Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Porsche Cayenne – tre snabba från provkörningen

Är det verkligen en helt ny generation Porsche Cayenne? Jo, Erik Wedberg säger det och han borde veta eftersom han just nu är på Kreta och kör den nya Porsche-suven.

Porsche Cayenne 2018

Hej Erik, vad gör du?
– Just nu står jag och väntar på att tyskarna längst fram i kön ska flytta sin bil. De har lyckats få punktering på en smal grusväg och stannat mitt i vägen så att vi som kommer efter inte kan ta oss förbi.

Du säger att du kör nya Porsche Cayenne, men den ser inte så ny ut.
– Nej, men det här är verkligen en helt ny Cayenne, trots att det inte riktigt syns. Den här bilen byggs med helt nya delar och utgår från samma plattform som Audi Q7 och nästa Volkswagen Touareg. Att det är den nya bilen ser man bäst bakifrån där den har fått ungefär samma utseende som nya Panamera. Det går igenom även invändigt, bortsett från de rejäla kurvhandtaget och de upprättstående ventilationsutblåsen i ändarna av instrumentpanelen skulle det kunna vara en Panamera jag sitter i.

Porsche Cayenne 2018 med Erik Wedberg på Kreta

Erik Wedberg visar upp den ände som innehåller de synligaste nyheterna hos nya Cayenne.

Och den har förstås en massa ny teknik?
OM den har! Vad sägs om fyrhjulsstyrning, aktiv takspoiler som även fungerar som luftbroms, ny luftfjädring, elektroniska krängningshämmare och en ny typ av bromsskivor med en beläggning av tungstenkarbid som sägs ha längre livslängd än vanliga skivor. Snygga är de i alla fall, väldigt blanka.

– Motorutbudet kommer att bli exakt detsamma som för Panamera, det vill säga V6 och V8 bensin samt två hybridalternativ. Dieselmotorerna lyser fortfarande med sin frånvaro. När jag frågar varför svarar ingenjörerna undflyende att de kommer snart, de är bara inte helt färdigtestade.

Porsche Cayenne 2018 punktering

Nya Cayenne ska köras, men en tysk punka tvingade Erik Wedberg till en extra vilopaus.

Ska man köpa en?
– Erfarna Cayenne-förare kommer att känna igen sig. Den nya bilen upplevs lite lättare i steget men har samma karaktäristiska chassirörelser och vassa styrning, men några jätteskillnader mot gamla Cayenne är svåra att känna utan att ha dem sida vid sida. Hur som helst är det imponerande att Porsche lyckas bygga in en helt annan känsla i bilen än vad Audi gör i sin Q7.

– Det kostar dock på, nya Cayenne med V6-motor på 340 hästkrafter kostar från 745 000 kronor. Inledningsvis tror Porsche Sverige mest på nya Cayenne Turbo med 550 hästkrafter och ett pris från 1 385 000 kronor.

Vill du höra mer om hur nya Cayenne upplevs och hur den uppför sig? Då gör du bäst i att invänta kommande nummer av Teknikens Värld där Erik Wedberg bjuder på rubbet.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa