Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Lexus LS officiell – fakta, film och bilder

Då var det äntligen dags för en ny generation Lexus LS att träda fram i rampljuset. I Detroit visar Toyotas lyxmärke upp nya flaggskeppet med ny twinturbo-V6 och tiostegad automatlåda under skalet.

Lexus LS 500 2018

Det är drygt tio år sedan nuvarande Lexus LS gick i produktion. Trots en uppdatering för tre år sedan förlitar sig modellen på gammal teknik, något som inte går för sig i lyxbilsklassen där exempelvis konkurrenten BMW 7-serie har föryngrat sig flertalet gånger. Tre generationer 7-serie har sett dagens ljus under LS generations fyras livstid.
Men nu är det alltså dags för ett nytt flaggskepp från Lexus.

Nya LS tar sig an den formgivning som Lexus andra modeller har bjudit på ett tag, exempelvis IS. Det innebär en ännu större ”spindle grill” och inte många ytor som är raka. I stället är vinklar linjer, ibland skarpa, ibland mjuka, som gäller.
Man ser tydligt att det fortfarande rör sig om en väldigt stor bil, men Lexus designers har trollat bort stora delar av klumpigheten och målet har varit att till formerna efterlikna en coupémodell. Trots de slankare formerna ska det interiöra utrymmet fortfarande höra till lyxklassen.

– LS ska inte enbart symbolisera Lexus-märket, den kommer att vara den definitiva nya generationens lyxbil som förkroppsligar japansk tradition och kultur, säger LS-projektets chefsingenjör Toshio Asahi.

Lexus LS 500 2018

Femte generationen LS mäter 523,5 centimeter från för till akter. Med det är den hela 14,5 centimeter längre än sin föregångare. Axelavståndet är 312,5 centimeter, hela 15,5 centimeter mer än tidigare. Det betyder att överhängen fram och bak är kortare än på fjärde generationen och att utrymmena på insidan lär vara betydligt mer generösa.

Med 145 centimeter på höjden har LS blivit två centimeter kortare och med 190 centimeter på bredden har den vuxit 2,5 centimeter från vänster till höger… eller från höger till vänster.
Med dessa mått är nya LS väldigt nära storleken hos Mercedes S-klass med lång hjulbas. Och då har vi ändå en långversion av nya LS som väntar på oss lite längre fram i tiden (antar vi).
Plattformen som nya LS byggs på är den som heter GA-L och som redan används till coupémodellen LC 500. Det ska tilläggas att i LS-utförandet är den rejält utdragen med nästan en halvmeter.
Trots sin rejäla storlek är nya LS lättare än sin föregångare, omkring 90 kilo har försvunnit.

Lexus LS 500 2018

Interiört är det lyxigt men också stilrent, som man kan förvänta sig av en bil av den här klassen. Den hårda tonen som exempelvis Lexus IS ger ifrån sig är i LS i stället mjuka med svepande linjer och långa ytor. Ett exempel på det är den sinnrika dekorpanelen på instrumentbrädan som med sex parallella linjer mjukt löper från dörrsida till dörrsida. Det ger ett intryck av att insidan är bredare än vad den redan är.
En 12,3 tum stor infotainmentskärm breder ut sig över instrumentbrädan på ”Mercedes-vis”. I mätarhuset finns ännu en skärmyta som visar allt det viktiga för föraren. Notera att instrumentbrädans läder sträcker sig hela vägen in i mätarhuset, mot skärmen, och avslutas med en tydlig söm. Annorlunda.

Det finns även en head up-display i fullfärg (så klart) och enligt Lexus ska bilden som projiceras vara den största i världen.
En annan detalj som är intressant är ljudsystemet. Mark Levinson har stått för utvecklingen av det och inkluderar så kallade line array-högtalare i taket för optimal ljudbild då tätt sittande högtalarelement i linje bättre kan samverka med varandra.

Lexus LS 500 2018

Den modellversion som Lexus nu visar upp heter LS 500. Fler kommer att komma så småningom, bland annat hybridversioner. LS 500 har en 3,5 liter stor V6-motor som med dubbelturbo levererar 421 hästkrafter (415 hp) och 600 newtonmeter. Maskinen är ihopkopplad med en tiostegad automatlåda (Lexus slår därmed Audi, BMW, Mercedes och Jaguar i antal växlar) som skickar vidare effekten till antingen bakhjulen eller alla fyra. LS 500 finns nämligen både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. 0-60 mph (0-97 km/h) går på 4,5 sekunder.

Du som nu tänker slänga iväg en beställning till Lexus… hold your horses! Enligt Lexus kommer de att börja ta emot beställningar för nya LS mot slutet av 2017, då är nuvarande LS nästan tolv år gammal.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa