Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi RS4 Avant visar musklerna

Nu kan vi äntligen bevisa att Audi är på gång med en ny generation RS4 Avant. Uppe i Norrland har den siktats med rejäla skärmbreddare och grova ändrör.

Audi RS4 Avant 2018
CarPix

I snart ett och ett halvt år har nya Audi A4 rullat runt på vägarna, en modell som av senaste generation på flera punkter har blivit väldigt mycket bättre än sina föregångare. Det har våra provkörningar och tester bevisat. Frågan är då hur mycket bättre nya Audi RS4 Avant blir. Det vet vi så klart inte i nuläget men vi känner till några av nyheterna och det går att misstänka att nya RS4 blir något alldeles extra i klassen. Det måste den bli för att inte låta konkurrenten Mercedes-AMG C 63 Kombi försvinna bort i horisonten. Mercan har ju en V8 på 4,0 liter som ger 476 hästkrafter och 650 newtonmeter i standardutförande och i S-utförande är siffrorna smått galna 510 hästkrafter och 700 newtonmeter. 0-100 km/h på 4,1 (4,2) sekunder är det Audi måste slå – bland annat.

Vi vet sedan tidigare att nya Audi RS4 Avant skippar den fina sug-V8 som fanns i generation B8. I den levererades 450 hästkrafter och 430 newtonmeter vilket tog bilen från noll till 100 km/h på 4,7 sekunder.
Nya RS4 Avant, liksom nya RS5 Coupé och RS5 Sportback, får i stället förlita sig till en turbomatad V6-maskin på 2,9 liter som utvecklas av Porsche. Det är samma motor som sitter i nya Porsche Panamera 4S där den ger 440 hästkrafter och 550 newtonmeter. Audi nöjer sig dock inte med dessa siffror utan skruvar upp dem till 450 hästkrafter och 600 newtonmeter.

Audi RS4 Avant 2018

Breddade skärmar och grova, ovala ändrör. Så RS-typiskt.

Det är alltså siffror som inte når upp till Mercedes AMG-variant av C-klass Kombi men det kanske inte behövs. Nya A4 är som bekant rejält mycket lättare än sin föregångare och i kombination med fyrhjulsdrift, något som Audis RS-modeller alltid har men som Mercedes-AMG C 63 saknar, bör den ha en god chans att köra förbi Mercedes muskelmellanklassare, åtminstone när det kommer till accelerationen mellan 0-100 km/h. Det ryktas faktiskt om en tid på under fyra sekunder och det låter inte otroligt. Tänk på att Audi kapade uppemot en halvsekund på S4 vid senaste generationsskiftet.

Spionbilderna vi ser här, tagna uppe i Norrland i helgen, visar för första gången nya RS4 Avant. Bakom den väl kamouflerade nosen döljer sig en aggressiv front med stora luftintag.
Att det är just nya RS4 råder det ingen tvekan om. Ta en titt på skärmbreddarna. De kan knappast beskyllas för att vara taniga och är typiska för RS-modellerna. De ser till och med ut att vara så kraftfulla och lite ”raka” att de påminner lite om hur det såg ut på Ur-quattro under 1980-talet.

En annan tydlig detalj, utöver de stora hålborrade och ventilerade bromsskivorna, är så klart puffrorna längst bak. Två grova ovala rör sticker ut på var sin sida om den välmaskerade diffusorn. Frågan är bara om ljudet som kommer ur dessa kan vara lika ljuvligt som det V8:an i gamla RS4 Avant gav ifrån sig.

Nya Audi RS4 Avant har troligtvis världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i höst. I så fall är det marknadslanseringsdag i början av nästa år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa