Prenumerera på Teknikens Värld

Nya Volvo XC90 bäst någonsin i Euro NCAP-krocktest

Volvo har lagt ned mycket tid och pengar på att få nya XC90 till en av världens säkraste bilar. Senaste Euro NCAP-krocktestet är ett bevis på att Volvos ingenjörer har lyckats.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

När Volvo presenterade nya XC90 var det inte enbart den nya plattformen, de nya drivlinorna och märkets nya formgivning som stod i fokus. Volvo lyfte även fram säkerheten, en detalj som har varit något av Volvos signum i många årtionden.
Nya XC90 framhölls vid premiären som den bil som har större andel ultrahöghållfast, varmhärdat, pressformat borstål än någon annan bil. Jämfört med vanligt stål är materialet sex gånger starkare.

Nya stötabsorberande stolar som ska reducera risken för ryggskador vid avåkningar, förbättrat rundslagningssystem och autobroms vid kollisionsrisk under vänstersväng är bara några andra lösningar Volvo fokuserat på för att göra nya XC90 till – som de själva uttryckte det – en av världens säkraste bilar.

Volvo XC90 2015 Euro NCAP krocktest front

Efter ett år av väntan har nu äntligen krocktestorganisationen Euro NCAP testat nya Volvo XC90 – och det visar sig att Volvo har fått lön för mödan. Bilen nådde nämligen upp till det bästa betyget som någonsin uppmätts av Euro NCAP.

Fem stjärnor av fem möjliga blev totalbetyget. I delmomentet vuxenskydd erhöll nya XC90 37 poäng vilket betyder ett betyg på 97 av 100. Högre än någon annan krocktestad bil de två senaste åren (egentligen går det inte att jämföra två år med varandra eftersom Euro NCAP:s krocktest blir tuffare och tuffare för varje år).
I krocktestet upptäcktes att sidokrockgardinerna inte utvecklades som avsett. En interiörpanel var orsaken. Volvo har redan annonserat om en återkallelse av nya XC90 för åtgärd och på produktionslinan är åtgärden redan implementerad. Efter Volvos lösning på problemet är Euro NCAP nöjda.

Volvo XC90 2015 Euro NCAP krocktest sida

I krockskyddet för barn nådde nya XC90 upp i 87 poäng och i fotgängarskyddet blev det 72 poäng av 100 möjliga. I sistnämnda gjordes avdrag framför allt för stötfångarens sämre skydd mot fotgängares område runt bäcken.
Euro NCAP nämner också att Volvos autobromsfunktion för att undvika kollision fungerar lika bra på fotgängare och cyklister som på bilar, men att de inte förrän nästa år börjar mäta denna typ av system.

Volvo XC90 2015 Euro NCAP krocktest bak

I passiva och aktiva förarassistanssystem fick XC90 full pott – 100 av 100 möjliga poäng – då den är fullproppad med teknik och system som ska underlätta körningen och mildra omständigheterna vid eventuella olyckor. Det är första gången en bil når upp till den poängsumman.

I samma krocktestomgång som nya Volvo XC90 ingick ytterligare åtta bilar, bland annat en tuff konkurrent till den svenska suven, nämligen nya Audi Q7. Audis nya storsuv imponerade också i krocktesterna men nådde inte upp till riktigt samma poäng som Volvon. Men högsta betyget fem stjärnor blev det utan problem efter poängutdelningen 94 i vuxenskydd, 88 i barnskydd, 70 i fotgängarskydd samt 76 i förarassistanssystem.

LÄS OCKSÅ: Test av nya Audi Q7 mot nya Volvo XC90

Audi Q7 2015 Euro NCAP krocktest

Alla krocktestade bilar i denna omgång och respektive bils betyg (klicka på respektive bil för fördjupad läsning hos Euro NCAP):

Fem stjärnor till sju av nio bilar. Endast Mazda CX-3 och Mitsubishi L200 missade full stjärnutdelning med sina fyra stjärnor vardera.

Nedan kan du se alla ovan nämnda av Euro NCAP krocktestade bilar (dock inte S-Max) på film.

Fotnot: Volvo V40 med totalt 361 poäng (98, 75, 88, 100) nådde högre utdelning än nya XC90 (totalt 356), men det var 2012 och sedan dess har Euro NCAP:s krocktestsmetoder blivit tuffare och årets poäng rankas därför högre.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler