Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi Q5 officiell – mellansuven växer i storlek

Audi Q5 börjar bli rejält till åren nu, och det är därför hög tid för en ersättare. Och nu är den här. I dag presenterade Audi nya Q5, som växer jämfört med föregångaren. 

Audi Q5 2017

Audis välkända formspråk är självklart närvarande även här på Q5. Nuvarande Q5 lanserades för åtta år sedan, och uppdaterades för fyra år sedan. Den börjar kännas rejält gammal vid det här laget.

Nya Q5 kommer i 14 olika färger och med fem olika utrustningspaket; Sport, Design, S line sport package, Design selection och S line exterior package. Alla påverkar Q5:s utseende på ett eller annat sätt. De utrustningspaket som börjar med ”design” har gråa delar på karossen för att ge mer av ett terrängutseende, medan S line- och sport-paketen har dessa delar målade i samma färg som resten av karossen. Som standard kommer Q5 med fälgar på 17 tum. Beroende på vilket utrustningspaket du väljer kan du få 18- eller 17-tumsfälgar. Skulle det ändå inte vara nog kan du få fälgar på upp till 21 tum som tillval.

Audi Q5 2017

Nya Q5 är 466 centimeter lång, 189 centimeter bred och 166 centimeter hög. Hjulbasen är 282 centimeter lång. Det innebär att nya modellen är större än den äldre på nästan alla punkter. Dock väger den nya mindre. Upp till 90 kilo lättare kan nya Q5 bli beroende på motor jämfört med föregående modellen. Dessutom menar Audi själva att nya Q5 är bäst i klassen på att hålla ute alla ljud.

Och visst vill Audi att du ska vara bekväm när du kör bil. I mittkonsolen kan du välja mellan sju olika körlägen för att bilen ska bete sig på helt rätt sätt. Q5 är utrustad med en ny luftkonditionering som finns i två olika versioner. Den treekrade multifunktionsratten är standard, medan du kan välja till exempel rattvärme som tillval. Även i sätet kan du få bekvämlighetsfunktioner. Vad sägs till exempel om pneumatisk massage medan du kör till jobbet?

Audi Q5 2017

Längst bak i bilen finns det bra med plats. Bagageutrymmet sväljer mellan 550 och 610 liter beroende på utrustningsnivå, vilket är ungefär tio liter mer än i föregående modell. Fäller du baksätet så kan du få in hela 1 550 liter i bagaget. För att underlätta avlastning kan du manuellt sänka bilen med luftfjädring. Det är dock ett tillval.

Precis som i nya Q7 och nya A4 är Q5 utrustad med Audis GPS-system som kommer ihåg vart du kör och var du parkerar. Därmed kan Q5 föreslå vilka vägar som är bäst att köra på när du ska till en specifik destination. Fastnar du ändå i trafiken kan du slå på ACC (Adaptive Cruise Control) som kan styra bilen åt dig i långsam trafik. Utöver det finns det en rad säkerhetssystem som varnar om eventuella faror i trafiken.

Audi Q5 2017

I Europa lanseras Q5 med fem olika motorer, Sverige får ta del av fyra av dessa då 163-hästarsdieseln inte tas in till vårt avlånga land. Tre är TDI-motorer (diesel) ochen är en TFSI-motor (bensin). Två tvålitersdieslar finns tillgängliga med 150 respektive 190 hästkrafter. TFSI-motorn är en tvålitersmotor på 252 hästkrafter som drar 0,68 liter per mil. Det innebär att den släpper ut 154 gram koldioxid per kilometer. Den sista dieselmotorn är en trelitersmotor med 286 hästkrafter och 620 newtonmeter.

Fyrhjulsdrift är standard till båda tvålitersdieslarna och även till bensinmotorn. Systemet kopplar ur drivningen till bakhjulen när den inte behövs.

Q5 börjar säljas i början av 2017 och priserna börjar på strax över 439 000 kronor i Tyskland. De svenska priserna får vi vänta på ytterligare ett tag.

 

Pressmeddelande från Audi om nya Q5

Audi Q5 har i många år varit världens mest sålda SUV i sin klass. ”Det var därför inte helt lätt att utveckla efterträdaren, utan desto mer utmanande, säger Rupert Stadler CEO för AUDI AG. “ Med nya Aud Q5 lägger vi ribban ännu högre. Några av de största innovationerna är quattro-systemet med ultra-teknik, de högeffektiva motorerna, luftfjädringen med dämparreglering och det omfattande utbudet inom både infotainment och assistanssystem”.

Design med quattro-referens
Den nya suven från Audi har en sportigare framtoning. En skulpturerad single-framegrill med en massiv ram dominerar den aerodynamiskt utformade fronten. Strålkastarna erbjuds med antingen LED eller Matrix LED-teknik med dynamiska blinkers. En böljande och starkt markerad sidolinje ger karaktär till suven, där båda hjulparen accentuerats som en referens till det permanenta quattrosystemet. De horisontella linjerna i fronten och bakpartiet göra att bilens bredd framhävs. Bakluckan omsluter C-stolparna på Audi-typiskt maner för Q-modellerna. En diffusor integrerar ändrören och bakljusen har utformats i Q-design med dynamiska blinkers som tillval.

Audi erbjuder nya Audi Q5 i 14 olika lackeringar och i fem nya utrustningsnivåer som även påverkar suvens yttre – sport och design line, S line sport, design selection och S line exteriör. Med design line poängterar grå detaljer den robusta karaktären, medan sport-varianten av Audi Q5 är hellackerad i bilens exteriörfärg.

Upp till 90 kg lättare än föregångaren
4,66 meter lång, 1,89 meter bred och 1,66 meter hög med en hjulbas på 2,82 meter – jämfört med föregångaren har nya Audi Q5 vuxit i nästan alla mått. Samtidigt har vikten minskat, beroende på motor med upp till 90 kg tack vare användningen av höghållfast stål och aluminium i en intelligent kombination i karossen.

Nya Q5 har även toppvärden för klassen när det gäller aerodynamik. De fyrcylindriga versionerna har ett cw-värde på låga 0,30 med det aerodynamiskt optimerade taket. Vindbruset är mycket lågt och vibrationskomforten hög – den nya suven från Audi erbjuder passagerarna den bästa interiörakustiken i klassen.

Rymlig interiör
Detaljkvaliteten i nya Audi Q5 är kompromisslös. Interiören erbjuder gott om plats för fem personer och den överträffar föregångaren och de närmaste konkurrenterna i de viktigaste måtten. De horisontella linjerna markerar bilens bredd och en tredimensionell dekorlist löper över hela instrumentpanelen.

Den nya klimatanläggningen finns i två versioner. En treekrad multifunktionsratt är standard och kan fås uppvärmd som tillval. Stolarna erbjuds i flera versioner med massagefunktion i den högsta komfortnivån. I mörker ger tillvalet ambient light en skön atmosfär med val mellan 30 olika färger.

Det bakre ryggstödet är delbart i tre olika sektioner. Som tillval kan sätesraden justeras i längdsled och ryggstöden lutas. Beroende på positionen på den bakre sätesraden varierar storleken på bagageutrymmet från 550 till 610 liter, vilket är 10 liter mer än i föregångaren. När det bakre ryggstödet är nedfällt ökar totalvolymen till 1,550 liter. Vid lastning underlättas användandet genom den vändbara standardmattan och tillvalen sensorstyrning av den elstyrda dragkroken och manuell sänkning av luftfjädringen.

Intuitiva och digitala reglage
Reglagen i Audi Q5 är utformade för intuitiv användning och präglas av tre stora nyheter. Tillvalet Audi virtual cockpit ger en helt digital och högupplöst 12,3-tums skärm i förarens siktfält. Föraren kan då välja mellan två olika vyer– en klassisk vy med stora runda instrument alternativt ett visningsläge där bl.a. navigationskartan dominerar. Som tillval erbjuds även head-up display som projicerar den viktigaste informationen på vindrutan..

Via MMI-enheten i mittkonsolen styrs de flesta funktionerna. Med det mest omfattande infotainmentsystemet – MMI navigation plus med MMI touch – ingår en 8.3-tums skärm och en touchplatta som är integrerad i det stora tryck/vridreglaget. Touchplattan känner igen handskrivna bokstäver och siffror och även in/utzoomning med handgester. Om nya Audi Q5 är försedd med automatlåda ingår den större MMI all-in-touch-ytan med haptisk feedback.

MMI-logiken baseras på få hierarkiska nivåer på samma sätt som i moderna smartphones och har även intelligent fritextsökning. Den nya röststyrningsfunktionen känner även igen naturligt språk. Multifunktionsratten plus erbjuder ytterligare en smidig möjlighet för att styra olika funktioner. Som tillval erbjuds en utvecklad head-up display som projicerar relevant information på vindrutan.

Audi navigation: “Personlig vägvalsassistent”
Nya Audi Q5 har liksom Q7 och A4 en självlärande personlig assistansfunktion när det gäller vägval. Genom att aktivera funktionen lär sig navigationssystemet rutter och destinationer som föraren använder regelbundet och associerar information till positionen för den parkerade bilen och tiden på dagen.

Så länge som den är aktiverat kommer systemet därför att lära sig av kundens beteende och använda informationen för att föreslå optimerat vägval för kommande resor även när navigatorn inte är aktiverad. Navigationssystemet tar in de tre troligaste destinationerna i beräkningen och tar hänsyn till både ankomsttid och aktuell trafiksituation. Systemet kan t.ex. föreslå att kunden aktiverar navigatorn för att få mer information om alternativa rutter. Föraren beslutar dock om funktionen skall aktiveras eller inte. Hen har även möjlighet att radera sparade destinationer. Om funktionen är deaktiverad, lagrar inte heller systemet några destinationer och tar inte heller hänsyn till raderade destinationer eller körda rutter.

Online via LTE: MMI navigation plus
MMI navigation plus använder Audi connect-modulen för att integrera Wi-Fi som gör att passagerarna kan koppla upp sig med upp till åtta mobila enheter. Med det permanent installerade SIM-kortet kan många tjänster användas inom Europa utan att drabbas av roamingavgifter. Om användarna önskar kan de även köpa utökat datapaket för Wi-Fi hotspot till attraktiva priser som även inkluderar EU roaming.

Appen Audi MMI connect skapar en direkt länk mellan bilen och en smartphone eller smartwatch och erbjuder även andra tjänster. De inkluderar bl.a. fjärrkontroll av viktig fordonsstatus och överföring av kalender från en smartphone till MMI.

Intelligenta tillval
Med Audi phone box kan mobiler med Qi-standard trådlöst anslutas till bilens antenn för bästa mottagning och laddas induktivt. Bang & Olufsen Sound System med innovativt 3D –ljud introducerar den rumsliga dimensionen i höjd. Med nya Audi tablet erbjuds en krocktestad surfplatta som är integrerad med bilens MMI-system och som även kan användas utanför bilen. Via Audi smartphone interface kan vissa delar av mobilens innehåll speglas på den mittmonterade skärmen via Apple CarPlay och Android Auto.

Förarassistans- och säkerhetssystem
Audi Q5 leder segmentet med sitt breda utbud av avancerade assistanssystem. Genom det intelligenta samspelet mellan systemen är de ett steg på vägen mot självkörande teknik. Systemen erbjuds i tre paket – Tour, City och Parkering.

Den prediktiva effektivitetsassistenten hjälper föraren att spara bränsle genom att analysera omgivningen i navigationssystemet och uppmana föraren till att lätta på gasen där det är möjligt. Den adaptiva farthållaren (ACC) med kökörningsassistent kan assistera vid styrningen under kortare perioder i långsamtgående trafik. Audi active lane assist gör det enklare att hålla sig kvar i rätt fil. Avståndsvarnaren ger signal till föraren när avståndet till ett fordon minskar. Cross traffic assist rear, exit warning system, collision avoidance assist och turn assist är andra nya funktioner som ökar säkerheten. Autobromsen Audi pre sense city är standard och varnar för fotgängare och fordon och kan initiera akutinbromsning inom systemets gränser

Kraftfulla och effektiva TDI och TFSI-motorer
Nya Audi Q5 lanseras i Europa med fyra kraftfulla och effektiva motorer i Sverige: tre TDI-motorer på 150 hk, 190 hk och 286 hk samt en TFSI-motor. De har upp till 27 hk mer kraft till en betydligt sänkt förbrukning. Den vidareutvecklade 2.0 TFSI-motorn har en effekt på 252 hk och förbrukar endast 6,8 liter per 100 km, vilket motsvarar 154 gram CO2 per km. Den vidareutvecklade 3.0 TDI-motorn har en effekt på 286 hk med 620 Nm i vridmoment.

quattro med ultra-teknik
Drivlinan har omarbetats från grunden – det gäller även den sexväxlade manuella lådan, den sjuväxlade S tronic-lådan och den åttastegade tiptronic-växellådan (endast med 3.0 TDI), där de senare nu har en bränslebesparande frihjulsfunktion.

Det nya quattro-systemet med ultra-teknik är standard i 2.0 TDI med 150 hk och 190 hk och i 2.0 TFSI med 252 hk. Det nya quattrosystemet med ultra-teknik kopplar alltid ifrån bakaxeln när den inte behövs och om den behövs kan den kopplas in proaktivt. Det nya konceptet förbättrar bränsleeffektiviteten utan att minska greppet eller köregenskaperna.

Hjulselektiv momentomvandling ger körkänslan extra skärpa. Den intelligenta mjukvarulösningen ger en dynamisk exakt och kontrollerad körupplevelse. Till V6 dieseln kan Audi erbjuda sportdifferential som tillval som fördelar vridmomentet mellan hjulen efter behov och för maximal kördynamik.

Chassi som löser motsatser
Körkänslan i Audi Q5 är ett resultat av motsatser som förenats, den är både sportig och samtidigt väldigt komfortabel. Grunden för detta är den nyvecklade femlänkade hjulupphängningen och den nya elektromekaniska servostyrningen. Dynamisk styrning finns som tillval; den varierar i utväxling efter hastighet och styrvinkel. Kunder kan välja mellan två olika chassivarianter. Med dämparreglering erbjuds ett brett register mellan komfort och dynamisk karaktär, vilket föraren kan anpassa genom Audi drive select. I tillägg till dämparregleringen kan den nya adaptiva luftfjädringen anpassa bilens höjd i fem steg.

I Audi drive select, som är standard, kan föraren välja mellan sju olika inställningar, De två nya lägena är lift/offroad och allroad.
Nya Audi Q5 har 17-tums aluminiumfälgar som standard. I design och sport-utförande ingår 18-tumshjul och med S line sport och Audi design selection ingår 19-tumshjul. Som tillval erbjuds även 20- och 21-tumshjul. Nya Audi Q5 tillverkas i den helt nybyggda fabriken i Mexico. Lanseringen sker hos de svenska återförsäljarna i början på 2017. Priset är ännu ej fastställt för den svenska marknaden.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa