Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Audi S6 visar upp sig

En helt ny generation Audi A6 är under utveckling. Parallellt med standardversionen rullar numera även den lite mer prestandaorienterade Audi S6 ute på testrundor.

Audi S6 2019
CarPix

Just nu är alla blickar riktade mot nya Audi A8, men en mer alldaglig bil är strax på väg att sno rampljuset från Ingolstadts nybakade lyxlimpa, nämligen Audi A6 – och då så klart nya generationen av Sveriges artonde populäraste bilmodell hittills i år. Nya A6 kommer inte att ha premiär i år, däremot under 2018 vilket sannolikt även prestandaversionen S6 kommer att ha, dock något senare än vanliga A6.

Det är just nya S6 som du ser på bilderna här. Till en början är bilen förvillande lik den på A6-spionbilderna vi exklusivt visade er Teknikens Värld-läsare i februari. Maskeringen är tämligen identisk. Men studerar vi dessa nya bilder lite mer ingående inser vi kvickt att det finns mer pulver under huven i denna bil. Med andra ord handlar detta om S6:an. Först och främst avslöjar en typisk S-detalj bilen – de fyra ändrören. Tittar vi vidare ser vi dessutom större hjul med stora mellanrum mellan de tio ekrarna som avslöjar rejält större bromsskivor än de vi såg i vintras. Vi kan även ana en liten vinge på bakluckan, något som också är typiskt för S-varianten av A6 Sedan. Vad vi däremot inte ser så mycket av är de silverfärgade backspegelkåporna. Audi vill ju inte göra det för lätt för oss i vår jakt på att avslöja nya modeller.

Audi S6 2019

Den som är observant noterar att de yttre luftintagen i fronten inte är täckta som på vanliga A6 vi såg i vintras.

Helhetsintrycket är att nya S6, och A6, blir slankare än sin föregångare. Takprofilen är inte lika upprätt som i dag. Huven ser ut att ha en lite annan vinkel för att bättra passa ihop med den lägre men bredare grillen som följer samma mall som konceptbilen prologue concept, Audis dragplåster på bilsalongen i Los Angeles i november 2014. Många andra detaljer från konceptet följer med till nya S6 och A6, dock inte placeringen av ytterbackspeglarna. För dessa har Audi valt en sportigare placering, nämligen på dörrplåten i stället för uppe vid främre sidorutornas spets mot A-stolparnas nedre del.

Det är också tydligt att nya S6, precis som A6, blir semiautonom, det vill säga kan köra på egen hand i vissa situationer under kortare perioder. Audi döljer inte denna teknik som fronten är fullpepprad av i form av kameror och radarsensorer.

Audi S6 2019

”Men hallå, jag vill veta vad det blir för motor i nya Audi S6!” gormar du säkert nu. Då kan vi berätta för dig att det inte blir någon V8 på fyra liter och 450 hästkrafter som i dag eftersom Audi har valt att fimpa sina V8-motorer. I stället blir det Porsches 2,9-liters biturbomatade V6-maskin som redan används i Porsche Panamera 4S där den ger 440 hästkrafter och i nya Audi RS5 där den levererar 450 hästkrafter. Med tanke på att RS5 inte fick någon effekthöjning, däremot en rejäl vridmomentshöjning (+170 Nm), kan det bli så att Audi väljer att inte höja effekten i nya S6 men ändå göra den snabbare (dagens S6 Sedan gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder). Vilken väg Audi tar återstår helt enkelt att se, men någon sänkning av effekten kan vi i alla fall utesluta.

Självklart kommer nya Audi S6 både i sedan- och kombiutförande.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa