Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi A8 – så upplevs den i verkligheten

Nu är nya Audi A8 avtäckt och på plats vid premiärvisningen i Barcelona befann sig vår utsände Erik Wedberg som nu har hunnit bekanta sig med bilen. Här är de första intrycken.

Nya Audi A8 2018 med Erik Wedberg

Hej Erik, hur ser nya A8 ut?
– Den är väldigt mycket mer konservativt formgiven än vad jag hade trott och hoppats. Förhandssnacket har handlat mycket om att den skulle vara inspirerad av prologue-konceptet men det ser jag inte så mycket av. Nya A8 är 517 centimeter lång, den långa versionen är 13 centimeter längre och Audi har verkligen inte gjort något för att maskera storleken. Den ser väldigt bred, tung och nästan lite satt ut i verkligheten.

Vad är största nyheten?
– Det finns väldigt många. Audi går på teknisk knockout. Mest omtalad är den autonoma tekniken som klassas som nivå 3. Det betyder att man inte alls behöver ha händerna på ratten under körning. Audi blir först ut med en nivå 3-autonom bil. Tesla, Mercedes, Volvo och övriga är på nivå 2. Men tro inte att A8 är självkörande, den så kallade Audi AI traffic jam pilot fungerar bara i hastigheter upp till 60 km/h och bara på motorväg.

– 48-voltstekniken är också intressant. Nya A8 är första bilen på marknaden med ett 48-voltssystem som huvudsakligt elsystem i stället för 12 volt. Systemet används för att driva den adaptiva fjädringen och för att minska belastningen på förbränningsmotorn.

Erik Wedberg i nya Audi A8 2018

Apropå motorer, blir det inga fyrcylindriga?
– Nej, Audi tror inte att kunderna vill ha det. Inledningsvis är det bara V6 med diesel och bensin som gäller. Längre fram kommer V8- och laddhybridversioner. Lite överraskande är att statusmaskinen W12 får hänga med en vända till. Här är det inte något tal om downsizing!

Nya Audi A8 kommer att visas upp på bilsalongen i Frankfurt i september och kommer till Sverige i november. Vill du läsa mer om nya A8 gör du det här, där du också finner massor av bilder och filmer. Än mer läsning bjuds du på i nästa nummer av Teknikens Värld.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa