Prenumerera på Teknikens Värld

Pagani Huayra Roadster officiell

Sex år efter coupémodellen är det nu dags för roadsterversionen av Pagani Huayra att ge sig tillkänna. 764 hästkrafter och 1 000 newtonmeter i en taklös bil som faktiskt väger mindre än sitt takförsedda syskon.

Pagani Huayra Roadster 2018

Nu gör Pagani Huayra äntligen skäl för sitt namn. Huayra är ju namnet på den gamla sydamerikanska gud som styr över vinden. I coupéversionen som presenterades på bilsalongen i Genève våren 2011 känner du ingen vind, bara en sjuhelsikes storm när V12:an vräker på. Men när det nu vankas Genèvesalong av årgång 2017 har modellen tappat taket och guden gör sig påmind genom fartvind över hjässan.

Och när vi säger fartvind menar vi verkligen fartvind, med betoning på första halvan av det sammansatta ordet. För framför bakaxeln sitter som vanligt Mercedes-AMG:s V12-monster på 5 980 kubikcentimeter med cylinderbankar som vardera lutar 30 grader från varandra. I Huayra Roadster levererar maskinen 764 frustande hästar vid 6 200 r/min och 1 000 newtonmeter vid 2 400 r/min. Effektsiffran är högre än i coupévarianten som ”bara” har 730 hästkrafter. På det ska läggas att Pagani har gjort Huayra Roadster 80 kilo lättare än vanliga Huayra, därmed väger den taklösa in på 1 280 kilo. Annars är det normalt att en bil som tappar taket blir tyngre för att kompensera den vridstyvhet som taket vanligtvis ger en bils konstruktion.
Viktminskningen har Pagani lyckats med genom en ny materialvariant på monocoque-konstruktionen. Den är uppbyggd av kolfiber och titan som inte bara sparar kilon utan också ökar på vridstyvheten.

Pagani Huayra Roadster 2018

Pagani visar inte upp dörrkonstruktionen, men tidigare teaserbilder har gett en vink av att det är måsvingedörrar även på roadstern, precis som på coupén. Hur det har möjliggjorts, om det nu är så, återstår att se.

Pagani avslöjar inga prestandauppgifter i nuläget, men när de 764 hästkrafter skickas igenom den sjustegade elektromekaniska sekventiella växellådan och vidare till bakhjulen lär det gå undan. Huayra med lägre effekt och högre vikt gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 360 km/h.
Det kan dessutom komma en BC-version av Huayra Roadster med 800 hästkrafter – eller mer. Takförsedda Huayra BC har 800 hästkrafter och 1 100 newtonmeter, den gör därför 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppar 370 km/h. Men så är BC-versionen också mer än 100 kilo lättare.

Huayra Roadster rullar på 20-tumshjul fram och 21-tummare bak. Pirelli har stått för gummiutvecklingen och enligt Pagani ska däcken tåla sidkrafter på 1,8 g. Utöver prestanda sägs däcken även ha rullmotstånd i fokus vilket ska sänka både förbrukningen och koldioxidutsläppet. Hur törstig och utsläppsbenägen bilen är vet vi inte, men vanliga Huayra släpper ut 343 gram koldioxid per kilometer.

Pagani Huayra Roadster 2018

Pagani är Mercedes AMG-V12:a trogen.

Bakom fälgarna gömmer sig rejäla bromsar med ventilera och hålborrade skivor runt om, kolfiberkeramiska förstås. 380×34 millimeter mäter de både fram och bak. De främre skivorna kramas av sexkolvsok medan de bakre har fyrkolvsok.

Eftersom det är en roadster finns det ett stycke avtagbart tak också. Detta finns i två varianter, dels det vi ser på bilderna här som är i kolfiber och glas samt dels ett i tyg som enkelt ska kunna stuvas undan i bilen, bra att ha vid låga hastigheter om regnet plötsligt skulle komma.

Priset undrar du nu över. Ja, är du spekulant på ett av de 100 exemplar som ska byggas så är ju prislappen förmodligen intressant. Motsvarande 21,6 miljoner kronor plus skatter och eventuella avgifter. Så räkna med 27 miljoner kronor eller mer för att bli ägare av en Pagani Huayra Roadster. Fast vi glömde en viktig detalj, alla 100 exemplar är redan sålda. Du slipper alltså att tömma bankkontot.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa