Nya Ford Fiesta ST – tre snabba från provkörningen

Oskar Krüger har skickats till Nice för att ta sig an nya Ford Fiesta ST. Är den något att ha? Vi slår en signal för att stämma av läget…

Hallå Oskar! Du var inte helt nöjd med nya Volkswagen Polo GTI. Hur lyder domen för konkurrenten Ford Fiesta ST?
Nya Ford Fiesta kan på papperet verka vara en besynnerlig figur med trecylindrig motor och cylinderavstängning som gör den tvåcylindrig vid lägre belastning.

– Men det är på papperet det. I verkligheten tänker man inte på det. Nya Fiesta ST är bra, väldigt bra till och med. Jag gillar nya Fiesta och tänk dig då den fast med 200 hästkrafter ur en 1,5-liters turbomotor. Och som gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder.

Ford Fiesta ST 2018

Vad är det som är så bra då?
– Allt i princip. Motorn känns större och starkare än vad den är, och ljudet är härligt. Beroendeframkallande skulle jag vilja påstå. Den varvar nästan 7 000 r/min. Gas- och styrresponsen är riktigt bra och bilen är så rolig att köra på kurviga vägar. Speciellt om bilen är utrustad med den mekaniska diffen.

Ford Fiesta ST 2018

En ny favoritbil hos dig låter det som. Vad kostar härligheten?
– Jo, jag gillar den. 204 900 kronor på kampanjpris. I början av juni kommer den till Sverige i både 3- och 5-dörrarsutförande.

I nästa nummer av Teknikens Värld berättar Oskar allt du vill veta, och lite till, om nya Ford Fiesta ST.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Ford Fiesta ST – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Nya BMW M5 Competition officiell