Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Opel Insignia Country Tourer – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström är ute på banan igen efter att ha hållit sig på mattan ett tag. Och vad passar då bättre än att vår Opel-man kör nya Insignia Country Tourer.

Direktrapport Opel Insignia Country Tourer

Hallå PeO, var i världen?
– I utkanten av Genève, i skuggan av Mont Blanc om man så säger. Ömsom flera decimeter snö, ömsom blommande rapsfält. Galet men vackert på många sätt.

Nya Insignia Country Tourer då?
– Med tanke på att senaste generationen Insignia fått väldigt gott mottagande är det ju ingen större sensation att Country Tourer också känns bra. Har genomgått den vanliga behandlingen för bilar som vill vara skogsmullar – också. Det innebär svarta plastsjok (rejäla doningar!), skyddsplåtar i aluminium för bottenplattan och, håll i er, hela 25 mm högre markfrigång än en Sports Tourer. In alles 146 mm. Lite högre än Volkswagen Passat Alltrack men långt ifrån Volvo V90 Cross Country.

Opel Insignia Country Tourer 2018

Nått mer att tillägga?
Nja, likadana motorer som i övriga Insignia men i Sverige kommer det bara att säljas tre modeller. 2,0 Turbo på 260 hk (329 900 kr) och 2,0 CDTI BiTurbo på 210 hk (även den 329 900 kr). Båda med 8-växlad automat och fyrhjulsdrift. Inga framhjulsdrivna Country Tourer kommer att säljas i Sverige. Instegsmodellen blir 2,0 CDTI på 170 hk men med manuell låda. 307 900 pikadoler.
Samtliga säljs bara i högsta utrustningsnivån Business. Mycket godis för bra peng. Till försäljning nu, leverans efter nyåret.

PeO:s fullständiga utlåtande om Opel Insignia Country Tourer kan du läsa i Teknikens Värld nummer 26/2017 ute den 7 december.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa