På vägsträckan mellan Burträsk och Skellefteå testas just nu hur väl ett elektroniskt renvarningssystem fungerar i verkligheten. Förhoppningen är att systemet ska visa sig minska antalet påkörda renar.

De första veckorna i år har 431 renar dödats i trafiken i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland. Det är fler än dubbelt så många jämfört med samma period förra året.

På vägsträckan mellan Burträsk och Skellefteå testas just nu hur väl ett elektroniskt renvarningssystem fungerar i verkligheten. Malå sameby har halsband med sändare på ett par hundra renar och hoppas att projektet ska minska renpåkörningarna.

– När en ren med ett elektroniskt halsband kommer i närheten av en blinkstolpe tänds den upp, och så tänder den även stolparna som är i grannskapet. Vi tänder upp en sträcka på några hundra meter, säger Jan-Åke Olofsson, forskare vid Umeå universitet till Sameradion och SVT Sápmi.

Stolparna är utplacerade längs med vägkanten på samma sätt som snökäppar. När renarna närmar sig en stolpe börjar stolpen blinka, och ska på så vis påkalla bilförarnas uppmärksamhet.

Projektet har pågått i två år och är ett samarbete mellan Umeå universitet och Svenska samernas riksförbund. Nu är testperioden igång och forskarna hoppas att systemet ska visa sig fungera väl, även om det finns vissa faktorer som försvårar.

– Det är en knepig miljö att ha teknik i. Framför allt är det kyla och mycket snö. Den kombinationen tillsammans med elektronik är ju lite knepig, säger Jan-Åke Olofsson.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nytt varningssystem för renar testas
NÄSTA Provkörning av DS 7 Crossback BlueHDi 180