Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Mercedes E-klass Coupé officiell – fakta, bilder och film

Snart är nya Mercedes E-klass komplett, men inte riktigt än. Nya, slanka E-klass Coupé gör nu sedanen, kombin och All-Terrain sällskap. Därefter väntar cabrioleten.

Mercedes E-klass Coupé 2018

Mercedes fortsätter att leverera coupémodeller på bred front, något de har varit bra på i många, många år (mest känd av dem alla är utan tvekan 300 SL, det vill säga ”måsvingen”). Senaste coupémodellen är den som presenteras här i dag, det vill säga nya E-klass Coupé som tar vid där gamla E-klass Coupé, presenterad 2009 som ersättare till coupéversionen av CLK, avslutar.
Som vi skrev för ett par dagar sedan när nya E-klass Coupé avslöjades i form av en läckt broschyr så är det inga direkta överraskningar modellen bjuder på. Utseendet var enkelt att räkna ut på förhand eftersom facit (nåja) redan finns i form av C-klass Coupé och S-klass Coupé.

Coupévarianten är baserad på sedanen men skiljer sig så klart åt på flera punkter. Som sig bör på en coupémodell från Mercedes är det grillen med den stora stjärnan som gäller. Den finns även till sedanmodellen men här har den tuffats till med att bara innehålla en horisontell ribba. Det knyter också an modellen till sina föregångare, exempelvis redan nämnda 300 SL från 1950-talet. Även övriga delar av fronten är omarbetad, framför allt stötfångarpartiet med sina tillhörande luftintag i nederkant. Huven har getts mer karaktär med två extra, längsgående upphöjningar.
De typiska vecken som pryder sedanens sidor, från strålkastare till bakljus samt längs tröskellådorna, har suddats ut och gjorts mjukare. Eftersom det rör sig om en coupé är bakändan helt annorlunda jämfört med sedanmodellen. Det sluttande taket avslutas mot en kort, lite mindre sluttande baklucka med integrerad vinge. Resten av baken påminner till stora delar om hur det ser ut på det mindre coupésyskonet C-klass Coupé samt den större diton S-klass Coupé. Samtliga tre är inspirerade av baken hos läckra sportcoupén Mercedes-AMG GT.

Mercedes E-klass Coupé 2018

Precis som övriga E-klassmodeller har coupén vuxit – och det rejält. Men ändå är den betydligt mindre än sedanmodellen. 482,6 centimeter på längden är nya E-klass Coupé vilket gör den hela 12,3 centimeter längre än föregångaren men samtidigt 9,7 centimeter kortare än E-klass Sedan. Även på bredden har coupén vuxit ordentligt med hela 7,4 centimeter till totalt 186 centimeter. Därmed är den 0,8 centimeter bredare än sedanen. En coupé ska ju vara låg och det är nya E-klass Coupé också. Den är med sina 143 centimeter 3,8 centimeter lägre än sedanmodellen, men den är också 3,2 centimeter högre än sin föregångare.
En annan siffra som ökat rejält är axelavståndet. Hela 11,3 centimeter har det utökats med och mäter numera 287,3 centimeter. Det är dock 6,6 centimeter kortare avstånd än vad övriga E-klassmodeller bjuder på mellan hjulaxlarna.
Nya E-klass Coupé bör ligga stadigare mot vägen än sin föregångare tack vare utökad spårvidd, plus 6,7 centimeter fram och plus 6,8 centimeter bak.

Mercedes E-klass Coupé 2018

De större måtten gör att coupéversionen av nya E-klass ska vara rymligare än sin föregångare. På alla mätpunkter, inte minst benutrymmet bak, har modellen vuxit med ett par eller ännu fler centimeter. Hur bagageutrymmet påverkas av generationsskiftet berättar Mercedes inte i dag, men vi förmodar att antalet liter som ryms har ökat en aning. Dock är detta inte den viktigaste parametern som coupéspekulanterna tar till sig vid lusläsande av artiklar och broschyrer, så även vi andra överlever tillfälligt utan denna volymsiffra.

Som vi kunde avslöjade redan i början av veckan är det fyra olika motoralternativ som släpps till nya E-klass Coupé, tre fyrcylindriga och en sexcylindrig.
Snålast är dieselmaskinen E 220 d som är på 2,0 liter och levererar 194 hästkrafter och 400 newtonmeter. Enligt NEDC-körcykeln ligger förbrukningen vid blandad körning på 0,40 liter per mil vilket motsvarar 106 gram koldioxid per kilometer. Med dieselspis under huven gör E-klass Coupé 0-100 km/h på 7,4 sekunder och toppar 242 km/h.
Instegsalternativet bland bensinmotorerna är E 200 som med en 2,0-litersmaskin på 184 hästkrafter och 300 newtonmeter gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder och toppar 240 km/h. Förbrukningen ligger på 0,60 liter per mil och utsläppen på 136 gram per kilometer.
Mellanalternativet heter E 300 och har samma antal cylindrar, fyra, och samma volym, två liter jämnt, som sitt svagare syskon. 245 hästkrafter och 370 newtonmeter ger en 0-100-tid på 6,4 sekunder och en begränsad toppfart på 250 km/h. Förbrukningen uppges till 0,64 liter per mil och utsläppen till 147 gram per kilometer.
Toppalternativet är E 400 4Matic och som beteckningen avslöjar är denna maskin den enda som är kopplad till fyrhjulsdrift. Övriga motoralternativ kombineras med bakhjulsdrift. E 400 4Matic har en V6:a på 3,0 liter som levererar 333 hästkrafter och 480 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på hurtiga 5,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen ligger enligt den europeiska körcykeln på 0,81 liter per mil vilket motsvarar 183 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes E-klass Coupé 2018

Inga jättelika förändringar i jämförelse med övriga versioner av E-klass. Ventilationsutblåsen står för den tydligaste skillnaden.

Samtliga motoralternativ lanseras med den automatväxlade 9G-Tronic-lådan. AMG-versioner kommer att komma, förmodligen inte förrän sent nästa år.

Precis som övriga versioner av E-klass innehåller coupémodellen – vissa detaljer som standard, andra som tillval – en lång rad av tekniska funktioner och innovationer för skönare och säkrare körning. Exempelvis finns det dynamiska chassit Dynamic Body Control och körprogramsväljaren Dynamic Select där sistnämnda tillåter föraren att välja mellan Comfort, Sport och Sport+. Även luftfjädringen Air Body Control finns som tillval. Självklart finns också interiörbelysningen vars LED-lampor kan ställas in i inte mindre än 64 olika kulörer.

Som vanligt släpper Mercedes en specialutrustad Edition 1-version för den som är snabb på att beställa nya modellen. Men innan du får se bilen på din uppfart ska den ha världspremiär på bilsalongen i Detroit i januari 2017. Sedan återstår bara nya cabrioletversionen som ska göra uppsättningen av E-klass komplett (som i dag utgörs av sedan, kombi och All-Terrain).

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa