Prenumerera på Teknikens Värld

Opels nya plan: bli franskt och elektriskt

I dag har Opels vd Michael Lohscheller under en tillställning i Rüsselsheim offentliggjort företagets planer för framtiden.

Michael Lohscheller vid Opel Insignia

Redan för ett par dagar sedan avslöjades stora delar av Opels framtid, men det är först i dag som den tyska biltillverkarens framtid presenterades officiellt av nye vd:n Michael Lohscheller under en presskonferens i Rüsselsheim. Den affärsplan – Pace – som utformats och lagts fram är Opels första som franskägt företag. För drygt tre månader sedan blev det helt klart att PSA tar över Opel-styret som under nästan 90 år varit amerikanska händer (General Motors).

Mer franskt
Bland de stora rockaderna finner vi att Opel, och brittiska syskonmärket Vauxhall, ska gå över till fransk teknik, och det snabbare än vad som först planerades. Tidigare hette det att transformeringen ska påbörjas under 2019 och avslutas åtta år senare. Så blir det alltså inte.
Nio nya modeller baserade på PSA:s arkitektur ska rulla ut fram till 2020. Fyra år senare ska Opels fullständiga modellprogram vara PSA-baserat. När övergången är genomförd år 2024 ska Opel använda sig av två plattformar i stället för dagens nio och antalet motorfamiljer ska minskas från dagens tio till fyra.

Elbilar och laddhybrider
En av de andra stora omställningarna som affärsplanen innehåller är elektrifiering eftersom siktet, med hjälp av PSA-teknik, är inställt på att vara biltillverkaren med lägst koldioxidutsläpp i Europa. Innan utgången av år 2024 ska samtliga Opels modellserier vara elektrifierade. Det innebär inte att alla bilar från Opel ska vara elbilar utan att de olika modellserierna ska erbjuda laddhybrider och/eller elbilar vid sidan om förbränningsmotorer. Vi kan förmodligen också räkna med någon form av mildhybrider.

2020, alltså om två till tre år, ska Opel erbjuda fyra elektrifierade modellserier. Två av dessa blir Grandland X i laddhybridutförande samt nästa generation Corsa i batterielektriskt utförande. Nya Corsa är fortfarande planerad till 2019.

Höja lönsamheten
En av de riktigt stora utmaningarna för Opel är att höja lönsamheten. Om tre år ska företaget ha lyckats sänka produktionskostnaderna med knappt 7 000 kronor per bil. Målet är att nå ekonomisk balans vid 800 000 sålda bilar årligen. I fjol sålde Opel 1,16 miljoner bilar.
2020 ska företaget nå en rörelsemarginal på två procent. 2026 är målet att nå sex procents marginal.

Behålla personal och fabriker
Vad gäller arbetsstyrkan och fabrikerna siktar Opel på att inte behöva säga upp folk eller stänga några anläggningar, trots att de måste skära ned på arbets- och produktionskostnaderna. Målet ska ändå uppnås genom bland annat innovativa arbetstidsbegrepp, frivilligprogram och förtidspensioner.

Opel kommer att satsa hårt på att etablera sig på nya marknader, en viktig detalj i syftet att inte behöva stänga ned någon av de underutnyttjade produktionsanläggningarna. Innan 2022 ska Opel ha slagit sig in på 20 nya marknader där de i dag inte är representerade, bland annat Kina och Brasilien.

Rüsselsheims framtid
Opels hemmaplan i Rüsselsheim kommer att fortsätta spela stor roll hos märket, all utveckling av Opel- och Vauxhall-fordon ska att äga rum just där, men även för de andra PSA-märkena Citroën, DS och Peugeot kommer Rüsselsheim att spela en viktig roll. Opels tekniska center i staden får nämligen rollen som PSA-koncernens globala kompetenscenter med kunskapsfokus på framför allt bränsleceller, autonom (självkörande) teknik och förarstödsystem.

Med anledning av Rüsselsheim stora roll i PSA-koncernen fortsätter vd Michael Lohscheller att kalla Opels teknik för tysk teknik för alla.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa