Prenumerera på Teknikens Värld

”Oförklarliga olyckor” – behövs det vägren?

Den senaste tiden har flera ”oförklarliga olyckor” inträffat och röster höjts för att bygga ordentligare vägrenar. Men behövs det verkligen? Ruben Börjesson tycker till.

tva-plus-ett-vag

Senaste tiden har det hänt allvarliga olyckor när bilar fått stopp och stannat vid vägkanten eller på vägrenen. Trots bra sikt så har andra bilar av oförklarlig anledning brakat in i den stillastående.

”Gör ordentliga vägrenar, framförallt på två plus ett-vägarna”, hörs nu i debatten. Men de har ju blivit just två plus ett-vägar på bekostnad av vägrenen. Att bredda så att möjligheten att stanna på vägrenen även finns där, skulle vara lösningen. Trafikverkets Clas Tingvall säger att det skulle vara en stor kostnad och pengarna skulle göra större trafiksäkerhetsnytta på andra håll.  Jag håller helt med honom. Där är inte lösningen.

Den som stannar utmed vägkanten, förstår han vilken risk han tar? Måste man stanna för att byta hjul när det finns en möjlighet att stå skyddad några hundra meter längre fram? Men man vill ju inte skada det punkterade däcket ytterligare. Där behövs bättre information. Det går bra att köra med punkterat däck, i alla fall några hundra meter utan att skada fälgen allvarligt. Däcket är redan förstört när punkteringen märks i bilen.

Den som kör på då? Vad gör han och hur kan det komma sig? Sikten är bra och det fanns plats att komma förbi. Där har vi den springande punkten. Mäniskan bakom ratten. Raka fina vägar i en modern bil som är tyst och komfortabel. Inget händer, man bara sitter där och kör. Till slut i mer eller mindre dvalliknande tillstånd. Så uppfattar man bilen där framför, men inte att den står stilla och plötsligt kör man rakt in i den. Eller möjligen uppfattar man att den står stilla, men alldeles försent och så har den oförklarliga olyckan inträffat. Det här känner biltillverkarna till. De jobbar för fullt med att få bilen att förstå vad som är på gång. Olika förarstöd som adaptiv farthållare, kollisionsvarnings system med mera utvecklas vidare.

Lösningen är alltså inte att bredda vägarna så man i lugn och ro kan stå där på vägkanten och meka. Nej. Vi trafikanter måste förstå de här riskerna och inte stanna så vi utsätter oss för den faran om det på något vis går att undvika. Går inte det måste vi hela tiden ha koll på trafiken så att vi kan komma undan när bilen med förare i dvalliknande tillstånd bakom ratten kommer farande.

Regler som ska hindra förare att hamna i det dvalliknande tillståndet finns redan, men med dagens fina bilar på moderna vägar så hjälper inte det. Det är bara biltillverkarna som kan lindra eller förhindra den här typen av oförklarliga olyckor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa