Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Mercedes G-klass avslöjad!

Så har det inträffat som vi alla misstänkte skulle inträffa. Bilder på nya Mercedes G-klass har läckt ut på Internet.

Mercedes G-klass 2019

Mercedes långrandiga utportionerande av detaljer, småbilder, interiörer, märkliga filmer med bilar i bärnstenskuber och annat kan äntligen ta paus. För nu har nya G-klass läckt ut på nätet i form 13 bilder, elva dagar innan världspremiären på bilsalongen i Detroit.

Som vi alla ser är det en ganska nätt justering som modellen genomgått vid generationsskiftet. Det råder ingen tvekan om att det är en G-klass på bilderna. För ett otränat öga kommer det inte att bli lätt att se skillnaden mellan nya och gamla, eventuellt om de båda generationerna står bredvid varandra.
Formerna på nya G-klass, ofta kallad Geländewagen, är en aning mjukare. Hela frontpartiet är inte lika platt som tidigare, skärmkanterna och stötfångarna är mer sammankopplade och ytterbackspeglarna rundare, bara för att nämna några av de små skillnaderna. Strålkastarna får vi inte glömma, de är fortfarande runda men insatsernas utformning är helt ny med fler lysdioder i olika formationer.

Mercedes G-klass 2019

Interiören bjuder på de största och flesta nyheterna. I nya G-klass är interiören rejält mer ombonad och inte lika kantig och ”bruksig” som tidigare. Instrumentbrädan domineras av en stor infotainmentskärm som, om inte analoga mätare har valts, kompletteras av ytterligare en stor skärm framför ratten. Samma stil som i bland annat E-klass men även i nya A-klass som kommer snart.
En kraftig mittkonsol skiljer de båda främre stolarna åt och till skillnad mot tidigare får även baksätespassagerarna ta del av denna i form av luftutblås och en kontrollpanel på baksidan.
Baksätespassagerarna ska dessutom ha fått hela 15 centimeter extra benutrymme jämfört med utgående generation. Samtidigt ska utrymmet på bredden, i armbågshöjd, vara tilltaget med 5,6 centimeter.

Mercedes G-klass 2019

Tidigare i dag släppte Mercedes lite fakta om nya G-klass, bland annat att den har en markfrigång på 24,1 centimeter, kan vada i pölar med djup upp till 70 centimeter och klarar lutningar på 31 grader framtill och 30 grader baktill utan att röra vid underlaget den ska klättra upp på (eller är på väg ned från).

Nya G-klass innehåller även teknik som gör att den ska vara säkrare, exempelvis autobroms, semiautonomt körläge och mycket annat.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa