Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi R8 Spyder V10 – tre snabba från provkörningen

540 hästkrafter, lika många newtonmeter och ett fällbart tygtak möter Erik Wedberg i Spanien. Det handlar förstås om första provkörningen av Audi R8 Spyder V10 och vi kollar läget.

Audi R8 Spyder V10 2017

Hej Erik, hur är R8 utan tak?
– Som väntat väldigt, väldigt snabb och minst lika högljudd. V10-motorn är densamma som i coupén och det är en sylvass sugmotor med mycket karaktär. Än så länge finns Spydern inte i plus-utförande så jag får nöja mig med 540 hästkrafter och 540 newtonmeter. Men i dag, på blöta vägar runt Barcelona, känns det som att det räcker.

Hur är taklösningen?
– Det är ett fällbart tygtak som lägger sig ovanpå motorn. Fällningen tar 20 sekunder och kan göras i upp till 50 km/h. Bakrutan är en glasskiva som kan hissas upp och ned oberoende av taket. Det är läckert att köra med taket uppe och rutan nere så att motorljudet kommer in i coupén.

Erik Wedberg bakom ratten på Audi R8 Spyder V10 2017

Över 100 km/h och det blir rejält dragit runt Erik Wedberg.

Tuff detalj. Några nackdelar då?
– Priset är förstås en. 1 700 000 kronor i grundpris känns. Det är 125 000 kronor mer än coupén. Då måste man verkligen gilla att köra öppet. Blåsten är en annan nackdel. Det blir rejält dragigt i sittbrunnen över 100 km/h. Sen finns det en till nackdel men den har nog mest att göra med min kropp. Det får du läsa om i tidningen!

Oj, vi ska få läsa om Eriks kropp i kommande nummer av Teknikens Värld. Det vill ingen av oss missa! Som bonus får vi även hela provkörningsrapporten av nya Audi R8 Spyder V10 i samma nummer.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa