Nu är den presenterad – Jaguars elsuv I-Pace. Under den slanka coupeliknande karossen hittar vi som förväntat två elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter och ett batteri på 90 kWh. Räckvidden anges till 48 mil enligt WLTP-cykeln.

Nya I-Pace avtäcktes under torsdagskvällen vid ett event i Graz, Österike. Varför just där? Jo därför att det är i fabriken i Graz I-Pace kommer att byggas (lillebror E-Pace byggs redan här).

Jaguars chefsdesigner Ian Callum, som var på plats vid avtäckningen, var lyrisk.

– Vi är alla stolta över den här bilen, sa han bland annat.

Att I-Pace varit på gång är det nog få som missat. Redan för 1,5 år sedan såg vi konceptbilen och samtidigt öppnades orderböckerna. Men det är först nu vi får se den första färdiga bilen, och som vi förutspått är den väldigt lik… konceptet.

Ian Callum sa själv under presentationen att man utgått ifrån I-Pace Concept.

– Vi har bara ändrat några millimeter hit och dit, sa han.

jaguar-i-pace-2018-001

Foto: Jaguar

Motorer och batterier
En annan likhet mellan den färdiga skapelsen och konceptbilen är drivlinan.
I-Pace drivs av två elmotorer, en på vardera axel. Tillsammans utvecklar de 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Att bilen har en motor fram och en bak gör den också fyrhjulsdriven.
Sprinten 0-100 kilometer i timmen ska gå på 4,8 sekunder vilket Jaguar testade under presentationen av I-Pace genom att låta modellen tävla mot både Tesla Model X 75D och Model X 100D i ett ”0-100-0”-lopp. Se hur det gick i klippet nedan.

Kopplad till de båda elmotorerna finns ett litiumjonbatteri på 90 kWh som består av sammanlagt 432 celler, ordnade i 36 moduler om 12 celler vardera. Batteriet är placerat under golvet mittemellan axlarna. Det gör bland annat att I-Pace får en viktfördelning på 50-50 och en låg tyngdpunkt (130mm lägre än storebror F-Pace).

Fulladdad ska I-Pace kunna köra 48 mil (enligt WLTP-cykeln) utan att behöva ladda. På tal om batteriet ska det, som vi berättat om tidigare, kunna ladda 80 procent på 45 minuter. Då krävs dock en 100 kW-snabbladdare. Används en laddare på 50kW ska lika mycket kunna laddas på 85 minuter enligt brittiska Autocar. Enligt samma källa kan fler batteristorlekar vara aktuellt för I-Pace i framtiden.

F-Pace batteriet kan även värmas upp i förväg inför resa för att spara räckvidd. Funktionen sköts via en app. Bilen måste dock stå på laddning när uppvärmningen sker.

jaguar-i-pace-technology-2018-023

Exteriör
Signifikativt för I-Pacens formspråk är den svepande coupeliknande taklinjen och den korta motorhuven fram. Eftersom bilens två elmotorer sitter på varsin axel behövs ingen lång huv. Istället har ”motorutrymmet” blivit ett mindre förvaringsutrymme på 27 liter.

Baktill slutar I-Pace tvärt med en rak baklucka, något som förklaras med att det ger bättre aerodynamik.

– Det ligger mycket fysik bakom formgivningen. Vi vill att bilen ska vara aerodynamisk. Vi har räknat på det och ett abrubt slut baktill är bra för aerodynamiken, säger Ian Callum.

I-Pace har ett Cd-värde på 0,29. Behöver bilen kylas öppnas grillens spjäll automatiskt så att luft kan strömma in.

Mått
I-Pace bygger på en helt ny aluminiumarkitektur framtagen av Jaguar med just elbilar i åtanke. Batteriet är helt integrerat i plattformen vilket enligt Jaguar bidrar till högre vridstyvhet.

Dessutom ger det möjlighet till bättre innerutrymmen. Enligt Jaguar är benutrymmet bak 89 centimeter och benutrymmet fram 104 centimeter. Huvudutrymmet, som märket gärna framhåller, är 101,3 centimeter fram och 96,8 centimeter fram.

På längden mäter I-Pace 468,2 centimeter och hjulbasen anges till 299 centimeter.

Bagageutrymmet bak sväljer 659 liter med stolarna uppfällda.

jaguar-i-pace-2018-028

Foto: Jaguar

Interiör
Interiören ska enligt Jaguar ligga som mall för många framtida Jaguarer. Uppkopplingsmöjligheterna i F-Pace är många. 4G-uppkoppling och inbyggt wi-fi är standard i I-Pace, och sammanlagt finns sex USB-uttag inne i kupén. Tre 12V-uttag finns också.

Förarplatsen domineras av Jaguars infotainmentsystem som kallas Touch Pro Duo. Som namnet antyder innebär det bland annat två infotainmentskärmar där de flesta av bilens funktioner styrs ifrån. Förarplatsen är dock inte helt knapplös skall sägas. Klimatanläggningen verkar till exempel styras med två vred.

I-Pace bjuder även på en hel del smarta funktioner. Bilens artificiella intelligens kan exempelvis räkna ut sin egen räckvidd baserat på klimat, väder, trafik, topografi och körstil. Bilens dator känner även av antalet passagerare i bilen och kan anpassa klimatanläggningen därefter.

En annan viktig nyhet är att Jaguar I-Pace också blir märkets första modell som uppdaterar sig själv ”over-the-air”. Bilen behöver med andra ord inte besöka någon verkstad för att uppdatera sina egen mjukvara.

jaguar-i-pace-2018-infographics-004

Nya F-Pace kommer att visas upp på Genèvesalongen nästa vecka. Totalt erbjuds modellen i fyra utrustningsnivåer S, SE, HSE och Premier.

I Sverige kostar S från 829 000 kronor, SE från 909 000 kronor och HSE från 969 100 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Jaguar I-Pace officiell – fakta, bilder och film
NÄSTA Volkswagen Touareg – tre snabba från provkörningen