Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Renault Mégane RS – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg har rest söderut för att provköra nya Renault Mégane RS vars föregångare satte flera banrekord på Nürburgring och hyllades unisont. Är nya RS-fransosen lika bra?

Renault Mégane RS 2018

Hej Erik, var är du?
– Nästan i Afrika. Jag är i Jerez söder om Sevilla, strax norr om Gibraltar. Jag är här för att köra nya Renault Mégane RS som har väldigt stora skor från sin föregångare att fylla.

Vad är första intrycket, kommer den i närheten av utgående Mégane RS?
– Tydligaste skillnaden är att den är rejält uppstyvad. Än så länge har jag bara kört en bil med det lite mjukare Sport-chassit men även det är styvt så det räcker. I morgon ska jag köra en bil med det hårdare och lägre Cup-chassit. Styrningen är superdirekt men har kanske inte riktigt lika mycket känsla som i den gamla bilen.

Erik Wedberg brevid nya Renault Mégane RS 2018

Erik Wedbergs uppskattar att fransmännen inte hakat på hästkraftskriget utan att de i stället har fokuserat på andra detaljer.

Räcker det med 280 hästkrafter?
– Jag förstod att du skulle fråga det, det finns ju flera äldre konkurrenter som är starkare, bland annat Leon Cupra och Golf R. För att inte tala om hysteriska Civic Type R som vi nyligen körde. Men jag kan på ett sätt uppskatta att Renault Sport inte har hakat på effektkriget, en framhjulsdriven GTI-bil handlar inte bara om effekt. Det är nya Mégane RS ett bra bevis på.

– Nu ska jag köra igen. Jag berättar mer om hur bra bilen är i kommande utgåva av Teknikens Värld. Där får ni lite prisuppgifter, lanseringsdatum och annat också.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa