Prenumerera på Teknikens Värld

Peugeot 508 – direktrapport från provkörningen

Vi tröttnade på redaktionschef Marcus Engström och skickade honom därför till spanska Alicante. Men där är han knappast sysslolös, i stället gav vi honom uppdraget att provköra nya Peugeot 508 som i hans ögon imponerar.

110210-peugeot 508 test

110210-peugeot 508 test

Hallå Marcus! Vi skickade dig till Spanien för att köra franskt, hur går det?
– Det går bara fint och jag är glad att det blev jag som fick åka. Efter den svenska vintern hade jag glömt hur det är att röra sig under en strålande sol och 15 till 20 grader.

Asch, vi börjar om. Hej Marcus. Du kör nya Peugeot 508. Om vi börjar med utsidan, vad har du att säga?
– Den är tjusig. Sedanen är snygg men framför allt kombin är lyckad. Den går hem i mina ögon. Jämfört med föregångaren 407 har den vuxit med tio centimeter till 4,79 meter (kombin 4,81 meter) men den upplevs inte som stor eller klumpig tack vare linjer som harmonierar från front till akter. Jämfört med 607, en modell som 508 också ersätter, är den decimetern kortare. Det gör inget, 508:an är en storbil ändå.

Låter som att den skulle kunna vara rymlig invändigt också, eller?
– Helt klart. Bra plats i framsätena och inga problem att sätta sig i baksätet ”bakom sig själv”, så att säga. Bagageutrymmet på kombin känns dessutom väldigt användbart, inga hjulhus som är i vägen och smarta sidofack och utrymme under golvet. Baksätesryggen fäller man med ett enkelt handgrepp och då får man rejält med utrymme, om än inte ett helt plant golv.

Interiört skiljer sig 508:an kraftigt från både 407 och 607. Hur upplevs det från förarstolen?
– Det är snyggt och det är sobert. Inte för plottrigt och handhavandet är enkelt. Inte några mysko franska lösningar. Peugeot försöker indoktrinera oss om den höga kvalitetskänslan och visst har den höjts minst ett par snäpp, men än så länge når de inte upp till exempelvis tyskarna. Det är fortfarande lite plastigt här och var. Men det förtar inte helhetskänslan av bilen.

Hur är den att köra? Franskt mjukgung eller sportigt och stötigt?
– Den har inte alls det där mjuka franska gunget som var så vanligt förr, men den är absolut inte stötig. Skulle vilja säga att den är väldigt bra avvägd så komfort finns det mycket av utan att tappa spänst vid lite tuffare körning. 508 känns väl ihopskruvad, inget knirr eller knarr och inga klonk från exempelvis hjulupphängningarna, inte ens när vi tog oss an en gammal spansk väg med gott om potthål. Styrningen är tajt och ger bra feedback utan elektrisk mothugg. Styrningstekniskt ligger den klart över franskt medel. Lite av den trevliga känslan förtas i bilar med manuell låda. Lite simmig känsla med oprecisa slag. Högfartsstabil är 508 också.

Förresten, är du ute och kör nu? Det låter som att du står i ett rum isolerat från omvärlden, helt tyst med andra ord.
– Vi är ute och kör nu, dock inte i motorvägshastighet. Men bilen är tyst, imponerande tyst. Åtminstone på slät spansk asfalt. Laminerade rutor och god ljuddämpning gör bilen gott.

Vilka motorer har du kört?
– De flesta. Allt från 156 hästkrafter starka THP-bensinmotorn på 1,6 liter som känns fullt tillräcklig och snål. Detta är också det tystare alternativet. Sportigaste alternativet anser jag 2,2 HDi med 204 dieselhästar vara. Denna satt i toppversionen GT som bjuder på riktigt sköna sportstolar. De vanliga stolarna i övriga modeller har lite kort sittdyna men kan utrustas med utdragbar del som tur är (ingår i vissa paket). Stora dieseln är kopplad till en sexstegad automatlåda som kan växlas manuellt med paddlar bakom ratten. Lådan växlar mjukt och fint men det finns ett sportläge också som håller lite längre på växlarna. Tyvärr är denna dieselmotor lite väl bullrig för min smak. Bästa dieseln är i stället HDi-maskinen på två liter och 140 hästkrafter. Tystare och mjukare gång och passar förmodligen den stora massan bäst. Men mest intressant av alla motorer får nog ändå e-HDi-motorn anses vara. Med start/stopp-teknik och 112 hästkrafter släpper den endast ut 109 gram per kilometer. Visst, den är ingen raket med räcker gott och väl till samtidigt som grundpriset på under 240 000 kronor är svårslaget. Till motorn hör den robotiserade manuella lådan som kräver några mils inlärning för att slippa gung.

När kommer Peugeot 508 till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Priserna är inte helt exakta, men ger en god fingervisning. Instegsmodellen 1,6 VTi på 120 hästkrafter kostar från strax under 210 000 kronor. För kombin får man lägga till 10 000 kronor. Toppmodellen GT med 2,2-liters dieselspisen går loss på mellan 300 000 och 315 000 kronor, men då får man en fullsmetad bil. Till Sverige kommer 508:an i april.

Läs mer

    Kommentera

    På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

    Läs mer om våra regler

    Du kanske också vill läsa