Efter en vår och försommar fylld med små fragment av detaljer, fakta och bilder är nu nya Audi A8 till sist officiellt avtäckt. Denna nya generation, som är den fjärde sedan modellseriens intåg 1994, ersätter dagens generation som presenterades sent 2009 med efterföljande marknadslansering några månader in på 2010.

Nya A8 är designad av Audis designchef Marc Lichte vars första uppdrag inom bolaget var att skapa konceptbilen prologue concept som ställdes ut i Los Angeles hösten 2014. Konceptbilen sades visa Audis kommande formspråk och nya A8 skulle vara först ut att införliva en större portion av konceptbilens detaljer, och så blev det också kan vi slå fast i dag.

Audi A8 2018

Den breda och låga single frame-grillen, som beskrivs som tredimensionell, är mer eller mindre hämtat rakt av från prologue concept. Likaså huvens avslutning mot fronten men de två vecken mitt på huven fick nya A8 inte ta del av. En annan ny detalj som konceptbilen visade upp och som A8 har fått är den nya skuldran med en linje i handtagshöjd som löper horisontellt längs nästan hela bilens sida samt de veck som är placerade på fram- respektive bakskärm strax ovanför. A8 har fått ytterligare ett veck strax under fönsterlinjen som fungerar som en förlängning av skarven mellan huv och framskärm. Detta veck hade inte konceptbilen.
Bakljusen, eller ska vi kalla den bakljusrampen, är tydligt inspirerad av prologue concepts dito. Lösningen påminner lite om hur Porsche har på några av sina modeller men framför allt hur det ser ut på Saab 9-5 generation två.
En annan uppenbar form som hämtats från konceptbilen är silhuetten av nya A8. Trots att det rör sig om en stor fyrdörrarsedan är prologue concepts coupélinje överförd till A8, vilket ger modellen en betydligt slankare profil än vad utgående generation bjuder på.

Som vi alla misstänkte på förhand är strålkastarna så kallad laserstrålkastare och bakljusen av OLED-typ. Ljusrampen mellan själva bakljusen är dock av LED-typ.

Nya A8 mäter 5127 centimeter från för till akter. Det är 3,7 centimeter längre än det mått föregångaren uppvisade. Bredden ligger på 194,5 centimeter vilket faktiskt är fyra millimeter smalare än föregångaren. 147,3 centimeter är siffran från marken till takets högsta punkt, plus 1,3 centimeter jämfört med tidigare. Axelavståndet är 299,8 centimeter, sex millimeter mer än hos generationen före.

Hos den förlängda versionen A8 L är axelavståndet 13 centimeter längre, totalt 312,8 centimeter. Även denna siffra är sex millimeter mer än hos föregående A8 L-generation. Totalt mäter A8 L 530,2 centimeter på längden vilket gör den 3,7 centimeter längre än föregångaren och 13 centimeter längre än nya A8 med normalt axelavstånd. På höjden är L-varianten 1,5 centimeter högre än A8 utan L eller, om man så vill, 1,7 centimeter högre än sin föregångare.

Audi A8 2018

Interiört bjuder nya A8 på en än mer avskalad miljö än vad föregångaren gjorde. Antalet knappar är få och i stället är det flera olika skärmytor som fungerar som informationskälla för förare och passagerare samt interaktion mellan dessa och bilen. Den stora MMI-infotainmentskärmen på mittkonsolen är inte längre en fristående historia utan integrerad samt ackompanjeras av ytterligare en skärm strax undertill där bland klimatanläggningen manövreras. Ytterligare en skärm finns framför föraren i mätarhuset. Denna innehåller nya generationen Audi virtual cockpit med HD-upplösning på 1920×720 pixlar. En skärm finns även i baksätets mittarmstöd där bland annat fotmassagefunktionen aktiveras och justeras.

Ventilationsutblåsen på instrumentbrädan har dolts för en renare layout och ratten är en helt ny med en klart udda utformning av rattekrarna. Audi säger att samtliga viktiga funktioner ska kunna styras från ratten, så förhoppningsvis behöver föraren inte stirra allt för mycket på någon av skärmarnaför att ändra på det ena eller det andra.

Missa inte Audis film ovan som är gödslad med… Volvo-bilar!

Nya A8 bjuder även på världspremiär av märkets nya Audi AI traffic jam pilot som är bilens (semi)autonoma körsystem, det vill säga nya A8 kan köra av sig själv i vissa trafiksituationer. Audi säger att det är världens första system av typen Nivå 3 (Level 3), det vill säga den nivå som Volvo hoppar över i utvecklingen eftersom de anser att den kan vara en trafikfara. Med Nivå 3 kan föraren låta bilen ta över körningen, men föraren måste alltid vara beredd att ta över om bilen kräver det.
Audi kallar sitt system för just AI traffic jam pilot då bilen helt och hållet ska klara att ta över körningen vid körning under 60 km/h på motorvägar och andra vägar där de båda körriktningarna skiljs åt med en fysisk barriär. Föraren ska kunna göra annat under tiden, Audi föreslår att föraren kan titta på teve. Förutom sensorer och kameror av olika slag har Audi också, som första biltillverkare, tagit en laserskanner till sin hjälp för att överblicka området framför bilen.

A8 generation fyra kan, precis som andra bilar i denna lyxbilsklass, parkera själv. Och då menar vi inte att föraren sitter kvar bakom ratten och låter bilen lotsa in sig och passagerarna i en parkeringsruta. A8 kan parkera, och även köra in i ett garage, utan någon förare bakom ratten, bara tryck på en knapp på nyckeln så fixar bilen parkeringen på egen hand.

Komforten lär det inte vara något fel på. Med adaptiv luftfjädring (som är standard) och Audi AI active suspension kan respektive hjul höjas och sänkas på elektrisk väg för att anpassa sig till körförhållandena och kan till och med ”lyfta bilen” med, som Audi beskriver det, ljusets hastighet för att minska eventuella konsekvenser hos passagerarna vid en sidokollision. Audi AI active suspension får sin energi från bilens 48-voltssystem som finns i samtliga modellversioner vilket gör nya A8 till en mildhybrid. Bilarna har även 12-voltsbatterier men detta elsystem är inte längre primärt.
Fyrhjulsstyrning är standard på nya A8 vilket betyder att bakhjulen styr mot framhjulen vid lägre hastigheter för att öka manöverdugligheten och att bakhjulen styr med framhjulen vid högre hastigheter för att öka kursstabiliteten och kurvtagningsförmågan.

Audi A8 2018

Vid marknadslanseringen sent i höst är det två V6-maskiner som aktuella till nya A8. En 3,0 TDI-diesel med 286 hästkrafter och 600 newtonmeter samt en 3,0 TFSI-bensinare med 340 hästkrafter och 500 newtonmeter.
Efter marknadslanseringen, oklart när eftersom modellerna ännu inte är genomgått fullständigt typgodkännande, lanseras två V8:or i form av 4,0 TDI med 435 hästkrafter och 4,0 TFSI med 460 hästkrafter. Bensinmotorn har cylinderavstängning med hjälp av aktivt ventilsystem som gör att cylindrarna 2, 3, 5 och 8 stängs av vid konstant eller låg belastning. Dieselmotorn har också aktivit ventilsystem med arbetar enligt en annan princip.
Kommer gör även W12-maskinen på 6,0 liter i A8 L, det vill säga den förlängda versionen. Den levererar 585 hästkrafter och 800 newtonmeter. Även denna maskin använder sig av cylinderavstängning vid låg belastning.
Samtliga motorer är sammankopplade med åttastegade tiptronic-automatlådor och quattro-fyrhjulsdrift.

Några månader efter marknadslanseringen är det dags för A8 L e-tron quattro, som även den i dagsläget inte är typgodkänd. Denna variant är en laddhybrid där en 3,0 TFSI-bensinmotor samarbetar med en elmotor som är inbyggd i tiptronic-automatlådan. 449 hästkrafter och 700 newtonmeter levererar bensin- och elmotor tillsammans vilket räcker gör att 0-100 km/h ska avverkas på 4,9 sekunder.
Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri som är placerat under bagagerumsgolvet. Batteriets kapacitet ligger på 14,1 kWh och vid körning på enbart el ska det räcka till fem mils räckvidd. Vid hastigheter över 135 km/h går det inte att köra med enbart elmotorn.

A8 L e-tron quattro kan laddas antingen med kabel eller genom, tack vare en spole som är monterad under framaxeln, induktiv laddning via en golvplatta som kallas för Audi Wireless Charging. För att placera bilen rätt över laddplattan guidas föraren via MMI-systemets skärm.

Marknadslanseringen äger alltså rum sent under hösten 2017, både i Tyskland och Sverige, med försäljningsstart i september. Priserna för nya A8 i Tyskland börjar på motsvarande 871 000 kronor och för nya A8 L på motsvarande 904 000 kronor. Audi Sverige beskriver utgångspriset som 870 000 kronor.

Audi Sveriges pressmeddelande om nya A8

Idag har nya Audi A8 världspremiär på Audi Summit i Barcelona. I sin fjärde generation är lyxlimousinen än en gång riktmärket för Vorsprung durch Technik – med ett nytt designspråk, ett innovativt operativkoncept och systematiskt utvecklad eldrift. Audi A8 är också den första serietillverkade bilen i världen som utvecklats för att i hög grad vara självkörande. Från 2018 kommer Audi att steg för steg inleda serietillverkning av självkörande funktioner vid parkering, i garage och vid trafikköer.

Stilbildande exteriör design
Audi A8 är stilmässigt definierande – den signalerar början på en ny designera för hela märket. Fronten med sin breda upprätta Singelframe-grill och den svepande muskulösa karossen symboliserar sportig elegans, sofistikerad och progressiv status. Nya A8 lever upp till löftet från Audis första designstudie med det nya designspråket – Audi Prologue. Den lyxiga Sedan-modellen har en kraftfull närvaro – både i den 5,17 m långa standardversionen och i A8 L som har en 13 centimeter längre hjulbas.

Märket Audi är känt världen över för sin sportiga image, för sin lättviktskonstruktion, sin permanenta fyrhjulsdrift ”quattro” – och designen av nya Audi A8 är ett uttryck för dessa värden. De balanserade proportionerna framhäver alla fyra hjulen i samma grad, där de muskulösa formerna över hjulhusen är ett visuellt uttryck för quattro-systemet.

Toppmodellen framhäver sin identitet både dag och natt, både med hjälp av de nya HD Matrix LED-strålkastarna med Audi laserljus, och bakljus i OLED-teknik. Utöver sin beslysande funktion skapar de unika ljusanimationer när föraren närmar sig eller avlägsnar sig från bilen.

Interiör med loungekänsla
Rymd är avgörande för känslan av lyx. Det förklarar A8:s likhet med en påkostad, rymlig lounge. Jämfört med föregångaren har den vuxit ordentligt på längden i båda versionerna.

Utrustningslistan och valen av material är omfattande, och varje detalj utstrålar högsta kvalitet. Den absolut bästa sittplatsen i Audis nya toppmodell är till höger i baksätet. Komfortstolen som är ett tillval i A8 L kommer med fyra olika justeringsmöjligheter och ett fotstöd. Här kan passageraren värma och massera fotsulorna i en enhet som är inbyggd i baksidan av framsätet.

De nya komfortnackskydden fullbordar upplevelsen. Passagerarna bak kan också kontrollera en rad funktioner som innerbelysningen, de nya HD Matrix läslamporna och stolsmassage, plus ringa telefonsamtal via en separat enhet. Baksätets fjärrkontroll med en OLED display i samma storlek som en smartphone, är en mobil enhet placerad i armstödet på mittplatsen bak.

Fingertoppskänsla i helt nytt manöverkoncept
Inredningen är avsiktligt återhållsam, interiörens utformning är ren och enkel med en horisontell inriktning. Audi tar sin högkvalitetsstandard in i den digitala tiden med ett radikalt nytt operativkoncept. Borta är den bekanta roterande tryckknappen och styrplattan som fanns i föregående modell. Instrumentpanelen är i det närmaste helt befriad från knappar och vred. Centralt finns en 10.1 tum stor pekskärm som när den är avstängd smälter in närmast osynlig i den högglansiga bakgrunden tack vare sitt black panel-utseende.

Användargränssnittet visas så snart bilen öppnas. Föraren kontrollerar infotainmentsystemet med fingertopparna på den stora skärmen. En andra pekskärm på mittkonsolen kan användas för att styra luftkonditionering och andra komfortfunktioner och även för att skriva in text. När föraren aktiverar en funktion på den övre eller nedre pekskärmen hörs och känns ett klick som bekräftelse. De glasliknande knapparna reagerar på samma sätt. Kombinationen av ljud och känsel tillsammans med användningen av vanliga rörelser som att svepa med handen över skärmen gör att Audis nya MMI touch-respons är säker, intuitiv och enkel att använda.

A8 kan också föra en intelligent konversation. Föraren kan aktivera en rad funktioner i bilen genom att använda en ny naturlig röststyrning. Information om destinationer och media finns antingen tillgängligt i bilen eller kan nås från molnet i 4G-hastighet. Det omfattande Audi Connect inkluderar också igenkänning av trafikskyltar och information om trafikläget – innovativa bil-till-X-tjänster som utnyttjar den samlade informationen i Audis bilpark.

Det optimerade navigationssystemet är en annan nyhet – det är självlärande, baserat på vägen man just kört på. Det ger föraren intelligenta förslag på sökningar. Kartan innehåller också detaljerade 3D-modeller av större europeiska städer.

Världspremiär för självkörande Audi A8
Nya Audi A8 är den första serietillverkade bilen som utvecklats speciellt för en hög grad av självkörning. Audi AI Traffic Jam Pilot tar hand om körningen i långsam trafik i upp till 60 km/tim på trafikleder eller motorvägar där vägbanorna skiljs åt av fysiska räcken eller vajrar. Systemet aktiveras med AI-knappen på mittkonsolen.

Kökörningspiloten kan starta, accelerera, styra och bromsa. Föraren behöver inte längre övervaka bilen hela tiden utan kan ta händerna från ratten och, beroende på nationella lagar, göra något annat, som t.ex. titta på bilens inbyggda TV. Så snart systemet nått sin gräns begär det att föraren tar över kontrollen av körningen.

Ur ett tekniskt perspektiv är Audi AI Traffic Jam Pilot revolutionerande. När ”autopiloten” kör beräknar det centrala förarassistanssystemet (zFAS) en bild av omgivningen genom att samköra data från sensorerna. Förutom radarsensorer, en kamera i fronten och ultraljudssensorer, använder Audi som första biltillverkare en laserskanner.

Introduktionen av Audi AI Traffic Jam Pilot innebär att de lagliga regelverken måste klargöras på varje enskild marknad tillsammans med landspecifika applikationer samt tester av systemet. Märkets högkvalitativa standard är lika applicerbar i en värld av självkörande bilar. Dessutom måste hänsyn tas till olika länders process för tillståndsgivning och därmed sammanhängande tidsåtgång världen över. Audi kommer därför att introducera kökörningspiloten steg för steg i nya Audi A8

Den fjärrstyrda Audi AI Parkpilot och Audi AI Garagepilot styr själv A8 in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage medan manövern övervakas av föraren. Föraren behöver inte sitta i bilen utan kan starta systemet från sin smartphone genom att använda den nya myAudi-appen. För att övervaka parkeringsmanövern håller föraren Audi AI-knappen intryckt och kan då på sin display se vad som händer via bilens 360 graders kameror.

Ny dimension med Audi AI aktiv fjädring
Med en hel rad nya innovationer når fjädringen gränsen för vad som är fysiskt möjligt. En sådan innovation är dynamisk fyrhjulsstyrning som kombinerar direkt, sportig styrning med orubblig stabilitet. Utväxlingen av framhjulens styrning varierar beroende på hastighet, de bakre hjulen styr med eller emot beroende på hastighet. Bilens köregenskaper blir ännu mer dynamiska och exakta med sportdifferentialen. Den fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen och är ett komplement till den permanenta fyrhjulsdriften, quattro, som är standard i nya Audi A8.

Den andra nya innovationen, Audi AI aktiv fjädring, är ett helt aktivt fjädringssystem. Beroende på förarens önskan och körsituationen kan karossen lyftas eller sänkas över varje hjul separat med elektriska manöverdon. Flexibiliteten gör det möjligt att i hög grad variera köregenskaperna – från en lyxbils mjuka komfort till sportbilens dynamik. Tillsammans med 360 graders pre sense lyfts bilen blixtsnabbt om en sidokrock är förestående, för att minska de potentiella konsekvenserna för alla i bilen vid en olycka.

Det innovativa fjädringssystemet får sin kraft från ett 48-volts elsystem. Audi förser nu för första gången alla modellversioner av A8 med 48-voltssystemet som huvudsakligt elsystem. Tillsammans med den avancerade luftfjädringen ger det innovativa fjädringssystemet en helt ny körupplevelse.

Elektrifierad mild hybrid och e-tron plug-in hybrid
Den nya generationen av Audi A8 kommer att vara elektrifierad med 48-voltssystem och litium-jon-batteri oavsett motortyp. Den nya tekniken fungerar tillsammans med förbränningsmotorer, oavsett bränsle, och kan minska förbrukningen i en V6-bensinmotor med upp till 0,7 liter per 100 km i verklig körning. MHEV-tekniken innebär dessutom att komforten ökar eftersom den tillåter frirullning inom högre hastigheter, upp till 160 km/h.

Nya A8 börjar säljas i Sverige med två genomgripande vidareutvecklade V6 turbomotorer, en 3.0 TDI och en 3.0 TFSI. Dieselmotorn utvecklar 286 hk och bensinmotorn ger 340 hk. Två åttacylindriga versioner, en 4.0 TDI på 435 hk och en 4.0 TFSI på 460 hk, kommer något senare.

Samtliga motorer arbetar tillsammans med BAS (48-volt Belt Alternator Starter) en remdriven kombinerad generator/startmotor, som är basen i 48-volts elsystemet. Med den här milda hybridteknologin (MHEV mild hybrid electric vehicle) kan bilen rulla fritt med motorn avstängd och starta om mjukt. Den har också en utökad start/stop-funktion och en energiåtervinning på upp till 12 kW.

A8 L e-tron quattro med sin kraftfulla plug-in hybriddrivning kommer senare. Dess 3,0 TFSI-motor och effektiva elmotorn ger tillsammans 449 hk med ett vridmoment av 700 Nm Litium-jon-batteriet lagrar tillräckligt med energi för cirka 50 kilometers räckvidd med eldrift. Batteriet kan som tillval laddas med Audi Wireless Charging. En platta i garagegolvet överför energin induktivt till en mottagarspole i bilen med en effekt av 3,6 kW.

Nya Audi A8 och A8 L kommer att tillverkas i fabriken i Neckarsulm och introduceras på den svenska marknaden senhösten 2017, med säljstart i september. Utgångspriset för A8 är 870 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa