Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Subaru XV officiell – fakta och bilder

Så bekant men ändå ny på varenda punkt. Här är nya Subaru XV byggd på koncernens nya plattform.

Subaru XV 2017

Den kommer knappast som någon överraskning, nya XV-modellen från Subaru. Redan under förra årets upplaga av Genèvesalongen visades den upp som koncept och sedan dess har Subaru portionerat ut nyheter för att hålla intresset vid liv.

Nya XV bär tydliga drag från konceptet även om strålkastare, baklampor, backspeglar hör till saker som nyktrat till på produktionsbilen. Även om formen är slående (nåja) lik föregångaren som debuterade 2012 så är det där under helt nytt.

Nya XV baseras på Subarus nya plattform ”Subaru Global Platform” som ska användas av kommande Subaru-modeller. Först ut med den som grund var nya Impreza som debuterade hösten 2016. Eftersom den inte är aktuell för den europeiska marknaden förrän 2018 blir nya XV den första bilen som lanseras i Europa som är byggd på plattformen.

Subaru XV 2017

Även invändigt finns vissa likheter med dagens XV. Skärmen mäter åtta tum och parkeringsbromsen manövreras nu elektriskt.

Plattformen ska vara betydligt med vridstyv än XV:s tidigare och ska erbjuda ”världens högsta säkerhet” under flera år framöver. Den ska vara redo för olika drivkällor som hybrider och helt elektriska alternativ samt öka komforten. Förra generationen XV dömdes av oss på Teknikens Värld för att vara för stötig och bullrig, även om Subaru med tiden jobbade på de punkterna.

Nya XV har inte en plåtbit gemensamt med den utgående version och är först ut att omfattas av den nya designfilosofin Dynamic X Solid. Modellen är 4 475 millimeter lång, 1 800 millimeter bred, 1 595 millimeter hög och mäter 2 665 millimeter mellan hjulaxlarna. Den har med andra ord växt överallt jämfört med utgående modell men knappast dramatiskt.

Under huven finns en till 80 procent nyutvecklad version koncernens bensin-boxermotor som mäter två liter i volym och ger 156 hästkrafter. Lådan är automatisk, har sju lägen men kan växlas manuellt med paddlar i ratten.

Subaru XV 2017

Nya plattformen är dubbelt så vridstyv än den tidigare och krängningar ska reduceras med hälften.

Boxermotor är Subarus signum, liksom fyrhjulsdrift. Active Torque Split fördelar kraften mellan fram- och bakaxel medan Subaru Vehicle Dynamic Control skjuter över kraft till det hjul som bäst behöver det. I utförslöp hjälper systemet Hill Descent Control dig att komma ner.

Nya XV har adaptiva strålkastare och kurvfunktion samt förarassisterande system som EyeSight och Subaru Rear Vehicle Detection som håller koll framåt och bakåt.

Några lanseringsdatum eller priser finns inte i dagsläget.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa