Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC60 får 421 hk med Polestar-trim

Andra generationen Volvo XC60 har inte ens börjat levereras till kunderna förrän den trimmas av Polestar. Dieselmotorerna D4 och D5, bensinmotorerna T5, T6 samt laddhybriden T8 Twin Engine är det som krämer ur sig högre effektsiffror.

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Polestar-optimering

I väntan på XC60 Polestar släpper Volvo nu fem lätt Polestar-trimmade varianter av nya generationen. Utöver några fler hästkrafter och bättre vridmoment är optimeringssatserna menade att förbättra drivlinans körbarhet i framför allt mellanregistret där den mesta av vardagskörningen sker. Rent effektmässigt är det framför allt bensinvarianterna som har sett störst förändring i mellanregistret.
Genom att ha förändrat motorprestanda, gasrespons, off throttle-respons, växlingshastighet och gearhold-funktionen menar Volvo att XC60 har nått en helt ny nivå av körglädje.

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Polestar-optimering

Två tilläggsemblem kan bli tre…

– Vårt mål är att skapa användbar prestanda i vanliga trafiksituationer för Volvo-ägare som vill ha en förbättrad körupplevelse. Nya XC60:n har en fantastisk bas att jobba med i form av ett dynamiskt chassi och en toppmodern drivlina. Med Polestar-optimeringen blir nya Volvo XC60 en ännu mer körglad bil, säger Henrik Fries, Vice President, Research and Development på Polestar.

Polestar-optimeringen finns till samtliga XC60-modellversioner som saluförs för tillfället, det vill säga dieselmotorerna D4 AWD och D5 AWD, bensinmotorerna T5 AWD och T6 AWD samt laddhybriden T8 Twin Engine. Samtliga når små prestandaförbättringar, dock utan att förbruknings- och utsläppssiffrorna förändras. Volvos garantier påverkas heller inte.

Volvo XC60 T6 AWD Polestar-optimering

För XC60 D4 AWD innebär optimeringen att 190 hästkrafter och 400 newtonmeter blir 200 hästkrafter och 440 newtonmeter. Maxeffekten i mellanregistret är förhöjd från 163 till 176 hästkrafter. 0-100 km/h förbättras från 8,4 till 8,3 sekunder.

För XC60 D5 AWD innebär optimeringen att 235 hästkrafter och 480 newtonmeter blir 240 hästkrafter och 500 newtonmeter. Maxeffekten i mellanregistret är förhöjd från 198 till 205 hästkrafter. 0-100 km/h förbättras från 7,2 till 7,1 sekunder.

För XC60 T5 AWD innebär optimeringen att 254 hästkrafter och 350 newtonmeter blir 261 hästkrafter och 400 newtonmeter. Maxeffekten i mellanregistret är förhöjd från 174 till 200 hästkrafter. 0-100 km/h förbättras från 6,8 till 6,7 sekunder.

För XC60 T6 AWD innebär optimeringen att 320 hästkrafter och 400 newtonmeter blir 334 hästkrafter och 440 newtonmeter. Maxeffekten i mellanregistret är förhöjd från 228 till 248 hästkrafter. 0-100 km/h förbättras från 5,9 till 5,8 sekunder.

För XC60 T8 Twin Engine AWD innebär optimeringen att bensinmotorns, som är densamma som i T6 AWD, 320 hästkrafter och 400 newtonmeter blir 334 hästkrafter och 440 newtonmeter. Några siffror för hur hela drivlinan presterar i mellanregistret presenteras inte, men använd ovan siffror för XC60 T6 AWD och lägg till elmotorns 87 hästkrafter. Totalt ökar effekttoppen från 407 till 421 hästkrafter. 0-100 km/h förbättras från 5,3 till 5,2 sekunder.

Nya Volvo XC60 2018

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa