Mindre än ett dygn efter gårdagens bildläcka presenterar nu Audi sin nya A6. Audis nya storsedan blir både lite längre och bredare, och drivlinorna får mildhybridsteknik som standard.

Så var den här, nya Audi A6 (åttonde generationen), efter otaliga spionbilder och år av spekulationer. Men, det är bara sedanen som presenterats ännu ska sägas. Kombin Avant verkar vi få vänta på ett tag till.

Exteriör
Som vi kan se på bilderna får exteriören många drag av storebror A8, men enligt Audi själva ska designen kännas mer atletisk. Mycket tack vare kortare överhäng.
Många av karossdelarna är tillverkade i aluminium för att spara vikt. Just viktsiffran är annars någonting som inte finns med i pressinformationen från Audi. Den får vi helt enkelt vänta på.

Jämfört med föregångaren finns det flera detaljer som skiljer generationerna åt. Den kanske mest framträdande är grillen som på nya A6 fått en bredare look. Även de främre strålkastarna har fått en spetsigare design liknande den på lillebror A4.
LED-strålkastare är standard både fram och bak.

Baktill länkar en kromad list ihop bakljusen.

audi-a6-2018-013

Foto: Audi

Mått
Om vi ska prata mått så växer nya A6 något på längden. Totalt är den 493,9 centimeter lång vilket är 7 millimeter längre än föregångaren. Nya A6 har även blivit lite bredare, 12 millimeter rättare sagt, och mäter numera 188,6 centimeter. På höjden har A6 vuxit 2 millimeter till 145,7 centimeter. Trots det har luft motståndet sjunkit från 0,26 till 0,24cd.
Bagagetutrymmet ska också ha blivit bredare, men kapaciteten är dock densamma som för föregångaren – alltså 530 liter.

Interiör
Enligt Audi har innerutrymmena i nya A6 vuxit jämfört med föregångaren och benutrymmet bak ska vara bäst i klassen.

Invändigt domineras förarmiljön av Audis senaste MMI-system, samma som sitter i Audi A8. Framför mittkonsolen finns en skärm som styr klimatanläggningen, och strax över den sitter en 8-tums infotainmentskärm som sköter i stort sett allting annat. Självklart är den tryckkänslig och enligt Audi ska man både känna och höra att man faktiskt trycker på skärmen. Ägaren kan själv sortera funktionerna på infotainmentskärmen genom att ”dra och släppa”.

Väljer man det dyrare MMI Navigation Plus-paketet växer den övre skärmen till 10,1 tum.
Dessutom får Audis Virtual Cockpit-display som mäter 12,3 tum.

MMI Navigation Plus ger även tillgång till några nyheter vad gäller just navigation. Systemet, som bygger på data från företaget HEREs servrar, kan nämligen lära sig känna igen förarens vanligaste rutter och ge navigeringstips utefter dem.

Som tillval kan ägare till nya A6 även välja att skippa bilnyckeln om de vill. Audi erbjuder nämligen en tjänst som gör att A6 kan låsas, låsas upp och startas via en Android-telefon. Tjänsten kan delas med upp till fem personer.

audi-a6-2018-019

Foto: Audi

Säkerhet
På säkerhetssidan erbjuds tre olika paket: Park Assist Package, City Assist Package och Tour Assist Package.

Park Assist Package innebär som namnet antyder hjälp vid parkering. Bland annat kan bilen parkera av sig självt. Föraren kan till och med stå utanför bilen och styra funktionen via appen myAudi.

City Assist Package inkluderar bland annat assistenten Cross Traffic Assist som kan nödbromsa vid korsningar, och Tour Assist Package bestyckar bilen en adaptiv farthållare som förutom att hålla farten även ingriper om du är på väg att köra utanför din vägbana.

Bakom säkerhetsfunktionerna ligger en högteknologiskt modul utvecklad av Audi som ständigt känner av den omkringliggande miljön tack vare ett stort antal sensorer. Den som väljer högsta utrustningsnivån får en bil med fem sensorer, fem kameror, tolv ultraljudsensorer och en laserscanner (se bild).

audi-a6-2018-025

Foto: Audi

Motorer
Enligt Audis pressrelease kommer nya Audi A6 erbjudas med två olika motoralternativ vid lansering: en 3,0-liters V6 med turbo på 340 hästkrafter och 500 newtonmeter (angiven bränsleförbrukning: 7,1 – 6,7 liter/100km, CO2-utsläpp: 161 – 151g/km, samt en 3,0-liters turbodiesel med 286 hästkrafter och 620 newtonmeter (angiven bränsleförbrukning: 5,8 – 5,5/100km, CO2-utsläpp: 150 – 142 g/km). Dieseln är kopplad till en åttastegad tiptronic-låda, medan bensinaren får en sjuväxlad S tronic. Båda är fyrhjulsdrivna. 3,0 TFSI klarar sprinten 0-100 kilometer i timmen på 5,1 sekunder. Någon officiell accelerationssiffra för 3,0 TDI finns inte inuläget.

Men. Största nyheten är dock att samtliga A6:or blir mildhybrider. I A6 arbetar Audis ”BAS” (belt alternator starter), en slags remdriven startmotor tillsammans med ett litiumjonbatteri. Audi uppger att A6 tack vare mildhybriddriften ska kunna frirulla i hastigheter mellan 55-160 km/h. Motorns start-stop-funktion fungerar från 22 km/h och nedåt.
Audi räknar med att mildhybridtekniken ska kunna sänka förbrukningen med 0,7 liter/100 km vid vanlig körning.

audi-a6-2018-024

Foto: Audi

Slutligen har Audi tagit fram en omarbetad hjulupphängning med inslag av aluminium som enligt tillverkaren själv ska förbättra både åkkomforten och ljudnivån i kupén jämfört med gamla A6. Dessutom styr nya A6 numera med alla fyra hjulen vilket ska ge sportig respons, och som samtidigt gjort att svängradien kortats med 1,1 meter.

Nya Audi A6 kommer att visas på Genève-salongen nästa vecka. Då får vi veta mer om modellen, bland annat priset.

Bilen börjar säljas i Tyskland till sommaren. Något svenskt premiärdatum känner vi inte till i nuläget.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Audi A6 officiell – fakta, bilder och film
NÄSTA Nygammal form men ny hybridteknik hos Skoda Vision X