Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Porsche 911 RSR – värsta 911:an hittills

Klassisk modellbeteckning, men omgjord i grunden. Porsche 911 RSR är redo att ta sig an världens racerbanor.

Porsche 911 RSR

Porsche tar sig an racingsäsongen 2017 med den värsta versionen av modell 911 någonsin. 911 RSR följer Le Mans-reglementet men tillskillnad från ur-911 är den sexcylindriga boxermotorn placerad framför bakaxeln.

Dr Frank-Steffen Walliser, chef för märkets motorsportavdelning, menar att detta är det största ändringen av bilen i GT-utförande då såväl hjulupphängning, kaross, aerodynamik, motor och växellåda har utvecklats från ruta ett. Arbetet har bland annat resulterat i en extra stor diffusor. Man använder även samma vinge som på Le Mans-vinnaren 919 Hybrid.

Motorn, som saknar turbo, är på fyra liter och ger 510 hästkrafter och är kopplad till en sexväxlad låda med hus i magnesium. Kraften förs ut till bakhjulen vars däck mäter 31 centimeter i bredd.

Porsche 911 RSR

Föreställningen att en GT-vagn är ”ren” får sig en törn med 911 RSR, bilen blir märkets första GT-vagn att utrustas med kollisionvarnare. Detta för att kunna upptäcka de annars så svåra prototypbilarna, som GT-serien delar tävlingar med, i mörker.

Nya 911 RSR kommer att göra debut under 24-timmarsloppet på Daytona 28-29 januari 2017. 19 evenemang ska de två fabriksbilarna köra under året, vilket ger totalt 140 timmar på världens tävlingsbanor.

Porsche 911 RSR

Motor
Vätskekyld sexcylindrig boxermotor. 4 000 cm3. Borrning/slag: 81,5/102 mm. Maxeffekt: 510 hk (375 kW). Fyrventilsteknik. Torrsumpsmörjning.


Växellåda/koppling
Elektrisk koppling. Sexväxlad sekventiell låda. Växling sker via paddlar på ratten.


Kaross
Stål, aluminium och kolfiber. Karossen helt avtagbar för bättre service.


Hjulupphängning
Dubbla triangellänkar, dubbla dämpare, justerbara krängningshämmare fram och bak. Hjälpram bak.


Bromsar
Tvåkretssystem. Sexkolvsok. Bromskivor i stål med diameter 39 cm fram och 35,5cm  bak.


Hjul/däck
Fram 12,5×18/30/68-18. Bak 13×18/31/71-18.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa