Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Dacia Duster i detalj – ska vara chockerande billig

Nya Dacia Duster har presenterats på bilsalongen i Frankfurt. Mer komfort och funktion men nog känns den igen i hullet!

Dacia Duster 2018 front

Dacia är ett budgetmärke med båda fötterna på jorden och under bilsalongen i Frankfurt presenterades nya Duster av 30 märkestrogna ägare. Jo, det är en ny Dacia Duster du ser på bilderna (några av dem har vi sett tidigare) även om den vid en första anblick påminner en hel del om den uppdaterade versionen vi känner från 2013 som känns igen på grillens form och mönster. I profil för nya Duster arvet med den branta fönsterlinjen vidare från urmodellen från 2010.

Vid en andra blick ser vi att det faktiskt är en ny bil. Grillen är ny och har sällskap av en uppdragen hasplåt. Huven är bredare och har andra veck. Strålkastarna har nytt stuk och varselljusen har LED-teknik. Vindrutan är flyttad tio centimeter framåt för att ge mer plats inne i kupén. På taket hittar vi en ny typ av rails i aluminium och Duster står på nya 17-tums fälgar.

Dacia Duster 2018

Baktill är stötfångaren uppdragen och bakluckan har nya veck. Ljuskällorna är utflyttade och har helt ny design med fyrkanter även om tanken kanske går till de av krysskaraktär hos Jeep Renegade. Duster kan fås i två nya kulörer: Atacama Orange och Dune Beige. Plus de gamla då förstås.

Inne i bilen har det mesta stuvats om. Det vertikala altaret i mitten är ersatt av en mer modernt horisontell och förarorienterad historia. Fläktutblåsen är tre i antal och under dessa finns en, jämfört med tidigare, högre placerad pekskärm. Handbromsens placering är ändrad och Duster har fått en fyrekrad ratt, något alla Dacia-modeller kommer att ha. Dörrsidorna är mer robusta och erbjuder bättre armstöd.

Dacia Duster 2018

Stolarna är nya, lättare att justera (även i höjdled) och har två centimeter längre sittdyna. Nackstöden är justerbara och stolarna har armstöd.
Komforten ska ha blivit bättre (kupébullret är kapat med hälften) och nya Duster har nu 5,8 liter mer stuvutrymme än utgående versionen, totalt 28,6 liter. I skuffen ryms 445 liter bagage i den tvåhjulsdrivna versionen och 376 liter i den fyrhjulsdrivna.

Nya Duster är den första Dacian att komma med automatisk klimatkontroll och ett nyckellöst system finns tillgängligt liksom dödavinkeln-varnare. Hill Descent Control och Hill Start Assist finns även det.

I meter mäter nya Duster är 4,3 på längden, 1,8 i bredd. Markfrigången är 21 centimeter – alla siffrorna stämmer överens med föregångaren.

Dacia Duster 2018

Nya Duster finns med två-, eller fyrhjulsdrift och med två bensinalternativ, SCe 115 och TCe 125, båda motorerna är kopplade till manuell växellådor. På dieselfronten finns dCi 90 och dCi 110 där den förstnämnda bara finns i kombination med tvåhjulsdrift. Automatlåda finns bara till den kraftigare dieselmotorn i kombination med tvåhjulsdrift. En LPG-version av tidigare nämnda SCe 115-motor finns. Samtliga siffror ovan anger motorns maximala effektuttag mätt i hästkrafter.

Dacia lovar att Duster ska fortsätta att vara ”chockerande billig”. I dag startar priset i Sverige på 99 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa