Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Peugeot 508 har premiär om tre veckor

Dagens Peugeot 508 är på väg att dra sig tillbaka. På Genèvesalongen den 6 mars har nya 508 världspremiär.

Peugeot Instinct Concept

Sommaren 2010 presenterade Peugeot modellen 508 som ersatte två modeller – 407 och 607. I februari 2011, två månader innan lanseringen i Sverige, var vi iväg och provkörde 508:an och blev mestadels imponerade. Sköna stolar, spänstigt chassi och snygg interiör var några av grejerna vi lyfte fram.
Men det var för åtta år sedan. Trots ett ansiktslyft som presenterades under sommaren 2014 har tiden sprungit ifrån Peugeots stora sedan- och kombimodell. Det syns också i försäljningsstatistiken med endast 321 registrerade exemplar i Sverige under fjolåret, hälften jämfört med åren innan.
Ute i Europa sågs samma trend under fjolåret med 22 724 sålda exemplar, 39 procent färre än året innan.

Det är med andra ord dags för pension. En ny generation 508 är på ingång och världspremiären är enligt uppgift planerad till bilsalongen i Genève den 6 mars i år.
Vad vi har att vänta oss är till stora delar höljt i dunkel. Peugeot har inte avslöjat någonting om utseendet, men på Genèvesalongen förra året visade märket upp konceptbilen Instinct, en shooting brake-aktig kärra med bakre ”självmordsdörrar” som tillåter en gigantisk öppning in till kupén.
Dessa dörrar ska vi inte räkna med att nya 508 får, däremot sägs det att en hel del designdrag från konceptbilen tar sig vidare till produktionsbilen. Räkna med en större grill än på dagens 508, men inte riktigt så stor som den konceptbilen visade upp.

Peugeot 508 2019

Fler spionbilder på nya Peugeot 508 hittar du här. Foto: CarPix

På spionbilden ovan, tagen av vår spionfotograf i höstas, ser vi sedanmodellen i maskerat utförande. Det som slår oss är att 508 ser ut att få mer coupéstuk med slankare taklinje än tidigare.
På bilden nedan ser vi en spionbild som avslöjar delar av interiören. Den skiljer sig markant åt från dagens 508 med ny mätarhuslayout, så kallad i-Cockpit på Peugeot-dialekt. Bredare mittkonsol med en framåtlutad, minimalistisk växelväljare är tydliga förändringar åt det modernare.

Peugeot 508 2019 interiör

Foto: CarPix

PSA-chefen Carlos Tavares avslöjade redan 2015 att nya 508 ska få fler förarassisterande system än i dag, bland annat ett semiautonomt körläge som både kan gasa, bromsa och styra utan förarens input.

Nya 508 bygger på PSA-koncernens EMP2-plattform, efterträdaren till PF3-plattformen som nuvarande 508 bygger på. Det betyder att nya 508 blir tekniskt syskon till bland annat Peugeot 3008 och 5008 men även Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback och Opel Grandland X.

Vad gäller drivlinor kan vi gissa att Peugeot drar ner på dieselalternativen en aning, främst med tanke på att koncernen har märkt att kunderna vänder dieselmotorerna ryggen i allt större utsträckning. Bensinmotorer av olika slag kommer vi att få se, sannolikt även en laddhybridvariant.

Bilen som ska visas i Genève nästa månad är en sedan. En eventuell kombimodell dröjer något.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa