Nya Mercedes A-klass officiell

Nya A-klass gör entré och lyfter klassen till en helt ny nivå. Mercedes säger bland annat att modellen får semiautonoma funktioner i nivå med S-klass. I maj 2018 kommer nya A-klass till Sverige.

Fjärde generationen Mercedes A-klass är presenterad och det är inte enbart nytt utseende och massor av avancerad teknik som hör till nyheterna. Även sett till måtten bjuder nya A-klass på rejäla nyheter. Axelavståndet är utökat med tre centimeter till totalt 272,9 centimeter och totallängden har vuxit med tolv centimeter till totalt 441,9 centimeter. Detta sägs gynna utrymmena interiört, något annat vore konstigt. Utöver mer plats för passagerarna har även bagageutrymmet ökat – 29 liter extra ger totalt 370 liter.

Teknik i kubik
Det Mercedes drar mest på hos nya A-klass är, som vi noterat de senaste månaderna, MBUX-infotainmentsystemet. Bokstäverna står för Mercedes-Benz User Experience och innehåller vad Mercedes kallar för widescreen-cockpit, det vill säga två skärmar som utgör miljön framför föraren. Nya A-klass har två skärmar redan i standardutförandet. Respektive skärm är då sju tum stor. Nästa nivå är en sjutumsskärm och en 10,25-tumsskärm och toppnivån bjuder på två 10,25-tumsskärmar.
Skärmarna har ett avancerat gränssnitt med detaljrik grafik som gör det mesta i bilen överskådligt och konfigurerbart med pekkommandon eller röststyrning. MBUX förlitar sig på operativsystemet Linux.

Mercedes A-klass 2019

Två skärmar utgör miljön framför föraren, redan i basversionen. Inte riktigt vad vi är vana vid i denna storleksklass.

Intelligentare
Just röststyrningen har vässats för att vara mer logiskt. I stället för fasta, operativa kommandon kan röststyrningssystemet tolka logiska fraser tack vare artificiell intelligens. Ett exempel är att förare och passagerare kan säga ”Det är kallt” för att värmen i kupén ska höjas. Precisa fraser, som exempelvis ”Höj temperaturen till 21 grader”, är inte längre nödvändiga.
Röststyrningssystemet kommer vid lanseringen att finnas på svenska och det fungerar även när Internet-uppkoppling saknas.

Vidare så har MBUX-systemet, som OTA-uppdateras, andra intelligenta delar. Exempelvis känner systemet av hur bilen nyttjas och körs, på så vis ska den kunna känna av om den är på väg hem, från exempelvis jobbet, och därmed ge trafikinformation som kan vara bra att ha även om man inte bett om det. Informationen kommer bland annat från andra Mercedes-bilar men även från andra enheter ute i trafiken via Car-2-X-teknik.

Navigatorn är inte enbart AI-baserad utan även AR-baserad (Augmented Reality). I stället för att visa standardbilder av motorvägsavfarter och gator med anvisningar visas en kamerabild på infotainmentskärmen. Ovanpå denna bild lägger navigatorn in köranvisningar, vilket hus som har vilket husnummer och mycket annat i informationsväg.

Mercedes A-klass 2019

Semiautonom
A-klass är en betydligt mindre bil än lyxmodellen S-klass, ändå får den lika avancerad självkörande teknik som sitt största syskon. Med kamera och radar läses trafiksituationen upp till 500 meter framför bilen av och information från navigationssystemet bäddas in i beräkningarna. På så vis kan nya A-klass under kortare sträckor följa övrig trafik på egen hand. Om föraren inte aktivt styr efter en stund tolkar bilen det som att något har hänt och kör då in till kanten av vägen, sätter på varningsblinkers och ringer SOS Alarm.

Active Lane Change Assist finns också och innebär att det på motorvägen räcker med att röra vid blinkersspaken för att bilen på egen hand ska byta fil. Dock sker det först när bilens system anser att det är riskfritt, det vill säga när det finns en lämplig lucka.

Mercedes A-klass 2019

Förhindrar och mildra olyckor
Farthållaren är adaptiv och håller inte bara konstant avstånd till framförvarande fordon genom att gasa (upp till vald hastighet) och bromsa, utan anpassar även hastigheten inför rondeller och kurvor.
Autobromsfunktionen har vidareutvecklats till att även känna av cyklister och fotgängare som är på väg att korsa vägen framför bilen.
För att minska risken för kroppsskador har nya A-klass även ett skydd för kollisioner bakifrån. Om en sådan är på väg att inträffa förbereder bilen sig på olika sätt, bland annat genom att lägga an bromsarna.

Döda vinkel-varnaren har förbättrats genom att vara aktivt i upp till tre minuter efter att tändningen slagits av. På så vis kan systemet varna förare och passagerare för att öppna dörren om exempelvis en cyklist är på väg att passera.

Mercedes A-klass 2019

Motorer
Tre motoralternativ är aktuella vid lanseringen i vår, två bensinmotorer och en dieselmotor. Samtliga motorer har partikelfilter, alltså även bensinmotorerna.
A 200 heter instegsalternativet bland bensinarna och bjuder på 163 hästkrafter samt 250 newtonmeter. Den har cylinderavstängning och kan fås med antingen en sjustegad automatlåda (0,51 l/mil och 120 g/km) eller en sexväxlad manuell låda (0,56 l/mil och 133 g/km).
A 250 heter den stora bensinaren som bjuder på 224 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den kan endast kombineras med en sjustegad automatlåda och vill då ha 0,60 liter bensin per mil vilket motsvarar 141 gram koldioxid per kilometer.
Dieselalternativet heter A 180 d och innehåller 116 hästkrafter och 260 newtonmeter. Även denna går bara att få i kombination med sjustegad automatlåda. 0.41 liter per mil och 108 gram koldioxid per kilometer står det i denna modellversions specifikationer.
Fler motoralternativ och 4Matic-fyrhjulsdrift lanseras senare.

Svensk lansering
Nya Mercedes A-klass, som sägs bjuda på en mer välisolerad interiör, har svensk premiär i Sverige i maj. Några priser är ännu inte presenterats utan det sker först vid säljstarten den 5 mars.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Mercedes A-klass officiell
NÄSTA Geely uppges ha köpt in sig i Daimler