Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC60 – så upplevs den vid första provturen

Mikael Stjerna har besökt Volvos testbana i Hällered där han har fått ta en tur i nya XC60 för första gången. Vi har växlat några ord med honom för att få de första utlåtandena om bilen.

Volvo XC60 T6 AWD 2018

Nya generationen Volvo XC60 har haft världspremiär och många går nu och väntar på att modellen, som sedan ett par veckor tillbaka går att bygga ihop på nätet och beställa, ska börja rulla ut till handlarna. Det sker dock inte riktigt än och innan dess ska vi dessutom hinna med första provkörningen av bilen.

Mikael Stjerna har alldeles nyss kommit tillbaka till redaktionen efter ett besök på Volvo Cars testbana i Hällered där han har fått känna på hur det är att rulla i nya XC60, för han har ju redan klämt och känt på den i samband med avtäckningen i Genève i mars. Det handlar dock inte om en provkörning utan han har fått åka med i både framsäte och baksäte när Volvos personal suttit bakom ratten i alla möjliga olika situationer och på olika underlag.

Volvo XC60 T6 AWD 2018 med Mikael Stjerna

Hej Micke! Först och främst, hur upplevs bilen rent utseendemässigt när den är ute i det fria och inte uppställd på ett salongsgolv?
– Den har en stramare look än gamla XC60, den ser modernare ut, även om första generationen inte ser omodern ut. Den tycker jag har åldrats med behag, vilket också syns i försäljningssiffrorna där den har varit i topp i sitt segment i Europa och fortfarande är Volvos bästsäljare världen över.

– Helt klart har den, med sin cirka fem centimeter lägre profil, ett sportigare yttre än sin föregångare som är lite mjukare i formerna.

Hur upplevs den när du klivit in i den?
– Den känns mycket XC90 i framstolarna men i baksätet får jag en mer instängd känsla, mycket på grund av att fönsterlinjen är annorlunda med sin högt uppdragna avslutning som börjar redan på bakdörrarna. Den är ju också mindre än XC90 men känns inte trång, framför allt inte i jämförelse med gamla XC60 som exempelvis har drygt nio centimeter kortare avstånd mellan hjulaxlarna.

– XC60 känns inte riktigt lika påkostad som XC90, exempelvis är dörrsidorna lite enklarare i utförandet och armstödet lite kortare. Någonstans måste prisskillnaden mellan de båda suv-modellerna synas utöver de 26 centimeter som skiljer dem åt samt utrustning som exempelvis Pilot Assist som är standard i XC90 men inte i XC60. En D4 AWD av respektive modell har 86 100 kronor mellan varandra.

– Framstolarna bjuder på samma komfort som i XC90, vilket inte är så konstigt. Det är nämligen samma stolar i båda modellerna.

Volvo XC60 T8 Twin Engine 2018 med Mikael Stjerna

Det är inte varje dag man åker ned för en trappa.

Och nu till det viktigaste, hur känns nya XC60 när den rullar?
– Hur den är att ratta kan jag ju tyvärr inte berätta än eftersom denna jag under denna ”provkörning” endast fick agera passagerare, men det märks ändå tydligt att bilen är mer sportigt lagd än sin föregångare. Den är spänstigare och har fastare fjädring utan att vara för hård.

– En sak som slog mig är att nya XC60 är tyst. I farter upp till 140-150 km/h är det faktiskt väldigt bra ljudnivå i kupén.

Volvo XC60 T8 Twin Engine 2018

När får man chans att titta på nya XC60 hos handlarna runt om i Sverige?
– Premiär hos Volvo-återförsäljarna är det vecka 35, det vill säga skiftet augusti/september. Men de första demobilarna rullar ut tidigare än så.

– Förresten påbörjade tillverkningen av de första kundbilarna samtidigt som körningen i Hällered i går, det vill säga den 26 april.

Håll utkik på teknikensvarld.se och i tidningen framöver så missar du inget om nya Volvo XC60, så som första provkörningen och – det mest intressanta så klart – första testet mot konkurrenterna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa