Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Scania-lastbilen står redo att dra tungt!

Efter tio års utvecklingsarbete och 20 miljarder kronor står Scania nu redo att lansera ett nytt lastbilsprogram som ska ta företaget in i framtiden och förbi konkurrenterna.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

– Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin har gjort under sin 125-åriga historia. Det är med hjärtan sprickfärdiga av stolthet som jag och alla mina medarbetare nu presenterar de produkter och tjänster som ska lyfta Scania till nya nivåer beträffande våra marknadsandelar och bära oss vidare långt in i nästa decennium, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania.

Henrik Henriksson menar också att Scania med det nya programmet inte bara introducerar nya lastbilar utan också en unik och sinnrikt utformad bygglåda med hållbara lösningar i form av produkter och tjänster.

Scania S 730 6x2 med semitrailer

Scania S 730 6×2 med semitrailer.

– Jag hävdar tveklöst att Scania är först i branschen att verkligen kunna detta, säger han.

Bakom det nya lastbilsprogrammet ligger alltså tio års utvecklingsarbete, investeringar om 20 miljarder kronor och över en miljon körde testmil. Produktionen påbörjas omgående vid Scanias slutmonteringsfabrik i Södertälje.

CS20 Highline

Fler bilder i bildgalleriet nedan.

– Det ligger ett enormt omfattande utvecklingsarbete från våra ingenjörer bakom denna introduktion. Det mest påtagliga är förstås de nya hytterna, men den verkliga innovationen är att vi nu introducerar ny teknik, tjänster och insikter som hjälper våra kunder att få överblick över både kostnader och intäkter. Vårt mål är att våra kunder ska kunna nå hållbar lönsamhet, oavsett vilken typ av uppdrag eller förhållanden de verkar under. Kundernas fordon utgör alltid en länk i en större helhet, det bejakar Scania genom kvalitet, tillgänglighet och en rad fysiska eller uppkopplade tjänster. Vårt erbjudande omdefinierar vad begreppet premium hittills har stått för inom lastbilsindustrin.

Själva lastbilarna är designade för att i lägre grad belasta miljön än vad dagens lastbilar gör. Aerodynamik har därför varit i fokus, likaså optimerade drivlinor. I snitt har dieselförbrukningen hos Scanias nya generation lastbilar sänkts med fem procent jämfört med föregående generation.

Kort om Scania

Scania logotyp

Skånegripen.

Scania, med huvudkontor i Södertälje, är en av världens största lastbils- och busstillverkare, tillika en av två svenska giganter på området. Den andra heter Volvo Lastvagnar. Imponerade för ett så pass litet land som Sverige.

Scanias historia tog sin början redan 1891 när Södertälje-baserade Vabis grundades. Men dagens Scania bildades inte förrän 1911 när Vabis slog sig samman med Malmö-baserade Maskinfabriksaktiebolaget Scania som i sin tur grundades år 1900. Vid sammanslagningen bildades koncernen Scania-Vabis AB.
Under mitten av 1960-talet slogs Scania-Vabis AB ihop med Saab AB som bildade Saab-Scania AB, för att 1990 gå skilda vägar när flyg- och fordonstillverkningen separerades.

Namnet Scania kommer från det latinska namnet för landskapet Skåne. Scanias emblem pryds också av Skånes landskapsvapen – en grip, ofta kallad Skånegripen.

I dag ägs Scania av tyska Volkswagen AG.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa