Prenumerera på Teknikens Värld

Om Koenigsegg skulle bygga en motorcykel…

… så skulle den kunna se ut så här. Läcker är bara förnamnet, även om vi har sett designen tidigare.

Koenigsegg-motorcykel
Illustration: Maksim Burov

Koenigsegg tillverkar redan vad som får anses vara (några av) världens mest respekterade supersportbilar. Kanske de skulle bredda sin verksamhet och börja bygga några riktigt häftiga supermotorcyklar? Även om det känns föga sannolikt så vore det skoj med tanke på svensk motorcykelhistoria med märken som Suecia, Eiber, Monark, Husaberg och Husqvarna. I dag finns inga svenska motorcykelmärken kvar i livet, åtminstone inte svenskägda då både Husaberg och Husqvarna sedan ett antal år tillbaka lyder under österrikiska KTM:s styre.

Koenigsegg-motorcykel

Hojen vi ser här är alltså fiktiv. Den är skapad av ryssen Maksim Burov som vi misstänker är svag för Koenigseggs supersportbilar och därför vill se hur märket gör sig på två hjul.
Helt nydanande är dock inte formerna då han har lånat helvilt från Lotus motorcykel C-01 som designats av Daniel Simon. Han ligger för övrigt bakom vissa detaljer på Bugatti Veyron men har tidigare även ritat tvåhjulingar, bland annat de motorcyklar som syns i filmen Tron: Legacy.

Koenigsegg-motorcykel

Eftersom det rör sig om en svensk supermotorcykel, om än högst overklig, är det så klart Öhlins-doningar som står för stötdämpningen. Och eftersom det är en Koenigsegg-hoj är det mycket kolfiber inblandat.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa