Nuvarande 3-serie har hunnit bli gammal och den nya modellen är snart färdig för produktion. Vi kan se fram emot en moderniserad förarmiljö och en helt eldriven variant i vad som väntas bli det mest genomgripande generationsskiftet hittills för 3-serie.

Det börjar bli dags för BMW att lansera en ny generation av sin mellanklassmodell 3-serie, den sjunde i ordningen. Och nu är utmaningarna större än någonsin. Konkurrenterna heter nämligen inte längre bara Audi A4, Lexus IS och Mercedes C-klass. Branschanalytiker världen över hävdar att kommande 3-series främsta konkurrent snarare heter Tesla Model 3. Den kommande Teslan hamnar storleksmässigt i mellanklassen och den amerikanska elbilstillverkaren har noggrant siktat in sig på kundkretsen som historiskt sett har köpt bilar från Audi, BMW och Mercedes.
Det här innebär att vi kommer att få se en helt elektrisk 3-serie med en, enligt förhandsuppgifterna, räckvidd på cirka 40 mil (det senaste är 70 mils räckvidd, något BMW nyss avslöjade på årets bilsalong i Detroit). Den eldrivna 3-serien kan komma att kallas Sport eDrive och förväntas nå marknaden år 2021. Men så länge behöver vi inte vänta på nya 3-serie. Premiärvisningen kommer att ske på Parissalongen i september 2018 och produktionen startar kort därefter.

BMW 3-serie 2019 G20

Foto: Illustration Erik Andrén

Växer för att matcha motståndet
I och med generationsskiftet växer 3-serien, men bara en aning. Totallängden kommer att hamna på 470 centimeter jämnt, vilket gör den sju centimeter längre än nuvarande 3-serie Sedan. Två av dessa centimeter väntas hamna mellan hjulaxlarna för att skapa mer utrymme åt baksätespassagerarna. Att 3-serien växer är inte så konstigt med tanke på att nuvarande Audi A4 och Mercedes C-klass är 473 respektive 470 centimeter långa.
BMW har hittills varit duktiga på att maskera de prototypbilar som har fångats på bild av bilspionen. Men det har inte hindrat förhandsuppgifter från att läcka ut. För designen av nya 3-serien har chefsdesignern Karim Habib ansvarat. Habib lämnade BMW i somras till förmån för Infiniti och ny designchef för BMW blir Jozef Kaban som närmast kommer från Skoda.
Designmässigt förväntas 3-serien hämta inspiration från flera håll. Likt nuvarande 5-serie får den mindre modellen en kraftigt markerad njurgrill men motorhuven väntas få en lite rundare form, inte helt olik den huv vi kunde se på konceptbilen Concept 8-serie. Baktill väntas nya 3-serie däremot efterlikna 7-serie, framförallt genom en tvärgående kromlist mellan bakljusen. Bakljusen blir av LED-typ och så blir det även framtill i strålkastarna. LED-matrix blir tillval och kan kombineras med laserljus i helljuset för längre räckvidd.

BMW 3-serie G20 interiör

Senaste spionbilden från interiören i nya 3-serie. Den visar tydligt att mätarklustret utformas på samma sätt som i 8-seriekonceptet Concept 8-serie som du ser på bilden nedan. Instrumenteringen består av en enda skärm i stället för analoga, fysiska mätartavlor. Det gör det möjligt att anpassa instrumenteringen efter tycke och smak, men även att få en stor navigationskärm mitt i synfältet. Foto: CarPix

Upprensat och digitalt
Teslas inblandning i mellanklassen ser även ut att få inverkan på nya 3-series interiör. Tidiga spionbilder på nya inredningen avslöjade en någorlunda konventionell förarmiljö med ett halvdigitalt mätarkluster ungefär som i övriga BMW-modeller. Nu, ett år senare, har nya spionbilder tagits och nu ser instrumenteringen helt annorlunda ut. Den ser betydligt modernare ut och tycks bestå enbart av en stor skärm. Kan det vara så att BMW fick kalla fötter, insåg att det behövdes större förändringar och omarbetade hela interiören? Läckta uppgifter inifrån BMW säger att självaste vd Harald Krüger har pekat med hela handen och sagt att man måste lyssna på kunderna som vill ha färre knappar.
Den nya interiör som fångades på bild nu i höst bär stora likheter med interiören i konceptbilen Concept 8-serie som visades i våras. Det ser ut som att BMW skalar bort en del knappar och ger ventilationsutblåsen en helt ny design. iDrive-vredet finns dock kvar och den traditionella infotainmentskärmen som sticker upp ur instrumentbrädan ser också ut att få nytt förtroende.

BMW Concept 8-serie mätarinstrument

Så här såg det ut i BMW Concept 8-serie som visades i fjol våras. Nya 3-serie får något väldigt likt.

Ingen luftfjädring
Det finns ingenting som tyder på att BMW går samma väg som Mercedes gjorde med sin C-klass när det gäller fjädringen. Mercedes C-klass blev först i mellanklassen med att erbjuda luftfjädring som tillval, men det finns inga uppgifter som tyder på att BMW följer efter. BMW väntas fortsatt erbjuda elektromekaniskt ställbara dämpare som tillval. Bakhjulsstyrning då? Nej, inte det heller. Det blir för dyrt att sätta i den storskaliga produktion som det handlar om med 3-serie.
G20-generationen byggs på BMW:s CLAR-plattform som även utgör grund för 5- och 7-serie, men till skillnad från 7-serie kommer den lilla trean inte att innehålla några kolfiberelement. Även detta är en eftergift för den stora produktionsapparaten, det skulle helt enkelt bli för dyrt att stoppa in kolfiber i de många hundratusentals G20-bilar som ska byggas. Men, 3-serie ska ändå banta och det görs genom att fler delar tillverkas i aluminium. Det kan handla om besparingar på cirka 40 kilo jämfört med utgående generation.

Motoralternativen
Det kommer som sagt en helt eldriven version av nya 3-serie, men först kommer som vanligt förbränningsmotorerna. Motorutbudet kommer att följa principen där en cylinder har en volym på 0,5 liter. Det innebär att basmodellen 316i har en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och att toppversionen 340i har en sexcylindrig trelitersmotor. Däremellan hamnar en mängd fyrcylindriga 2,0-litersmotorer, till exempel 320i.
Även dieselmotorerna följer 0,5 liter per cylinder-principen, 316d får samma trecylindriga 1,5-litersdiesel som finns i Mini Cooper D medan 320d och 325d blir fyrcylindriga tvålitersmotorer. Vi kan se fram emot små men inte försumbara effekthöjningar och förbrukningssänkningar på alla nya motorer jämfört med de gamla. 320d går till exempel upp från 190 till 204 hästkrafter.

BMW 3-serie 2019 G20

Foto: Illustration Erik Andrén

Nya 3-serie väntas få en sportigare framtoning. Air Curtains vid framhjulen lånas från 5-serie.

Två laddhybrider och M Performance-modeller
Nuvarande utgåva av 3-serie finns att få i laddhybridutförandet 330e som kombinerar en elmotor med fyrcylindrig bensinmotor. Den kommer att finnas kvar, och få sällskap av ett billigare laddhybridalternativ i form av 325e där bensinmotorn blir samma trecylindriga 1,5-litersmotor som i 316i. Både 325e och 330e väntas leverera elektrisk räckvidd på upp till 50 kilometer.
I helt motsatta änden av motorutbudet tillkommer de nya prestandaversionerna M340i och M340d. Det här blir samma typ av M Performance-modeller som M550i och M550d och beräknas leverera i spannet mellan 350-400 hästkrafter. M340i kan ses som en ”M3 light” och blir en direkt konkurrent till prestandamodeller så som Audi S4 och Mercedes-AMG C 43 och utöver utvändiga kolfiberdetaljer och större bromsar kommer de att bjuda på en sportdiff på bakaxeln för bättre grepp.

Nya M3
Med en ny generation 3-serie hör också en ny M3, den sjätte i ordningen. Internkoden för modellen blir G80 och förväntas dyka upp under 2020 med en ganska kraftigt omgjord variant av dagens 3,0-liters turbosexa under huven. Maskinen tros effektmässigt lägga sig uppemot 500-strecket effektmässigt. Men hästkrafter är inte allt, BMW introducerar än mer lättviktsteknik i M3 G80 än vad som finns i dagens generation samtidigt som de ger modellen 48-voltsteknik och vatteninsprutning, sistnämnda tekniken introducerad redan på M4 GTS för ett par år sedan.

Tidigare generationer BMW 3-serie

BMW 3-serie E21 1975–1983 front
BMW 3-serie E21 1975–1983 rear

E21 (1975–1983)
3-serie ersatte 02-serien 1975. Fanns endast som tvådörrarssedan.

 

BMW 3-serie E30 1982–1994 front
BMW 3-serie E30 1982–1994 rear

E30 (1982–1994)
Andra generationen kom 1982 och fanns även som cabriolet och kombi. Med denna generation kom även första generationen M3. På bilderna ses tvådörrarsvarianten av 320is som hade en rak fyra, till skillnad mot 320i som hade en rak sexa.

 

BMW 3-serie E36 1990–2000 front
BMW 3-serie E36 1990–2000 rear

E36 (1990–2000)
1990 kom tredje trean med revolutionerande multilänkbakaxel.

 

BMW 3-serie E46 1998–2007 front
BMW 3-serie E46 1998–2007 rear

E46 (1998–2007)
Lanserades 1998 med många elektroniska nyheter. På bilderna ses coupémodellen E46/2.

 

BMW 3-serie E90 2005–2013 front
BMW 3-serie E90 2005–2013 rear

E90 (2005–2013)
Femte generationen såg dagens ljus 2004. 335i blev första trean med turbo.

 

BMW 3-serie F30 2012-2020 front
BMW 3-serie F30 2012-2020 rear

F30 (2012-2020)
Nuvarande 3-serie presenterades i oktober 2011. Alla motorer är turboladdade.

 

Vilken generation är din favorit? Svara i vår lilla undersökning överst i denna artikeln.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya BMW 3-serie snart redo för entré
NÄSTA Nya Audi Q3 testas i Norrland