PeO Kjellström befinner sig strax utanför Marseille och bekantar sig med nya Opel Insignia GSi. Passar honom bra! Hur är den?

– Sitter i den dyraste men samtidigt långsammaste Insignia GSi Sports Tourer. 382 900 kronor för den dieseldrivna bilen med dubbelturbomotor.

Diesel? I en GSi?
– Jepp, så är det och därtill den enda versionen som kommer till Sverige, ja den finns även som Grand Sport för 374 900 kronor. Men bensinalternativet på 260 hästar kan vi glömma. Någon har missat att dieselbilarna inte är riktigt lika populära som tidigare.

PeO Kjellström kör Opel Insignia GSi

Men hur är den?
– Den är snabb, men inte hypersnabb. Den åttaväxlade automatlådan växlar långsamt, det känns aldrig fort. Men den ligger bra på vägen med fyrhjulsdrift (Twinster), ställbara stötdämpare, ”aktiv” diffbroms bak med torque vectoring-teknik. Bilens inställningar är ställbara i tre olika lägen beroende på humöret. Styrningen kunde varit snabbare och mer kommunikativ, även i Sport-mode.

Opel Insignia GSi Sports Tourer 2018

– Kostar mycket kan tyckas men det är mycket utrustning också. I stort sett allt inklusive 20-tumshjul och framsäten med massage och värme/kylning. Snygg är den också från start och jag tycker krominläggen i fronten gjort den ännu snyggare. Men lite trist att de inte ökat motoreffekten gentemot vanliga Insignia. Såväl diesel- som bensinmotorn återfinns i karosser utan GSi-emblem. Finns en förklaring till det men det får du läsa om i Teknikens Värld nummer 7/2018 om tre veckor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Opel Insignia GSi Sports Tourer – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Bilder läckta på Ibiza Cupra