Prenumerera på Teknikens Värld

Partisan One – ett äkta rambygge

Tyska Partisan One ska vara den bästa bilen för de sämsta vägarna och du kan få den som du vill. Men ett högt cW-värde lär du få leva med.

Partisan One

Suget efter rejäla terrängvagnar håller i sig och när såväl Land Rover Defender, Lada Niva som Mercedes Geländewagen nu går i pension öppnas dörrar för nya aktörer. Vi har tidigare skrivit om brittiska Grenadier som ska ta vid där Defender slutat och om Hummer H1 som återuppstår i Kina efter elva år i dvala.

Nu har ytterligare ett alternativ presenterats för den som gillar terrängbilar utan tjafs. Med Partisan One tycks den ryske konstruktören Juri Postnikov ha koncentrerat sig på det väsentliga. I pressmeddelandet ”ursäktar” man sig för den minst sagt kantiga formen med att ”avsaknad av design är en design i sig”.

Partisan One

Partisan One, som mäter 4406 mm på längden, har som mål att vara den bästa bilen för de sämsta vägarna. Hjulupphängningen är individuell runt om och markfrigången är 460 mm. Mycket mer än så presenteras egentligen inte. Utrustningsnivå, motor, antal dörrar, axelavstånd, armering och till och med antal hjul bestäms av köparen som kan se fram emot ett tryggt ägande då bilen har 100 års garanti.

Partisan One, som byggs i Tyskland,  är att betrakta som ett krigsfordon och har en underdel som är v-format för att skydda mot minor. Bilen har dubbla golv, mellan dessa löper transmission. Under huven kan en motor monteras antingen på tvären eller i längsled. Med en modern dieselmotor beräknas räckvidden bli upp till 150 mil på en tank. Bilen kan också levereras med hybrid- eller elmotoralternativ.

Partisan One

Några priser, eller cW-värden, för Partisan One presenteras tyvärr inte i dagsläget. Bilen levereras i delar, fem stycken får plats i en 20-fot lång container.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa