Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC60 Hybrid testas i Sverige!

Nu har Volvo flyttat huvudparten av sin testverksamhet till trakterna kring Arjeplog och Arvidsjaur. Det är nämligen dags för vintertesterna av nya XC60.

Volvo XC60 T8 Twin Engine 2018
CarPix

Det börjar så smått dra ihop sig för ännu en världspremiär för Volvo. Efter XC90, S90 och V90 – i nämnd ordning – är det nämligen snart dags för nya XC60 att ge sig tillkänna vilket kommer att ske under 2017. Då blir den första modell i nya 60-serien och kommer att efterföljas av nya S60 och V60.

I början av sommaren kunde vi visa er de första bilderna på nya XC60 när den testades ute i Europa, närmare bestämt i kanalernas stad Amsterdam. Så sent som för två månader sedan fick vår spionfotograf syn på nya XC60 när den testades i torrare och varmare klimat i USA, då fick vi även se interiören för första gången.

Nu har nya XC60 tagit sig hem igen för i dagarna har den synts till uppe i Arvidsjaur. Där har kylan kommit, även om det fortfarande svajar en del. Vissa dagar och framför allt nätter har kvicksilvret inte orkat upp till 20 minus medan nollan har slickats ett par gånger. Det är med andra ord dags för de klassiska vintertesterna som en bil som snart ska lanseras måste genomgå. Vi vet att Volvo även är i farten nere i schweiziska Alperna, de satsar helt enkel på två fronter – kanske för att inte ”gambla” för mycket med vädergudarna, kanske för att de har bråttom inför en förmodad premiärvisning på bilsalongen i Genève i mars.

Volvo XC60 T8 Twin Engine 2018

Även en hybrid måste tankas med flytande bränsle.

Bilen på spionbilderna vi visar upp i dag bjuder inte på några nyheter, maskeringen är densamma som tidigare.
Enligt registreringsnumret är det en vit bil på 462,7 centimeter från för till akter som vi tittar på. Måttet är detsamma som tidigare testprototyper vi har visat bilder på och om det stämmer det betyder det att nya XC60 är 1,7 centimeter kortare än dagens generation.
Det mest intressanta vi finner i bilregistret är under rubriken ”Motor och miljö”. Under miljö står det nämligen ”Hybrid” och motorspecifikationerna är uppdelade i kategorierna ”Bensin” och ”El”. Med andra ord är det Twin Engine-hybridalternativet som är ute på en testrunda i och omkring Arvidsjaur. Precis som tidigare testprototyper har denna bil ett hål i maskeringen på vänster framskärm för laddkabelluckan. Bilarna i våras och i höstas hade dock ingen lucka i hålet men denna prototyp har det. Zoomar vi in på bilden ser vi svagt konturerna av en lucka. Detta är alltså XC60 i hybridutförande. I bilregistret står det att effektuppgift för elmotorn saknas men att bensinmotorn är på 305 kilowatt, det vill säga 415 hästkrafter. Den siffror tror vi inte är för enkom bensinmotorn utan för hela drivlinan (bensin- och elmotor tillsammans) eftersom uppgifterna i bilregistret kan svaja en hel del när det gäller testprototyper. Om detta är en hybridmodell med 415 hästkrafter betyder det att vi tittar på nya XC60 T8 Twin Engine, dock med åtta hästkrafter fler än i XC90 T8 Twin Engine. Volvo har förmodligen filat och förfinat ytterligare på el- och bensinmotorkombinationen.

Nya XC60 kommer även att lanseras med en rad olika bensin- och dieselmotorer med fyra cylindrar på 2,0 liter. Ett gäng olika effektuttag kommer att finnas att välja mellan och så småningom kommer även en ny trecylindrig motorfamilj som tar plats över hela 60-serien, inklusive XC60.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa