Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi RS4 Avant har världspremiär i Frankfurt

I dag berättar Audi om sina planer för den stundande bilsalongen i Frankfurt. Vid sidan om självkörande konceptbilar står bland annat en helt ny RS4 Avant för allmän beskådning.

Audi RS4 Avant 2018 illustration
Illustration Theophilus Chin

Audis monter på Frankfurtsalongen som håller öppet 12 till 24 september kommer att vara fullproppad med bilar av olika slag. I ett pressmeddelande utskickat i dag är det mycket fokus på autonom körning, det vill säga självkörande bilar. De kommer att visa upp nya A8 som är självkörande enligt nivå 3 och de kommer att visa upp ett coupéformat suv-koncept på 4,9 meter (i längd), baserat på Audi e-tron Sportback concept, som inte bara är elektriskt driven utan också självkörande enligt nivå 4.
Men för Audi räcker det inte med en konceptbil, två ska det vara på en så pass stor bilsalong. Deras andra koncept är ännu en elbil, i detta fall med en räckvidd på mellan 70 och 80 mil. Och inte nog med det, den är dessutom självkörande enligt nivå 5, det vill säga högsta nivån som innebär att pedaler och ratt är överflödiga ting. Bilen kan sköta all körning utan något som helst behov av input från en mänsklig förare.

Till dagens pressrelease hör nedanstående skiss som visar en av ovan nämnda konceptbilar.

Audi Concept 2017 Frankfurt

Vid sidan om dessa mer och mindre självkörande bilar ställer Audi även ut A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron – två nya gasdrivna modeller som presenterades i somras och som vi redan kört i form av A4 Avant g-tron.

Mest intressant är dock inte bilarna som raderna ovan handlar om, mest intressant är nämligen de två Audi Sport-utvecklade bilar som har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt, den ena av dem nya Audi RS4 Avant. Efter flera år av spekulationer är det alltså äntligen dags.

Audi RS4 Avant

Förra generationen Audi RS4 Avant. Foto: Mattias Rabe

Nya RS4 Avant kommer, till vissas förtret, inte att vara utrustad med en stadig V8 som mullrar gott. Föregående generation av RS4 Avant hade som bekant en 4,2-liters V8 på 450 hästkrafter som gjorde väl ifrån sig såväl på bana som på vanlig väg.
Vi har tidigare fått bekräftat, både från chefshåll och via nya RS5 Coupé, att nya RS4 Avant får den Porsche-utvecklade 2,9-liters vinkelsexan med biturboteknik. I RS5 Coupé utvecklar motorn 450 hästkrafter och 600 newtonmeter, alltså lite mer än i Porsche Panamera 4S. Det ryktas om att RS4 Avant kan få ännu lite mer effekt än RS5 Coupé. Om ryktet stämmer återstår att se, men det kan mycket väl vara så för vi misstänker att Audi vill ha ner nya RS4 Avant under fyra sekunder vid sprinten 0-100 km/h. RS5 Coupé tar 3,9 sekunder på sig och tyngre A4 Avant med exakt samma motorkonfiguration skulle tappa ett par tiondelar. Dessutom är Audi förmodligen sugna på att slå Mercedes som med sin vassaste C-klass Kombi – Mercedes-AMG C 63 S – fixar 0-100 km/h på 4,1 sekunder.

Den andra bilen som Audi Sport GmbH, tidigare quattro GmbH, ska visa upp på bilsalongen i Frankfurt beskrivs som en bakhjulsdriven specialmodell i begränsad upplaga. Det inofficiella förhandssnacket är inne på att det är en bakhjulsdriven Audi R8 enligt samma koncept som Lamborghini Huracán LP 580-2.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa