Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi RS3 – tre snabba från provkörningen

Audi RS3 har väl aldrig lidit av något underskott på effekt och prestanda, men nu får den ändå mer av just det. Erik Wedberg har åkt ända till Salalah i Oman för att provköra.

Audi RS3 2018 med Erik Wedberg och några kameler

Hej Erik, hur är det i Oman?
– Det är otroligt fuktigt och varmt. Och fullt av kameler som springer över vägarna helt utan hänsyn till oss bilister.

Men det kanske går bra ändå?
– Ja, väldigt bra till och med. Vägarna här är fantastiska och tomma på trafik och bilen jag kör är ju inte dum den heller. RS3 har blivit ännu lite starkare och snabbare tack vare nya motorn. Det är den gamla 2,5-litersfemman som har uppdaterats kraftigt, numera byggs den faktiskt helt i aluminium vilket sparar 26 kilo. Ingenjörerna på Audi Sport (före detta quattro GmbH) har dessutom finslipat quattro-systemet som nu skickar mer kraft till bakhjulen vilket ger mer överstyrning.

Audi RS3 2018

– Jag har precis avverkat en massa hårnålar i Dhofar-bergen och det ska erkännas, jag körde på sladd en hel del. Det är enkelt att tvinga ut baken och med gasen parera genom kurvan och ut ur den, sidledes.

Jag ser att du kör sedanen, varför det?
– Därför att RS3 inte har funnits med sedankaross förrän nu, bara A3 och S3. Audi vet inte riktigt hur bra sedanen kommer att sälja i jämförelse med RS3 Sportback i Sverige men jag gillar den, särskilt i den här Viper-gröna kulören. Audi börjar ta emot ordrar om någon vecka men har inget pris fastställt och bilarna kommer till Sverige först i augusti.

Missa inte hela provkörningsrapporten av nya Audi RS3 i kommande nummer.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa