Prenumerera på Teknikens Värld

Officiell: Bollinger B1 – elbil för tuffa tag

En kompetent bil i terrängen med eldrift – är den kombinationen möjlig i dag? Ja, i varje fall om vi ska tro den uppstickande biltillverkaren Bollinger. Här är überpraktiska B1!

Bollinger B1_Photo_farmfront

Marknaden för elbilar växer sig allt större. Hittills har det mest handlat om bilar optimerade för stadsbruk, men nu tar den amerikanska uppstickaren Bollinger steget ut i bushen.

Bollinger B1 är praktikaliteten personifierad. Den må se ut som en kopia av en Land Rover Defender, men när man synar den i sömmarna så verkar den vara något helt eget. Bollinger kallar den en ”back-to-basics all-electric sport utility truck”.

Bollinger B1_Photo_shop2

Bilen, som är målad i den enda tillgängliga färgen ”Gunhouse grey”, har ett chassi helt i aluminium och är 381 centimeter lång, 194 bred och 186 hög. B1 väger in på 1770 kilogram och karossen har in- och utgångsvinklar på 56 respektive 53 grader. Viktfördelningen är 50/50 och dragvikten är 2777 kg.

Bollinger B1_tree

B1 kommer med batteripaket på antingen 60 eller 100 kWh och räckvidden för dessa båda alternativ uppges vara motsvarande 193 respektive 321 kilometer. Den är såklart fyrhjulsdriven, en elmotor fram och en bak. Drivlinan är god för 360 hästkrafter (270kW) och 640 newtonmeter, och förflyttar ekipaget från 0-97 km/h på 4,5 sekunder och toppar 205 km/h.

Bollinger B1_Photo_bike

På bilens insida finner vi absolut ingenting utöver det mest nödvändiga. Den är fyrsitsig och ratten och stolarna är klädda i svart läder. I övrigt är det aluminium för hela slanten. Behöver du städa invändigt i bilen så kan du strunta i dammsugaren – B1 spolas med fördel av med vatten. Ja, alltså även invändigt.

Bollinger B1_interior

Eftersom det är en elbil så sitter det ingen sedvanlig motor under det som annars oftast är motorhuven. Här, i förvaringsutrymmet som kallas ”frunk”, finns det öppningar både bakåt och framåt. Detta möjliggör transport av exempelvis längre brädor på bilens golv, som då kan sticka ut både bakom och framför bilen.

Standard är vinsch i fronten, liksom flertalet 100-voltsuttag utspridda över bilen. Det är alltså bara att plugga in kapsågen direkt i bilen nästa gång du är på bygghandeln.

Bollinger B1_2x4

Om B1 är ett koncept eller en produktionsfärdig bil, är inte direkt glasklart. Mer troligt är kanske någonting mitt där emellan. Bollinger har redan börjat ta in köpreservationer, så att bilen faktiskt blir verklighet är ändå högst troligt. Över 6000 potentiella köpare har redan reserverat varsitt exemplar. Något pris är ännu inte satt, men första leverans utlovas om ungefär 19 månader.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa