Prenumerera på Teknikens Värld

Nya BMW M5 – tre snabba från provkörningen

Jonas Borglund begav sig nyligen till Portugal för att köra nya BMW M5. Här följer en eftersläpande direktrapport som berättar hur bra nya generationen är i jämförelse med tidigare.

BMW M5 2018 på Estoril

Hallå Jonas, var i Portugal befann du dig nyligen?
– Jag var på Estoril och körde, alltså den gamla Formel 1-banan där Niki Lauda säkrade sitt sista guld. Det var 1984. Härlig bana på drygt fyra kilometer och med en start-/målraka på nästan en kilometer. Bansträckningen påminner en hel del om Circuit de Barcelona-Catalunya i Spanien där det fortfarande körs Formel 1.

BMW M5 2018 front

Lysande! Var det en F1-bil du rattade på Estoril?
– Inte riktigt, men bilen jag körde har några punkter gemensamt med Niki Laudas Formel 1-bil. Båda var och är turbobestyckade och effekten ligger i närheten av varandra. Nya BMW M5 har 600 hästkrafter, Laudas McLaren MP4/2 hade cirka 650 hästkrafter i raceutförande. Under kvalen låg effekten på runt 800 hästkrafter, så där ligger M5 i lä. Även vikten skiljer. Laudas kärra vägde 540 kilo, M5 ligger på nästan fyra gånger högre vikt.

BMW M5 2018 rear

– V8:an på 4,4 liter i nya BMW M5 ger kraft till bakhjulen – och framhjulen. Jo, nya M5 är fyrhjulsdriven tack vare nya M xDrive-systemet som kan ställas in till att bara operera över bakhjulen. Det går alltså fortfarande utmärkt att drifta och leka loss med bakänden.

– Bilen går väldigt bra på Estoril-banan som egentligen heter Autódromo Fernanda Pires da Silva. Styr in fint i böjarna och bjuder på riktigt bra grepp. Men om man vill är det lätt att kasta ut baken i breda ställ – även i 4WD-läget. Den går som ett spjut rakt fram också. På rakan fick man känna på 0-100 km/h på 3,4 sekunder, plus farter högre än så.

Jonas Borglund bakom ratten i nya BMW M5 2018

Jonas Borglund bakom ratten i nya BMW M5.

– Motorn och avgaspiporna bjuder på ett lite rått läte, i positiv bemärkelse, men är inte riktigt lika djupstämmad som Mercedes-AMG E 63. Ljudet i kupén förstärks med artificiellt ljud som kommer ur högtalarna.

Vad kostar Münchens nya supersedan?
– För drygt 1,1 miljon kronor blir du ägare av en BMW M5 generation G30. Beställer du i dag får du kanske den i februari då de första kundleveranserna äger rum.

BMW M5 2018 drivlina

Jonas körde verkligen karossen av nya M5 på Estoril.

I Teknikens Värld nummer 26/2017 bjuder Jonas Borglund på en lång provkörningsrapport som berättar allt om nya BMW M5. Bland annat hur den är att köra – hårt och mjukt – hur all elektronik och mekanik fungerar samt vem han hade som föråkare på Estoril.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa