Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC60 styr automatisk undan för faror

Med nya XC60 tar Volvo ytterligare ett steg mot sin uttalade ”nollvision”. Vid sidan om autobroms och andra smarta säkerhetssystem introducerar den svenska biltillverkaren nu automatisk styrassistans som väjer för faror i stället för att bara bromsa.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

När första generationen Volvo XC60 presenterades för nästan exakt nio år sedan (februari 2008) kallades modellen för Volvos säkraste dittills. Anledningen till det var nya standardfunktionen City Safety som kunde bromsa ned bilen och undvika kollisioner i hastigheter upp till 30 km/h. Åren därefter accelererade utvecklingen och autobromssystemet blev allt mer avancerat och fungerade i allt högre hastigheter. Det senaste, introducerat i nya 90-serien, är Pilot Assist med allt vad det innebär i form av adaptiv farthållare, autobroms, styrassistans baserat på information som samlas in från kameror och sensorer.

När nya XC60 lanseras senare i år, världspremiären äger rum på bilsalongen i Genève redan om en vecka (7 mars), tar Volvo ytterligare ett kliv vad gäller säkerhetstekniska funktioner. De sticker ut hakan och kallar nya XC60 för en av världens säkraste bilar.

Volvo City Safety med styrstöd

Volvo City Safety med styrstöd. Om inte autobromsfunktionen räcker till för att undvika kollision försöker bilen styra undan för hindret.

Tre nya avancerade förarassistansfunktioner introduceras med modellen varav samtliga av dem innebär att bilen inte enbart bromsar för att undvika faror där risk för kollision föreligger. Det nya är att om autobromssystemet inte räcker till för att undvika en kollision aktiveras en styrassistans som styr undan bilen från faran. Tekniken ligger inbakad i City Safety-säkerhetspaketet och hjälper till att undvika kollisioner med andra fordon, med fotgängare och med större djur som kan tänkas dyka upp i filen framför XC60:n. Styrassistanssystemet aktiveras när bilen färdas i hastigheter mellan 50 och 100 km/h.
Notera att Pilot Assist, Volvos semiautonoma system, inte behöver vara aktiverat för att systemet ska fungera och på så vis skiljer sig Volvo från egen tidigare teknik, från Mercedes motsvarighet och även från Teslas semiautonoma system. Samtliga dessa måste vara aktiverade för att alla säkerhetsfunktioner ska vara redo att slå till. Så vitt vi vet är det bara Lexus som har presenterat en motsvarighet, nämligen i nya lyxbilen LS. Lexus system fungerar dock endast för att undvika kollision med fotgängare, inte andra fordon och djur.

Volvo Oncoming Lane Mitigation

Volvo Oncoming Lane Mitigation. Om Volvo-bilen är på väg över till motsatt körfält styr bilen automatiskt tillbaka.

– Vi har arbetat med kollisionsförebyggande system i många år och vi kan se hur effektiva de är. Enbart i Sverige har vi kunnat se en minskning av antalet påkörningar bakifrån med 45 procent (minskningen avser påkörningsolyckor bakifrån med bilar som är utrustade med den tredje generationen av City Safety-kollisionsvarning med autobroms, reds anm) tack vare vårt kollisionsvarningssystem med autobroms. Med XC60 är vi fast beslutna att ta nästa steg när det gäller att minska kollisioner som kan undvikas med hjälp av nya styrstöds- och assistanssystem, säger Malin Ekholm, Senior Director på Volvo Cars Safety Centre.

Volvo Blind Spot Information (BLIS) med styrassistans

Volvo Blind Spot Information (BLIS) med styrassistans innebär att systemet inte bara, som tidigare, varnar föraren för fordon i döda vinkeln, utan även styr undan om så behövs för att undvika sammanstötning.

De två övriga förarassistansfunktionerna som fått styrstöd är nya Oncoming Lane Mitigation och uppdaterade Blind Sport Information System (BLIS).
Förstnämnda hjälper till att undvika kollision med mötande fordon. Om exempelvis föraren av en nya XC60 oavsiktligt lämnar sin fil och kommer över på fel sida av vägen aktiveras styrassistanssystemet som för fordonet tillbaka till rätt fil. Detta styrstöd aktiveras i hastigheter mellan 60 och 140 km/h.
Sistnämnda, BLIS, är uppdaterat så att det inte enbart varnar föraren för fordon i döda vinkeln utan också styr tillbaka bilen till ursprunglig fil för att undvika kollision.

Volvo Road Edge Mitigation

Volvo Road Edge Mitigation håller bilen på vägen.

– Samtliga av dessa nya funktioner är konkreta exempel på de framsteg vi gör i vårt arbete mot helt autonoma bilar. Vi har alla fördelarna hos säkerhetstekniken som vi introducerade på bilarna i den större 90-serien på nya XC60. Detta är helt i linje med vår strategi att utveckla fordonssäkerhetssystem som bygger på verkliga trafiksituationer och verklig trafiksäkerhet. Vår vision är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil senast 2020, säger Malin Ekholm.

Utöver ovan nämnda nyheter kan nya XC60 utrustas med andra säkerhetssystem så som upptäckt av stora djur, avkörningsbegränsare samt semiautonoma körläget Pilot Assist.

Volvo XC90 2018 bakljus teaser

Volvo har släppt ytterligare en så kallad teaserbild. Denna gång avslöjas bakljuset som utseendemässigt, sett till själva ljusslingan, kan ses som en kombination av bakljusen på S90 och V90.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa