Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Nissan Leaf – så ser den ut!

Många är vi som med spänning väntat på hur nya Nissan Leaf kommer att se ut. I dag får vi äntligen veta mer, men inte på detaljnivå då bilen av förklarliga skäl fortfarande är maskerad.

Nissan Leaf 2018
CarPix

Dagens Nissan Leaf är inte direkt bortskämd med att bli kallad för en skönhet. Ofta får Leaf höra att det är synd att den inte ser ”mer normal ut”. Till Leafs försvar ser elbilar ofta, och inte sällan även hybrider, annorlunda ut. Men när det gäller nya Leaf, som kommer under nästa år, har det snackats om mer ”vanliga former”, vilket vi nu får bekräftat med dessa spionbilder.

Nissan har tidigare bara skickat ut en teaserbild där vi fick se ena strålkastaren hos nya Leaf, och visst ser det häftigare ut än i dag. Men riktigt så häftig som konceptbilen IDS från 2015, som sades vara en demonstration av Nissans nya formspråk, är modellen inte. Det ser vi med tydlighet på bilderna här. Däremot ser vi att formerna påminner mer om en vanlig modell i golfklassen, inte helt olikt Nissans konventionella golfklassare Pulsar men med drag hämtat ur det nya designspråket. Djupt neddragen grill, en hel del veck och bakljus som ser ut att vara uppdragna en bit upp längs takstolparna visade IDS-konceptet upp redan för två år sedan.

Nissan leaf (8)

Nya Leaf ser ut att vara lite större än sin föregångare, något vi dock inte vågar skriva under på. Bilderna kan eventuellt dra oss vid näsan. Men modellen skulle förmodligen tjäna på att växa en aning för att verkligen kunna utgöra ett hot mot exempelvis Volkswagen e-Golf som är något av måttstocken i golfklassen.

Medan laddluckan är placerad på samma plats som i dag, i huvens framkant, är tekniken under skalet inte densamma som hos Leaf av första generation. I dag erbjuds Leaf med batteri på antingen 24 eller 30 kWh. Sistnämnda har en räckvidd på 25 mil enligt NEDC-körcykeln vilket inte räcker långt med tanke på vad konkurrenterna erbjuder. Opel Ampera-e har över 50 mils räckvidd och snart kommer Tesla Model 3 som även den erbjuder längre körsträckor mellan laddningarna.
Det sägs att nya Leaf kommer att erbjudas med två olika batteristorlekar varav det ena sägs vara på 60 kWh vilket i teorin borde kunna ge runt 50 mils räckvidd. Så bör det bli, annars får nog nya Leaf det svårt mot konkurrenterna.

Nissan Leaf 2018

En annan tekniknyhet är ProPILOT-funktionen som ger nya Leaf semiautonoma egenskaper. Leaf ska med denna funktion kunna gasa, bromsa och styra på egen hand på motorvägar och landsvägar. Dock måste föraren hela tiden vara alert eftersom det inte handlar om någon fullt autonomisk körassistent.

Var Nissan tänker sig världspremiären av nya Leaf vet vi ännu inte men Tokyos bilsalong i slutet av oktober är ingen direkt högoddsare, men det kan likaväl bli av i samband med årets bilsalong i Los Angeles som äger rum i början av december.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa