Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Kia Picanto officiell – fakta och bilder

Den har redan visats så smått, men nu får vi se nya Kia Picanto i sin fulla prakt och bjuds samtidigt på ny information. Om knappt fyra veckor är det världspremiär på Genèvesalongen.

Kia Picanto 2017

I ett par omgångar sedan december i fjol har Kia skickat ut några bilder och lite fakta om nya generationen av småbilen/minibilen Picanto. Men när nu världspremiären på bilsalongen i Genève närmar sig raskt passar koreanerna på att visa upp bilen i två olika utföranden från alla möjliga vinklar samt även insidan inklusive baksäte och bagageutrymme. Med de nya bilderna kommer även en hel del fakta.

Nya Picanto, ersättaren till generation två som lanserades våren 2011, är lika lång som sin föregångare, det vill säga 359,5 centimeter. Trots det sägs den vara rymligare och det beror på att axelavståndet har ökat med 15 millimeter till totalt 240 centimeter. Det främre överhänget har blivit kortare, någon som syns ganska tydligt på bilderna. Det bakre överhänget ska däremot har vuxit, men det verkar vara så lite att det inte är synligt på bild.

Inte bara föraren och passagerarna kan njuta av mer utrymme, även packningen som färdas bakom det bakre ryggstödet har det mer luftigt eftersom bagageutrymmet har vuxit från föregångarens 200 liter till hela 255 liter. Det gör nya Picanto till en av de lastrymligaste i klassen. Ungefär lika långa Volkswagen Up rymmer mindre med några få liters marginal.
Med baksätesryggen, som är delad i två sektioner enligt 60/40-fördelning, nedfälld ryms 1 010 liter. Enligt Kia är det mer än någon annan i klassen. Exempelvis nämnda Up är drygt 50 liter tajtare. Inte ens den fyra decimeter större Volkswagen Polo når upp till Kia Picantos bagageutrymme när baksätet är taget ur bruk.

Kia Picanto 2017

Nya Picanto kommer enbart i femdörrarsutförande. Kia har nämligen fimpat tredörrarsversionen.

Utsidan skiljer sig så klart från föregångaren men kanske inte lika mycket som insidan som har genomgått stora förändringar. Instrumentbrädan är helt ny och känns mindre småbil än tidigare, den känns rent av inte längre som en billig asiatisk bil. Ventilationsutblåsen har fått helt ny utformning av vilka de yttre har fått en vertikal utformning. En sju tum stor infotainmentskärm har tagit plats högst upp i mitten vilket har tvingat knappen för varningsblinkersen att flytta ned till en mer integrerad placering. Tidigare var den placerad uppe på instrumentbrädan vilket gjorde den svår att missa.
Ratten och mätarhuset, som tidigare hade djupa rundlar, är även de nya till utseendet.

Kia Picanto 2017

Insidan bjuder på ett stort lyft.

Infotainmentskärmen bjuder på uppkopplingsmöjligheter med bland annat Apple CarPlay och Android Auto, navigation och en hel del annat. Den kan även visa området bakom bilen om tillvalet backkamera har gjorts vid beställningen. Ett annat tillval är trådlös laddning av mobiltelefonen.

Kia har satsat både på spänst och komfort i nya Picanto. Det längre axelavståndet bör ge en komfortmässigt höjning medan sättningen av chassit har gjorts styvare för att köregenskaperna ska bli säkrare och mer underhållande. Styrningen har vässats och nu krävs det bara 2,8 varv mellan ändlägena mot tidigare 3,4. En annat komfortdetalj är att Picantos stolar är konstruerade på samma sätt som i den betydligt större modellen Optima. För säkrare körning har Picanto dessutom utrustats med torque vectoring-teknik som fördelar vridmomentet mellan hjulen för att få den att styra med och in bättre.
Karossen hos nya Picanto lär inte flexa lika mycket som hos föregångaren då den består av 44 procent höghållfast stål. Karossens vridstyvhet har därmed ökat med 32 procent och vi gissar att den hjälper till vid kommande Euro NCAP-krocktest. Utgående generation fick 2011 fyra av fem stjärnor i Euro NCAP:s totalbetyg. Ska nya Picanto få full pott tro?

Kia Picanto 2017

För första gången finns Picanto i GT-Line-utförande som innebär exteriöra detaljer i rött, silver eller svart i grillen, luftintagen, längs tröskellådorna samt på bakre stötfångaren och dubbla avgasrör i krom.

Tre olika motoralternativ är aktuella för nya Picanto, samtliga bensinmotorer. 1,0 MPI har 67 hästkrafter och 96 newtonmeter och släpper ut 98 gram koldioxid per kilometer. 1,2 MPI bjuder på 84 hästkrafter och 122 newtonmeter och släpper ut 104 gram per kilometer.
Hyundais och Kias trecylindriga 1,0 T-GDI-motor med 100 hästkrafter tar också plats i nya Picanto. Den har ett maxvrid på 172 newtonmeter, men hur mycket koldioxid den släpper ut är ännu okänt.

I maj är det säljpremiär i Sverige. I dag kostar Picanto från 99 900 kronor (kampanjpris), men hur mycket nya modellen kommer att kosta vet vi ännu inte.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa