Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Lexus LS 500h har premiär i Genève

Lexus LS av senaste generation har redan haft världspremiär. Det var i Detroit förra månaden. Till Genèvesalongen nästa månad har Lexus sparat det bästa, nämligen hybridversionen LS 500h.

Lexus LS 500h 2018

I sommar är det hela elva år sedan hybridvarianten av nuvarande Lexus LS debuterade, knappt ett år efter instegsmodellen LS 460 kom. Japanernas hybridflaggskepp är därför på gång att bytas ut mot något moderna, inte minst då nya LS-generationen redan har haft världspremiär i form av LS 500 (se bildgalleri nedan). Det var på Detroitsalongen i januari och då hörde vi inte ett ljud om hybridalternativet. Lexus har nämligen sparat på den kanske mest intressanta modellversionen till bilsalongen i Genève som öppnar den 7 mars, alltså om bara några få veckor.

LS 500h heter Lexus nya flaggskepp i hybridutförande som ersätter långköraren LS 600h. I uppsnacket inför avtäckningen i Genève nämner Lexus ingenting om drivlinan i LS 500h, men det är inte svårt att gissa att det blir samma maskineri som i LC 500h. Det betyder i så fall en 3,5 liter stor V6-motor som drivs av bensin och en elmotor. Bensinmotorn levererar 299 hästkrafter och 348 newtonmeter medan elmotor ger 179 hästkrafter och 300 newtonmeter. Totaleffekten ligger på 359 hästkrafter. Det är betydligt under effektsiffran som LS 600h klämmer ur sig (445 hk) så förmodligen skruvar Lexus upp den till LS 500h, inte minst då modellen är en betydligt större bil än LC.

Lexus LS 500h 2018

För stor är den, nya Lexus LS. Med 523,5 centimeter från nos till rumpa är den nästan en och en halv decimeter längre än utgående LS. I och med storleken kanske en förlängd L-version är överflödig. Vi får se vad framtiden har att erbjuda.
Trots sin storlek är nya LS uppemot 90 kilo lättare än sin föregångare tack vare användning av nya lättviktsmaterial och höghållfast stål, som även är bra för krocksäkerheten.

En läcker detalj vad gäller säkerheten är Lexus Safety System+ och dess fotgängarskydd med aktiv styrning. För första gången försöker bilen inte bara bromsa för att undvika kollision med en fotgängare, om en kollision skulle vara oundviklig försöker bilen dessutom styra runt fotgängaren.

All fakta om nya Lexus LS 500h får vi alltså om en knapp månad när den visas upp i Genève. Till Sveriges Lexus-handlare kommer modellen under december månad. Det är långt dit så några priser har ännu inte meddelats.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa