Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC60 fick toppbetyg i Euro NCAP:s krocktest

Euro NCAP har krock- och säkerhetstestat åtta nya bilmodeller. Samtliga erhöll högsta betyget fem stjärnor, men en av bilarna stack ut lite extra – nya Volvo XC60.

Det hör inte till vanligheterna att samtliga bilar i en Euro NCAP-krocktestomgång avgår med flaggan i absoluta topp, men i senaste omgången blev utfallet just så. Åtta bilar testades ur ett säkerhetsperspektiv och alla fick högsta betyget fem stjärnor. Vi fokuserar lite extra på den bil som stack ut en aning mer än övriga, nämligen nya Volvo XC60 som får anses vara en av de absolut mest säkra bilarna som Euro NCAP någonsin testas.

Volvo XC60 fick 98 av 100 poäng i vuxenskyddet, bättre än någon annan krocktestad bil i år. Närmast är Alfa Romeo Stelvio och Mitsubishi Eclipse Cross, där sistnämnda ingick i denna senaste testomgång, med 97 poäng. Den enda bil som tidigare nått upp till 98 poäng är Alfa Romeo Giulia, det var i fjol. XC60:s 98 poäng kan jämföras med S90 och V90 som båda krocktestades tidigare i år, de nådde ”bara” upp till 95 poäng.

Volvo XC60 2018 Euro NCAP

Även i skyddet av barn vid kollision avgick nya XC60 med segern då den kammade hem 87 av 100 möjliga poäng. Dock fick den dela segern med Volkswagen T-Roc och Opel Grandland X som båda ingick i samma Euro NCAP-omgång som XC60. Denna trio har därmed nått högre poäng i barnskyddet än alla övriga krocktestade bilar under 2017. Tittar vi på fjolårets resultat brädas trion endast av Mercedes E-klass som fick 90 poäng i barnskyddet.

Enda egentliga plumpen för nya XC60 registrerades i fotgängarskyddet där den erhöll 76 av 100 poäng, samma poängutdelning som S90 och V90 fick tidigare i år. Herre på täppan sett till skyddet för fotgängare är Volkswagen Arteon som tidigare i år registrerades för 85 poäng, en god bit före tvåan BMW 5-serie.
XC60 anses till stora delar skydda bra vid islag över huven, men partiet längst in mot vindrutan samt A-stolparna anses vara för hårda och därmed farliga att slå i. Fronten och stötfångarpartiet skyddar fotgängarens ben på ett bra sätt, däremot är skyddet över bäckenpartiet inte lika gott. Det autonoma bromssystemet City Safety klassas däremot som väldigt bra i alla typer av scenarier och hastigheter.

Volvo XC60 2018 Euro NCAP

I sista delgrenen, förarassisterande system (som alltså inte är ett krocktest utan en utvärdering och test av hur olika system som undviker kollision fungerar), fick XC60 95 av 100 poäng. Det är en högre poängutdelning än någon annan bil de senaste två åren. Närmast är Volvo S90 och V90 med 93 poäng. Under 2015 fick Volvo XC90 100 poäng i detta testmoment, högre än någon annan modern bil.

Euro NCAP kallar nya XC60, som du kan fördjupa dig hos Euro NCAP här, för den bästa ”allroundspelaren” under 2017 och jämför den med just XC90 som alltså krocktestades för två år sedan.

Övriga bilar som krocktestades var…

Citroën C3 Aircross som fick 85 poäng i vuxenskyddet, 82 poäng i barnskyddet, 64 poäng i fotgängarskyddet samt 60 poäng i förarassisterande system. C3 Aircross (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Mitsubishi Eclipse Cross som fick 97 poäng i vuxenskyddet, 78 poäng i barnskyddet, 80 poäng i fotgängarskyddet samt 71 poäng i förarassisterande system. Eclipse Cross (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Opel Grandland X som fick 85 poäng i vuxenskyddet, 84 poäng i barnskyddet, 62 poäng i fotgängarskyddet samt 57 poäng i förarassisterande system. Grandland X (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Seat Arona som fick 95 poäng i vuxenskyddet, 80 poäng i barnskyddet, 77 poäng i fotgängarskyddet samt 60 poäng i förarassisterande system. Arona (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Skoda Karoq som fick 93 poäng i vuxenskyddet, 79 poäng i barnskyddet, 73 poäng i fotgängarskyddet samt 58 poäng i förarassisterande system. Karoq (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Volkswagen Polo som fick 96 poäng i vuxenskyddet, 85 poäng i barnskyddet, 76 poäng i fotgängarskyddet samt 59 poäng i förarassisterande system. Polo (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Volkswagen T-Roc som fick 96 poäng i vuxenskyddet, 87 poäng i barnskyddet, 79 poäng i fotgängarskyddet samt 71 poäng i förarassisterande system. T-Roc (länk till modellens Euro NCAP-sida) ser du i följande film:

Redan på förhand vet vi alla vad diskussionen i kommentarsfältet nedan kommer att fokusera på. För att en gång för alla (?) göra slut på evighetsdiskussionen; Euro NCAP:s totalbetyg (stjärnbetyg) är ett säkerhetsbetyg som innehåller flera olika variabler, dels från riktiga krocktestmoment, men också från så kallade förarstödsystem. Sistnämnda typen berättar självklart ingenting om hur krocksäker bilen är, däremot hur bra bilen är på att försöka undvika en kollision. För oavsett hur krocksäker en bil är vill man hellre undvika en krock, oavsett om den undviks med hjälp av mänsklig hand eller via elektroniska system.

Stjärnbetyget är således ett totalbetyg som ska betraktas för vad det är, nämligen ett säkerhetsbetyg. Är man endast intresserad av själva krocksäkerheten går det alldeles utmärkt att ägna ytterligare några sekunder och läsa respektive testmoments betyg. Denna lilla tid är klart värd att spendera om man är i tagen att köpa en ny bil för några hundratusen kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa